Hur fan tänker ni kattägare?
Katter precis som andra djur mår bra av att få komma ut, min upplevelse är väl snarare att de raskatter och innekatter folk har är mer sjukliga och feta än utekatter och blandras katter/bondkatter. Haft bondkatt under hela min uppväxt och ingen av de har haft sjukdommar och inte heller massa parasiter. Man får ju ta hand om sina djur!
Hundar är dels mer domesticerade än vad katter är, men sen beror det ju en hel del på ras. Men även hundar kräver rörelse och utevistelse. En del hundar blir ju knäppa om de inte får springa av sig ordentligt varje dag. Många har ju hundgård till sina hundar där de kan springa, de som inte har det går ju ut på promenader varje dag. Katter är däremot generellt svårare att hålla i koppel, och stängsla in är svårt med ett djur som är såpass smidigt och kan klättra, men de behöver också motion.
Jag stör mig i så fall mer på alla dessa kattägare som har knäppa katter som bits och rivs men inte säger något innan man har blivit attackerad. "Haha, ja han kan göra så!" Ja jag märkte det, tack så mycket för att du inte sa något innan!