Krävs språklig begåvning för att ta en master?
Med anledning av en annan tråd. Krävs det någon språklig begåvning för att lyckas ta en master i företagsekonomi? Eller kan man befinna sig på en lägre nivå än en högstadieelev, gällande exempelvis grammatik, meningsbyggnad, kommatering, tempus, syftningsfel, talspråk (med talspråk menar jag utöver vad som är brukligt i diskussionsforum, alltså ett överdrivet "slappt" sätt att uttrycka sig på, överdrivet användande av dialektala uttryck och liknande) osv. och ändå ta en master utan problem? Nu menar jag alltså inte att man måste "uttrycka sig som en akademiker" när man skriver i ett diskussionsforum, som privatperson på sin fritid. Och jag förstår givetvis att alla människor gör slarvfel och att det är lätt hänt att exempelvis glömma ett kommatecken. Men det lyser igenom huruvida man kan skriva eller inte. Slarvfel är något helt annat och det antar jag att en akademiker är medveten om. Jag syftar på att ha grundläggande kunskaper i stavning, grammatik, meningsbyggnad osv. Kunskaper som man vanligtvis skaffar sig i högstadiet. Är det trovärdigt att någon som skriver som en kratta har en masterexamen? Är det vanligt förekommande förekommande?
Obs! Jag själv skriver absolut INTE perfekt. Långt ifrån. Jag är inte akademiker och har endast en kortare högskoleutbildning. Där av min undran.