Varför kräver föräldrar att lärarna ska ge högre betyg?
Förr kunde man ju inte överklaga betyg, men det kan man idag.
Jag tror att vi alla känner någon eller kan gå tillbaka till en själv och tänka tillbaka på ett orättvist betyg. Själv hade jag nära 100% närvaro i gymnasiet, men fick ändå en tvåa i gympa med förklaringen att jag hade varit borta så mycket. Hello?
Den som hade varit borta var en annan tjej som jag ofta misstogs för. Förmodligen hade hon fyllt i hennes närvaro på min rad och tvärtom. Lite märkligt bara att inte känna igen sina egna elever efter tre års tid.
Samma sak hände - nästan - i ett annat ämne. Jag skulle få veta mitt slutbetyg och läraren sa "tyvärr, *Anna, du får en tvåa". Jaha, sa jag, men nu heter jag inte *Anna. Jag fick en fyra. Det var förstås samma tjej som jag hade blandats ihop med.
Vi var inte ens ett enda dugg lika. Det enda vi hade gemensamt var att vi hade en utomeuropeisk förälder från två helt olika världsdelar. Hon hade sneda ögon och rakt hår, jag har brun hy och lockigt hår. Extremt lika... Jag var plugghästen nummer ett och började direkt på juristlinjen efter gymnasiet.
Om detta hände mitt barn idag skulle jag definitivt protestera.