Inlägg från: Anonym (stäm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stäm)

Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Anonym (TS) skrev 2025-01-13 21:12:36 följande:
    Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Min kompis är 45 år, har en masterexamen och har även läst 3 år på Konstfack och har så sammanlagt 8 års akademiska studier som hon har klarat. Hon har klarat sig bra i arbetslivet alltid försörjt sig själv och haft en bra inkomst. För två år sedan skiljde hon sig från sin man och blev därefter helt personlighetsförändrad och deprimerad.

Detta var orsaken till att man började utreda henne för allt och fick därefter en diagnos om att hon har en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har en master i företagsekonomi och sedan en treårig konstnärlig utbildning. Jag kan för lite om diagnosen men hennes IQ sägs vara så låg så att hade hon varit barn idag så hade hon fått gått i anpassad skola troligtvis, det som tidigare hette särskola.

Jag förstår ingenting och ingen i hennes omgivning gör detta heller. Att hon tog skilsmässan hårt köper jag och att hon blev deprimerad, men har svårt att ta in att en kvinna som dragit in 60 tusen i månaden sedan hon var 30 och som har en lång akademisk utbildning skulle ha så låg iq. Tänker jag fel och har fördomar? 

Nej, det kan absolut inte stämma. Också konstigt att man utreder intellektet hos en vuxen som i så många år fungerat väl, och som blir adekvat deprimerad i en svår livssituation. Jag tror inte på det du skriver. 
  • Anonym (stäm)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-14 05:26:43 följande:
    Det tycker man ju att de borde ha koll på inom psykiatrin... Det låter mycket märkligt detta. Hoppas att TS svarar på frågorna som ställts i tråden. Hittills har hen av någon anledning valt att svara på de minst relevanta frågorna men ignorerat alla frågor som skulle kunna leda oss på spåren... Som alltid i trådarna här på Familjeliv. Smäll upp värsta spännande storyn, svara menlöst och oengagerat på några få inlägg och ignorera resten! Jag har ingen master så jag kanske inte har tillräckligt hög iq för att förstå mig på det fenomenet. 
    Det är för att storyn inte är sann. 
  • Anonym (stäm)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-14 12:04:35 följande:
    Och? Man kan väl engagera sig för det? 
    Absolut, men det blir ju svårare för TS att svara när det inte ens hänt. 
  • Anonym (stäm)
    Anonym (Fridolf) skrev 2025-01-14 13:48:26 följande:
    Vad i texten menar du inte skulle kunna stämma? 
    Att hon har en IQ som motsvarar särskolenivå. Möjligen om hon fått en hjärnskada. 
Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning