Inlägg från: Anonym (nyans) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nyans)

Vad är era åsikter om dumpen.se?

Anonym (Q) skrev 2025-01-13 13:58:11 följande:

Rätt. Folk ska kunna veta och se till att deras barn kan undvika dessa personer. Flera av dem har arbetat med barn på olika sätt. Det finns t.ex flera lärare och fritidsledare som hängts ut där. Dessa pedofiler arbetar alltså med barn. Det är en fara.

Du kan inte driva en normal person till att ha sexuell kontakt med en 13-14 åring. Dessa är redan pedofiler.

Du tar upp att vissa av dem mått dåligt och tagit livet av sig efteråt, då kan man fråga sig hur deras eventuellt riktiga offer känner eller skulle känna. Dessa män tror ju att det är riktiga barn de har kontakt med och ska träffa och ha sexuellt umgänge med. De tror alltså att de utsätter ett riktigt barn på nätet samt att de kommer förgripa sig på ett riktigt barn. Det är de fullt beredda och villiga att göra utan någon extra tanke på vad dessa barn skulle känna eller göra sen.

Det hade som sagt lika gärna kunnat vara riktiga barn de hade kontakt med, och flera av dem har säkert även haft kontakt med riktiga barn. Ska det bara få fortgå?

Men tänk om det inte finns något riktigt offer då? Det vet vi ju inte, för de är ju inte dömda för något brott. I så fall har de blivit uthängda för att de har potentialen att bli drivna till att begå ett brott. De har blivit drivna till självmord för att de potentiellt skulle kunna begå övergrepp, inte för att de faktiskt har begått övergrepp.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-13 14:33:12 följande:
    Det spelar ingen roll om det inte redan finns ett riktigt offer i dagsläget. Det kommer finnas ett riktigt offer förr eller senare när de håller på så. Det är deras mål - att hitta ett barn att förgripa sig på eller utsätta sexuellt på nätet. Det är därför de smyger omkring på dessa sidor och har kontakt med folk de tror är barn. Det är därför de söker sig till jobb där de arbetar med barn och det är därför de blir ledare i idrott för barn. Kan du få stopp på det innan det ens finns ett riktigt offer så är det ju idealiskt. Om dessa pedofiler känner sig uthängda skiter jag fullständigt i. Det är inte synd om dem. De skiter fullständigt i hur barnen känner. Man märker dessutom, när man läser dumpens konversationer med dessa män, att de är nojiga och rädda att det inte är ett riktigt barn de pratar med utan t.ex dumpen eller polisen. Trots att de alltså vet att risken för att det är fejk, och att de riskerar att bli uthängda, är stor men väljer ändå i slutändan att ta risken och hoppas på det bästa (det bästa i deras värld är att det visar sig vara ett riktigt barn de kan utnyttja). Igen, det är inte synd om dessa pedofiler. De är vuxna män som vet exakt vad de gör och vad de riskerar.
    Jag håller inte med dig, utan jag tycker att de principerna för en rättsstat bör gälla även här och det innebär att bli dömd i en domstol och inte få en folkets dom på det här sättet. Detta är ju en form av brottsprovokation vilket inte är tillåtet för polisen att göra i Sverige, men även i länder där det är tillåtet brukar det ses som en förmildrande omständighet som medför att gärningen får ett lägre straffvärde.

Situationen försvåras ju också av att det inte bara är förövaren som drabbas utan också hans totalt oskyldiga familjemedlemmar, när det finns några sådana. Dessutom är det ju så att har man mycket pengar verkar man kunna köpa sig fri (genom att betala oskäliga priser för någon sorts behandling vid en privat klinik), vilket också är högst problematiskt dels ur ett rättviseperspektiv, dels vad gäller dumpens egentliga motivation och intressen här.

Jag skyddar förstås inte någon förövare, men jag menar att frågan har många fler  aspekter och nyanser än vad ni som bara tänker med era känslor förstår. För det är det ni gör, ni tänker på barnen och blir arga, och då landar ni i att ändamålen helgar medlen. Men det är inte så en rättsstat fungerar.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-13 15:18:50 följande:

Principerna för en rättsstat gäller alltid i Sverige och Dumpen gör inget olagligt. Folkets dom är ingen riktig dom utan bara en uppfattning. 

Ja det är en brottsprovokation men det är bara förbjudet för polisen, inte för Dumpen. 

Totalt oskyldiga anhöriga drabbas tyvärr ofta när någon gör något olagligt eller icke accepterat av samhället. Det är den som gör detta olämpliga som orsakar sina anhöriga denna skada. 

Det där med att man kan köpa sig fri, Dumpens vinstintresse etc är bara rykten utan substans. 

