Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Vad skulle du tänka om en person med noll avtryck på internet?

Anonym (I vilket syfte?) skrev 2025-01-13 23:12:10 följande:

Annars tror jag att det är personer med stark integritet. Man har inget behov av bekräftelse, man kanske inte vill att personer ska "snoka" och leva ett så privat liv som möjligt. Någon som vill ha lugn och ro. Finns ju folk nu som tagit bort sig helt ifrån dessa sök sidor. Vilket jag kan förstå. Det är överflödig information som inte privat personer behöver veta heller.

En del kanske upplever det obehaglig. Med tanke på all kriminalitet i samhället. Alla vill inte ha sin personliga information helt öppet online. Det är inte vanligt förekommande i andra europeiska länder.

Det här tror jag också på. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2025-01-13 23:30:46 följande:
    Orsaken till att jag undrar är att jag är nyfiken på hur folk skulle reagera om de googlade mig. 
    Och det tror du att någon går på? 
  • Anonym (E)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-14 00:16:18 följande:

Jag skulle tänka att det är en person som likt mig har mycket integritet. En som likt mig inte har så stort behov av att synas en massa eller få en massa bekräftelse från okända. Jag har mycket hög självkänsla, bra självförtroende osv. 

Och personer som vill minska risken att få inbrott eller bilarna bestulna.
  • Anonym (E)

På vissa personer kan man ju hitta allt möjligt som domar på Lexbase tillexempel. Så att personen inte finns att hitta på någon sida tyder ju på att det inte är en kriminell person i alla fall. 

Som jag skrivit tidigare så är det oftast personer med integritet och rika personer som inte vill skylta med egendomar på grund av inbrottsrisken. Det som borde diskuteras är väl egentligen varför fler inte gör så. Vi i Sverige är rätt ensamma om att ha uppgifter om oss som vem som helst kan hitta, som ex registreringsnummer på bilar. 

• Anonym (E)
    Anonym (B) skrev 2025-01-14 20:35:06 följande:
    Man kan vara kriminell utan att finnas i Lexbase...
    De flesta åker förr eller senare fast och hamnar där.
  • Anonym (E)
    Anonym (Skratt) skrev 2025-01-15 12:03:24 följande:
    Min man jobbar med it.... han har inte en enda social media och syns inte på nätet mer än på sitt jobbs hemsida. Vi har lyckats få bort oss från bland annat hitta.se. Någon digital analfabet är han verkligen inte
    Det borde alla göra men svensken är helt enkelt för dum för att förstå. Inte i något annat land ligger alla uppgifter om boende, bilmodell och registreringsnummer etc upplagda som ett smörgårdsbord för kriminella. Att man ens skapar en tråd om det här säger allt. 
Svar på tråden Vad skulle du tänka om en person med noll avtryck på internet?