• Anonym (trött på bråk)

par-ekonomi problem

Okej behöver verkligen råd om denna ekonomiska situation.

Paret har varit ihop i över 10 år och har två små barn tillsammans. De är sambo och bor i hyresrätt. Har hittills betalat alla räkningar 50%, förutom bilen som han betalar (bilen är jobbets men används även privat för någon utflykt/besök till släktingar).

Paret har väldigt olika inkomst, mannen jobbar heltid och tjejen jobbar heltid + varannan helg men tjänar ändå flera tusen mindre än mannen. Mannen gnäller och är sur för att hon jobbar varannan helg och vill att hon ska sluta MEN han vill ändå inte ha gemensam ekonomi/delvis gemensam ekonomi eller vill inte betala mer. Mannen tycker att det är kvinnans problem och att hon behöver skaffa ett bättre betalt jobb. Kvinnan skulle få ekonomiskt svårt i denna situation och få leva betydligt knaprare och få stressigt ekonomiskt. 

Kvinnan har sagt att hon kan sluta jobba helg men önskar då att alla pengar går in i samma pott och att de betalar alla räkningar och därefter delar lika på pengarna som blir kvar ? så kan mannen och kvinnan göra som de vill med de pengarna, att de får lika att spendera som de vill. Är detta rimligt eller orimligt?

• Svar på tråden par-ekonomi problem
  • Aliona

Vad som är rimligt bestämmer man i förhållandet, men det är ju inte rimligt om inte båda vill. 

Det finns goda argument för båda delad och gemensam ekonomi, men har man delad så måste levnadsstandarden anpassas till den som har lägst inkomst. Dessutom får man ta med i beaktande saker som påverkar ekonomin - tänker främt på föräldraledighet och vab. Jag antar att att han och hon delar lika på detta, alternativt att den som tar mest blir ekonomiskt kompenserad. 

• Anonym (Werner)
    Anonym (trött på bråk) skrev 2025-01-12 21:10:35 följande:
    par-ekonomi problem

Okej behöver verkligen råd om denna ekonomiska situation.

Paret har varit ihop i över 10 år och har två små barn tillsammans. De är sambo och bor i hyresrätt. Har hittills betalat alla räkningar 50%, förutom bilen som han betalar (bilen är jobbets men används även privat för någon utflykt/besök till släktingar).

Paret har väldigt olika inkomst, mannen jobbar heltid och tjejen jobbar heltid + varannan helg men tjänar ändå flera tusen mindre än mannen. Mannen gnäller och är sur för att hon jobbar varannan helg och vill att hon ska sluta MEN han vill ändå inte ha gemensam ekonomi/delvis gemensam ekonomi eller vill inte betala mer. Mannen tycker att det är kvinnans problem och att hon behöver skaffa ett bättre betalt jobb. Kvinnan skulle få ekonomiskt svårt i denna situation och få leva betydligt knaprare och få stressigt ekonomiskt. 

Kvinnan har sagt att hon kan sluta jobba helg men önskar då att alla pengar går in i samma pott och att de betalar alla räkningar och därefter delar lika på pengarna som blir kvar ? så kan mannen och kvinnan göra som de vill med de pengarna, att de får lika att spendera som de vill. Är detta rimligt eller orimligt?

Ni får komma överens. I ett förhållande kompromissar man. Försök hitta en medelväg som gör båda nöjda.
  • Anonym (trött på bråk)
    Aliona skrev 2025-01-12 21:17:12 följande:

Vad som är rimligt bestämmer man i förhållandet, men det är ju inte rimligt om inte båda vill. 

Det finns goda argument för båda delad och gemensam ekonomi, men har man delad så måste levnadsstandarden anpassas till den som har lägst inkomst. Dessutom får man ta med i beaktande saker som påverkar ekonomin - tänker främt på föräldraledighet och vab. Jag antar att att han och hon delar lika på detta, alternativt att den som tar mest blir ekonomiskt kompenserad. 

Tack för ditt svar. Problemet är väl att om kvinnan slutar jobba helg så får hon bara ännu mindre pengar (han har ju samma som innan). Hennes pengar tar slut men inte hans. han kan ha ett sparande, han kan spara pengar till resor med vänner, skaffa ekonomiskt säkerhet men det kan inte hon... hon får ju bara leva snålare/fattigare och får inte många kronor över
  • Anonym (trött på bråk)
    Anonym (Werner) skrev 2025-01-12 21:31:22 följande:
    Ni får komma överens. I ett förhållande kompromissar man. Försök hitta en medelväg som gör båda nöjda.
    tack för att du tar dig tid att svara. problemet är att vi inte kommer överens. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (trött på bråk) skrev 2025-01-12 21:56:23 följande:
    Tack för ditt svar. Problemet är väl att om kvinnan slutar jobba helg så får hon bara ännu mindre pengar (han har ju samma som innan). Hennes pengar tar slut men inte hans. han kan ha ett sparande, han kan spara pengar till resor med vänner, skaffa ekonomiskt säkerhet men det kan inte hon... hon får ju bara leva snålare/fattigare och får inte många kronor över
    Slutar hon jobba helg och får sämre ekonomi efter att han vill det då är gemensam ekonomi det bästa
  • Anonym (X)

Tycker det är galet att ett par som har varit ihop i 10 år och har barn ihop (!!!!) ska ha olika ekonomiska liv. Den ena gott om pengar över, den andra tvungen att jobba varannan helg för att ha råd... herregud! Om man är sambo sedan flera år  och dessutom har barn, ska man leva jämlika liv! Det ska inte vara så att ena har gott om ströpengar och den andra får räkna kronorna. Jag blir bara irriterad när jag läser sånt här.

Jag, kvinnan, är den som tjänar mest hos oss. Jag tjänar i perioder dubbelt vad min sambo gör (han har varit sjukskriven till och från olika procent). Vi delar på vissa räkningar men jag är den som betalar mest och betalar även huslånet själv. Har min sambo inga pengar kvar så swishar jag honom. Våra pengar är VÅRA pengar. 
    När jag pluggade och var arbetslös var det han som var den som betalade mest. 

• Anonym (A)
    Anonym (trött på bråk) skrev 2025-01-12 21:58:15 följande:
    Då fortsätter du arbeta på helgerna. 
  • Anonym (Werner)
    Anonym (trött på bråk) skrev 2025-01-12 21:58:15 följande:
    Om man inte kommer överens så förhandlar man.
  • Anonym (B)

Så kan det bli när vissa är bara sambo...
    Är kvinnan nöjd med att förbli sambo eller är det mannen som vägrar att gifta sig på grund av juridiska skillnaderna mellan sambolagen och äktenskapsbalken gällande ekonomin? 

• Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2025-01-12 22:19:43 följande:

Så kan det bli när vissa är bara sambo...
    Är kvinnan nöjd med att förbli sambo eller är det mannen som vägrar att gifta sig på grund av juridiska skillnaderna mellan sambolagen och äktenskapsbalken gällande ekonomin? 

Vad menar du? I detta fall spelar det ingen roll om de är gifta eller inte. Man bestämmer själv över sina pengar i vilket fall som helst. 
Svar på tråden par-ekonomi problem