Frågan är ju inte huruvida Dumpen gör någonting som är juridiskt fel (för det gör de ju inte) utan huruvida det är moraliskt rätt eller fel, och jag menar att det är en gråzon där jag lutar mot att det är mer fel än rätt av de skäl som jag anger.

Är du säker på att det är rykten utan substans? Hur vet du det? Har du några bra källor som styrker det?
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:27:41 följande:

Tycker dumpen är ett symptom på ett rättsväsende som inte fungerar. Ett rättsväsende som misslyckas med att skydda barn från pedofiler. Polisen får ju själva inte agera lockbeten för att spola fram dessa pedofiler. De kan bara agera när brottet väl är ett faktum. Dumpen agerar i stället förebyggande. Råkar en pedofil drabbas av släng av psykisk ohälsa är det inte många som gråter, råkar ett barn ut för en pedofil med medföljande psykisk ohälsa så är det 1000 gånger värre.

Jag håller med om att rättsväsendet, och samhället i stort, misslyckas med att skydda barn och unga. Det legitimerar i mina ögon inte dumpens metoder, men vi kan vara överens om att det finns ett samhällsproblem här.

Däremot ska vi vara klara över terminologin. Pedofili är sexuell dragning till prepubertala barn, men av vad jag sett på dumpen så utger de sig alltid för att vara ungdomar som har kommit i puberteten. Det är alltså inte fråga om pedofili då, utan om hebefili eller efebofili, som är den sexuella dragningen till unga personer som är 13-17 år.

Den här frågan är som många andra, t.ex. om prostitution, abort och knark. Det går inte att diskutera på ett rimligt sätt för många blir så förbannat arga och enkelspåriga.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:38:43 följande:
    Såna där saker brukar pedofiler säga för att det ska låta som att de inte är pedofiler.
    Haha, tack för att du på ett så underbart sätt visar vad problemet med att diskutera detta. Det är mycket möjligt att en del pedofiler resonerar så, men det säger någonting ganska viktigt om dig att du inte kan föreställa dig att en person kan säga så här utan att vara pedofil. Jag vet inte om det beror på att frågan är så viktig för dig att sådana personer som du inte klarar av att tänka på ett logiskt sätt, eller om det helt enkelt beror på att ni inte är särskilt intelligenta.

Jag är hur som helst inte pedofil eller hebefil, och jag har barn i samma ålder som dessa "gäddor" fiskar efter så självklart är jag oroad över om de ska råka ut för någon sådan här person. Trots det kan jag alltså tänka på ett annat sätt.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Dumpen) skrev 2025-01-13 15:42:05 följande:
    Likaså drabbas offrets anhöriga av det som offret blivit utsatt för. De hängs visserligen inte ut i media men mår garanterat ännu sämre än förövarens anhöriga.
    Jag förstår. Du, och många här, tycker att ändamålen helgar medlen. Att förövarens oskyldiga familjemedlemmar drabbas hårt av detta tycker du är en acceptabel kostnad för att komma åt "gäddorna". Ändamålen helgar medlen, och om man på detta sätt kan minska antalet barn som utsätts så är det ett pris du är villig att låta andra betala. Jag förstår, men jag håller inte nödvändigtvis med.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:55:48 följande:
    Det pågår en kampanj för att hävda att det inte är så farligt med att tonåringa barn råkar ut för en pedofil, eller normalisera dragningar till tonåringar. tycker det är viktigt att belysa detta. Kampanjen innefattar även en svartmålning av dumpen. Du har antagligen (kanske ovetande) hämtat din information (eller uppfattning om att det i är samma sak) från den kampanjen (startat av pedofiler)

Du kan diskutera dumpen utan att dra in den propagandan.
    Jag känner inte till den kampanjen, och jag vet inte vad det skulle vara för information jag hämtat därifrån. Kanske detta om de ekonomiska intressena i så fall, för det har jag ju läst om på nätet och kan inte riktigt redogöra för källorna. Men i övrigt är mina argument ingen "propaganda" utan det speglar mina tankar om saken.

Kan du länka till denna kampanj?
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-13 15:56:33 följande:
    Jag är säker på att det är rykten utan substans för om det fanns bevis skulle tidningarna ha det på förstasidorna. 

