• Anonym (Iq kan abc)

Krävs språklig begåvning för att ta en master?

Med anledning av en annan tråd. Krävs det någon språklig begåvning för att lyckas ta en master i företagsekonomi? Eller kan man befinna sig på en lägre nivå än en högstadieelev, gällande exempelvis grammatik, meningsbyggnad, kommatering, tempus, syftningsfel, talspråk (med talspråk menar jag utöver vad som är brukligt i diskussionsforum, alltså ett överdrivet "slappt" sätt att uttrycka sig på, överdrivet användande av dialektala uttryck och liknande) osv. och ändå ta en master utan problem? Nu menar jag alltså inte att man måste "uttrycka sig som en akademiker" när man skriver i ett diskussionsforum, som privatperson på sin fritid. Och jag förstår givetvis att alla människor gör slarvfel och att det är lätt hänt att exempelvis glömma ett kommatecken. Men det lyser igenom huruvida man kan skriva eller inte. Slarvfel är något helt annat och det antar jag att en akademiker är medveten om. Jag syftar på att ha grundläggande kunskaper i stavning, grammatik, meningsbyggnad osv. Kunskaper som man vanligtvis skaffar sig i högstadiet. Är det trovärdigt att någon som skriver som en kratta har en masterexamen? Är det vanligt förekommande förekommande? 

Obs! Jag själv skriver absolut INTE perfekt. Långt ifrån. Jag är inte akademiker och har endast en kortare högskoleutbildning. Där av min undran. 

• Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?
  • Anonym (?)

I uppsatser, pm, pek eller i chatforum?

• Anonym (Extremt)

En vän har svår dyslexi och kan på allvar skriva "fryspitsa" på en inköpslista.

Efter 25 år kan han fortfarande inte alltid stava sin frus namn rätt ens, och skriver han ett grattiskort när vännerna samlat in pengar ser det ut som om ett förskolebarn har varit i farten, både vad gälller stavning och stil.

Han har ändå en akademisk utbildning och skiver bättre på engelska än svenska, p.g.a. mångårig träning.

Men vanligt är det inte.

• Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (?) skrev 2025-01-14 06:58:18 följande:

Överhuvudtaget. Antingen har man förmågan att uttrycka sig i skrift eller så har man den inte. Som jag förklarar i TS så syftar jag alltså inte på att uttrycka sig lite slarvigt i nätforum på fritiden men anstränga sig när man skriver en uppsats, för det antar jag är vanligt. Nej, antingen kan man stava eller så kan man det inte. Särskriver man i ett chatforum eller i ett pm så gör man det i en uppsats också (hur mycket man än korrekturläser, tar hjälp av stavningskontroll och vad det nu må vara så märks det om man har språklig begåvning eller inte).

Om en hel trådstart består av syftningsfel, tempusbyten, felaktig meningsbyggnad, grammatiska fel och överdriven användning av talspråk och dialektala uttryck ("denna sidan", "hade fått gått" och liknande) så är det osannolikt att skribenten kan uttrycka sig korrekt i en uppsats. Det funkar inte så. Antingen vet man hur ett ord stavas eller så vet man inte. Man stavar inte fel med mening för att man vill koppla av på sin fritid, utan för att man inte kan stava och det är inget man plötsligt lär sig när det är dags att skriva uppsats. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (Extremt) skrev 2025-01-14 07:05:05 följande:

En vän har svår dyslexi och kan på allvar skriva "fryspitsa" på en inköpslista.

Efter 25 år kan han fortfarande inte alltid stava sin frus namn rätt ens, och skriver han ett grattiskort när vännerna samlat in pengar ser det ut som om ett förskolebarn har varit i farten, både vad gälller stavning och stil.

Han har ändå en akademisk utbildning och skiver bättre på engelska än svenska, p.g.a. mångårig träning.

Men vanligt är det inte.

Men dyslexi är en funktionsnedsättning och då har man givetvis rätt till stöd och anpassning. Det märks oftast tydligt om det handlar om dyslexi eller om det handlar om kunskapsluckor, när man läser en text. En person med dyslexi har INTE per automatik lägre bildning och det brukar synas i texten "vad personen egentligen menar och har försökt skriva men inte lyckats få till".

Det finns förstås akademiker som är har ett annat grundspråk än svenska och det finns akademiker med synnedsättning, akademiker som saknar armar osv. Ibland finns det en anledning till att en person har svårare för att uttrycka sig i skrift än gemene person. Det är något helt annat och inte vad jag syftar på. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 07:12:28 följande:
    Överhuvudtaget. Antingen har man förmågan att uttrycka sig i skrift eller så har man den inte. Som jag förklarar i TS så syftar jag alltså inte på att uttrycka sig lite slarvigt i nätforum på fritiden men anstränga sig när man skriver en uppsats, för det antar jag är vanligt. Nej, antingen kan man stava eller så kan man det inte. Särskriver man i ett chatforum eller i ett pm så gör man det i en uppsats också (hur mycket man än korrekturläser, tar hjälp av stavningskontroll och vad det nu må vara så märks det om man har språklig begåvning eller inte).

Om en hel trådstart består av syftningsfel, tempusbyten, felaktig meningsbyggnad, grammatiska fel och överdriven användning av talspråk och dialektala uttryck ("denna sidan", "hade fått gått" och liknande) så är det osannolikt att skribenten kan uttrycka sig korrekt i en uppsats. Det funkar inte så. Antingen vet man hur ett ord stavas eller så vet man inte. Man stavar inte fel med mening för att man vill koppla av på sin fritid, utan för att man inte kan stava och det är inget man plötsligt lär sig när det är dags att skriva uppsats. 
    Då har du svarat på din egen fråga!
  • Anonym (Iq kan abc)
    Lynx123 skrev 2025-01-14 07:00:56 följande:

På det språk man har magisterexamen i?

Nej, på ett språk man aldrig använder. Skämt å sido, antingen kan man bygga upp en mening så att den blir begriplig eller så kan man det inte. Har man svenska som modersmål/grundspråk och skriver som en kratta på svenska så skriver man knappast perfekt på engelska eller grekiska eller på rövarspråket heller. Så nej, den ursäkten köper jag inte. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (?) skrev 2025-01-14 07:33:10 följande:
    Då har du svarat på din egen fråga!
    Nej, det har jag inte. Det kan mycket väl vara så att det är möjligt att ta en master trots att man skriver som en kratta. Jag är inte akademiker så jag vet inte. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (?) skrev 2025-01-14 06:58:18 följande:

Jag har ändrat mig och svarar nu följande: i uppsatser. Så från och med nu kan vi utgå från det. 
  • Anonym (Mimmi)

Det är ju inte till någon hjälp direkt men behöver inte vara omöjligt. Beror en del på vilken instution tex, högskolan får betalt för studenter med slutförd utbildning, så alltför hårda kan de inte vara. Sedan beror det väldigt mycket på studentens förutsättningar att få och ta emot hjälp. Uppsatser har traditionellt skrivits hemma och har man personer som kan korrekturläsa är det till stor hjälp. Jag skulle säga att det är viktigare att kunna läsa och förstå stora mängder akademisk text än att kunna skriva perfekt, då det är mycket lättare att få någon annan att korrläsa än att läsa litteratur åt en. Sedan går de ofta hand i hand förstås.

Jag har läst många uppsatser och hjälpt framför allt invandrarkvinnor med språket. Tog några hundra per uppsats för det. 

Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?