Ok, du tycker att det de gör är moraliskt fel, jag tycker det är moraliskt rätt. Allt som bidrar i någon mån till att stoppa pedofiler är bra. Min son utsattes för en pedofil, vilket ledde till mycket lidande, tror du jag bekymrar mig över hur idiotens anhöriga mår? Hans barn mådde i alla fall inte dåligt efter att ha blivit sexuellt utnyttjade. Eller kanske, jag vet inte om han var på dem också. 
    Jag förstår. Nej, jag tror såklart inte du bryr dig om det. Men med tanke på att du själv varit med om det värsta i och med att din son utsattes så tror jag at ditt tänkande är väldigt präglat av det och då blir det inte meningsfullt att ha ett samtal om det.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 16:04:58 följande:
    Tror du den propagandan har en hemsida? Du har ju hämtat dina tankar från något håll, och dessa tankar ämnar normalisera (eller nedspela) pedofiler som dras åt tonåringar. För offret så blir det psykiska lidandet i princip detsamma. Det existerar ingen reell anledning att skilja på barn på det sättet. Du betraktar saken från pedofilens perspektiv, inte offret.
    Så du vet att det finns en sådan kampanj, men det går inte att visa några tecken på att den finns. För mig låter det som att denna kampanj endast existerar som en konspirationstanke hos dig.
  • Anonym (nyans)

Jag förstår att denna fråga väcker en massa känslor, men jag tycker ändå det är smått bisarrt att se denna massiva intolerans för andra åsikter än att det som dumpen gör är totalt rätt och bra.

Vi andra i tråden förespråkar inte på något sätt att det är bra att vuxna har sex med 13-14-åringar, men vi gör en annan värdering av positiva och negativa effekter av dumpens agerande. För detta misstänkliggörs vi, och en del av er är rejält otrevliga i det. Kan ni inte ta in och tolerera att andra människor kan ha andra perspektiv än vad ni har utan att för den sakens skull vara onda människor?

• Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 16:04:58 följande:
    Tror du den propagandan har en hemsida? Du har ju hämtat dina tankar från något håll, och dessa tankar ämnar normalisera (eller nedspela) pedofiler som dras åt tonåringar. För offret så blir det psykiska lidandet i princip detsamma. Det existerar ingen reell anledning att skilja på barn på det sättet. Du betraktar saken från pedofilens perspektiv, inte offret.
    Oberoende av vad du tycker är det ett faktum att det är stor skillnad på pedofili och hebefili på flera sätt. För det första är pedofiler en mycket mer problematisk grupp av människor. De har mer psykiska problem inklusive lägre begåvning och sämre funktionsnivå. Det är helt enkelt en mycket mer avvikande grupp än personer med hebefili. För det andra har hebefili varit normaliserat i en stor mängd kulturer genom tiderna vilket pedofili inte alls har varit på det sättet. Hebefili, även om vi kan tycka det är sunkigt (vilket jag också tycker), är evolutionärt adaptivt eftersom det finns en sannolikhet att dessa unga personer kan bli gravida. Pedofili är evolutionärt maladaptivt eftersom barnen är innan puberteten, och således inte kan bli gravida. Av dessa skäl är det två ganska olika saker, där pedofili kan ses som en slags störning av hjärnan medan hebefili mer är något av en ytterlighetsvariant av sexuell attraktion vilket blir avvikande och problematiskt i vår samhällskontext. Så det är helt enkelt inte sant att det är samma sak och jag tycker att vi ska använda rätt begrepp för vad det handlar om i det här fallet. Att du inte klarar av att höra det är ett problem som ligger hos dig, men det har absolut ingenting att göra med någon propaganda.

Det innebär inte att de här personerna inte har gjort fel, för de har brutit mot lagen och deras beteende, om det vore en riktig ungdom istället för en fejkad, hade kunnat få allvarliga konsekvenser för minderåriga. Jag försvarar inte deras handlingar på något sätt, men pedofil är inte rätt ord för dem.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 21:50:15 följande:
    Jo, pedofil är ett rätt ord för de som vill ha sex med barn. Kalla en pedofil för något annat "förmildrande" handlar om att förminska dessa brottslingar störning. Som sagt, det är en pågå kampanj som försöker propagera för just det du säger. Har du inte frågat dig varför du ens tar upp sånt i det här sammanhanget? Det torde vara oviktigt för diskussionen, eller hur? 
    Öppna valfri ordbok om du vill läsa på om vad ordet pedofil betyder. Att jag tar upp det handlar om att jag tycker att man bör använda rätt ord för rätt fenomen. Du insinuerar att jag har en annan agenda vilket du inte har något som helst fog för.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Dumpen) skrev 2025-01-13 22:43:30 följande:
    Tror du på allvar att en pedofil skulle söka hjälp? Hur naiv får man vara. 
    Det finns absolut pedofiler som söker hjälp för det. Alltså att vara pedofil innebär inte att man begår övergrepp mot barn per automatik utan det innebär endast att man känner sexuell attraktion till barn som är innan puberteten. Många begår dock aldrig några övergrepp då de ändå har spärrar som gör att de kan hålla begäret i schack, och många mår förstås väldigt dåligt över att ha en sexuell läggning som de inte kan leva ut med mindre än att begå övergrepp. Dessa personer söker hjälp ibland.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (kanon) skrev 2025-01-13 22:32:47 följande:
    Ja, det handlar mycket om de. Uthängningarna ökar även stigmatiseringen av pedofiler vilket i sin tur gör att allt färre vågar söka hjälp för sin pedofili och det blir nog också svårare att få hjälp för det.
    Fast det är ju bara en gissning från din sida att det leder till ökad stigmatisering av pedofiler. Jag tror inte att det nödvändigtvis gör det, men det finns väl inga fakta i frågan?
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Tacksam) skrev 2025-01-13 21:44:20 följande:
    Det för att flera av de själva är pedofiler antagligen vargör skulle man annars försvar det eller vara på förövarrns sida?
    Precis som andra här i tråden kan du inte föreställa dig att någon skulle kunna ha en annan åsikt i frågan än du, utan då måste det såklart handla om att de själva vill våldta barn. Det är så otroligt trångsynt och korkat.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 23:09:42 följande:

Vet inte om du har en annan agenda eller om du är manipulerad av propagandan som har en annan agenda. Du sprider kampanjbudskapet i alla fall. Som är:

Det är inte så farligt med (män) som är nyfikna på "snygga 14-åringar", det är mest synd om dessa män och deras familjer. Dumpen vill bara tjäna pengar. Det finns ingen riktig "snygg 14-åring" som ligger bakom chatten. Dessa stackare är de egentliga offren.

Pedofiler ligger bakom den här kampanjen. 

1. Jag har inte sagt att det inte är så farligt (jag tycker det är vidrigt och skadligt)
    2. Jag har inte sagt att det är mest är synd om männen (däremot tycker jag att det borde hanteras rättsligt istället för som dumpen gör)
    3. Jag tycker att det verkar finnas märkliga ekonomiska förehavanden i det som dumpen gör, men det kanske är fel.
    4. Jag har inte pratat om snygga 14-åringar, däremot är det sant att det är fejkade profiler och att det därmed inte finns något offer i de här situationerna vilket i mitt sätt att värdera situationen gör det mer problematiskt.

Du verkar inte ha tillräckligt med föreställningsförmåga för att förstå att man kan argumentera emot dig utan att det handlar om att ha blivit manipulerad av propagandan. Samtidigt kan du inte hänvisa till var den här propagandan finns utan du bara vet att den finns. Låter för mig som ett påhitt för att du inte kan ta in  att andra tycket på ett annat sätt än du.

Däremot får jag backa lite på hebefiliordet, för jag hade missförstått definitionen av det. Vad jag pratar om är egentligen efebofili, vilket det ju sannolikt rör sig om i de här fallen. Efebofili, och inte hebefili, är när man är sexuellt dragen till unga som har genomgått puberteten. Hebefili är när man är dragen till unga som är i puberteten. Så med den definitionen är det ju oklart här vad som gäller i de här fallen, man hade ju behövt se en bild på de fejkade ungdomarna för att bilda sig en uppfattning. Hebefili tänker jag då är mer sjukt, lite liknande pedofili, medan efebofili inte är det, även om det också är sunkigt.
  • Anonym (nyans)

Jag hade inte direkt ansträngt mig för att hitta information om Dumpens suspekta förehavanden, men efter bara en googling är det mängder av artiklar på Aftonbladet, TV4, SVT och andra mediakanaler där det skrivs om detta. Tydligen har polisen öppnat en förundersökning om frågan om utpressning. Tiden får väl utvisa vad som sker, men att bara avfärda detta som propaganda säger ju bara hur inkapabel man är att använda sin hjärna för att tänka.

• Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 23:41:42 följande:
    Jag har aldrig påstått att du sprider kampanjbudskapet i sin helhet. Det vore alltför uppenbart. Jag förklarar vad din besatthet av att särskilja pedofiler från pedofiler är en del av.
    Du är helt inkapabel till logiskt tänkande.

Jag är inte ett dugg besatt av detta. Jag kommenterade ditt (eller om det var någon annans) ordval, därefter har du tjafsat med mig om detta och insinuerat både det ena och det andra om mina motiv. Jag har bara försvarat mig och förklarat varför jag resonerar som jag gör.

Lägger ner detta nu. Jag tycker ärligt talat att du verkar totalt körd i huvudet.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 23:46:57 följande:
    Det är du själv som drar allt över en kant. Det är fullt möjligt att debattera dumpen utan att försöka särskilja mellan pedofiler och pedofiler eller dra till med att fattiga barn i fattiga länder blir utnyttjade pga dumpen för att svenska rika barn ska få gå fria. Den var bra.
    Jag har inte sagt ett ord om några barn i fattiga länder. Jag vet inte om du lagt märke till det, men namnet som står vid ett inlägg anger vem som skrivit det. Om det är olika namn är det olika personer som skrivit inlägget. Såvida du inte tror att jag är inne med flera konton då för att bråka med dig. Det skulle i och för sig inte förvåna mig med tanke på din grad av paranoia i den här frågan.
Svar på tråden Vad är era åsikter om dumpen.se?