• Anonym (Iq kan abc)

Krävs språklig begåvning för att ta en master?

Med anledning av en annan tråd. Krävs det någon språklig begåvning för att lyckas ta en master i företagsekonomi? Eller kan man befinna sig på en lägre nivå än en högstadieelev, gällande exempelvis grammatik, meningsbyggnad, kommatering, tempus, syftningsfel, talspråk (med talspråk menar jag utöver vad som är brukligt i diskussionsforum, alltså ett överdrivet "slappt" sätt att uttrycka sig på, överdrivet användande av dialektala uttryck och liknande) osv. och ändå ta en master utan problem? Nu menar jag alltså inte att man måste "uttrycka sig som en akademiker" när man skriver i ett diskussionsforum, som privatperson på sin fritid. Och jag förstår givetvis att alla människor gör slarvfel och att det är lätt hänt att exempelvis glömma ett kommatecken. Men det lyser igenom huruvida man kan skriva eller inte. Slarvfel är något helt annat och det antar jag att en akademiker är medveten om. Jag syftar på att ha grundläggande kunskaper i stavning, grammatik, meningsbyggnad osv. Kunskaper som man vanligtvis skaffar sig i högstadiet. Är det trovärdigt att någon som skriver som en kratta har en masterexamen? Är det vanligt förekommande förekommande? 

Obs! Jag själv skriver absolut INTE perfekt. Långt ifrån. Jag är inte akademiker och har endast en kortare högskoleutbildning. Där av min undran. 

• Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (Vetgirig) skrev 2025-01-14 10:40:29 följande:
    Då förstår jag. Jag tror också att den tråden är påhittad, likt så många andra trådar.
    Jag undrar fortfarande vad som var ditt syfte med att flera gånger påpeka hur dåligt du tycker att jag skriver? Du blev inte provocerad av frågan och du ville inte trycka ner mig, så vad ville du? Du tyckte ju uppenbarligen att just din personliga åsikt om mig var intressant eller viktig på något sätt? 
  • Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 10:23:03 följande:
    Jag tänker nog att vi kanske missar skickliga yrkesutövare, så som duktiga läkare, psykologer m. fl, om det ska vara ett krav att kunna skriva för att studera på högskolenivå. 

Tråden om akademikerkompisen med intellektuell funktionsnedsättning tror jag är påhittad. Anledningen till att jag tror det är att trådstartaren själv säger sig ha tagit en master i företagsekonomi samtidigt som kompisen. Med tanke på hur TS formulerar sig i tråden känner jag viss tveksamhet till att det är sanning. 
    Nja, jag tror att det är viktigt att kunna uttrycka sig väl i både tal och skrift för att vara klara av att studera till den typen av yrken. Däremot så är även studietiden en läroperiod, och även livet senare. Man behöver inte vara fullärd innan studierna, men komma vidare under studierna. Men att läsa på den nivån och ha ett fullständigt undermåligt språk borde inte vara möjligt. 

Den tråden du hänvisar till är såklart påhittad. 
  • Anonym (akademikerx)

Nivån idag är väldigt låg så mitt svar blir nej på din fråga.

• Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 10:34:37 följande:
    Angående kompisen med intellektuell funktionsnedsättning så tror jag att utredningen visade fel resultat på grund av depression och/eller så kallad "utbrändhet". Alternativt att kompisen drabbats av en förvärvad hjärnskada till följd av stroke, hjärnblödning, missbruk, slag mot huvudet i form av våld i nära relation eller genom en bilolycka eller liknande, eller en kognitiv sjukdom (även yngre kan drabbas av det som tidigare kallades "demenssjukdom") eller någon somatisk sjukdom. Eller också har kompisen gått till en privat psykiatriker som råkar vara en riktig klåpare som lurar folk på pengar. Eller möjligen har kompisen missförstått eller inte orkat ta till sig den information hon fått och uppgett felaktiga uppgifter till sin vän. Kanske har hon sagt "jag är ju helt värdelös så jag har väl låg iq också, det var väl det läkaren menade såklart" eller något sådant. 

Men det som fick mig att fundera var inte kompisens tragiska öde, för det finns alltid undantag och folk som råkar ut för otroliga saker. Nej, det var det faktum att TS själv sa sig ha tagit en master samtidigt som sin kompis. Då började känna på mig att det kanske var något som inte riktigt stämde... Där av min fråga. 
    Jag tror inte ens att någon utredning gjordes. Det är osannolikt att man skulle utreda IQ hos en person som varit så välfungerande hela livet och sen drabbas av en depression i en specifikt svår livssituation. 

Jag tror att allt i den tråden är påhittat. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (Vetgirig) skrev 2025-01-14 10:29:41 följande:
    Kan du inte ge några konkreta exempel då? 
    Som jag skrev i inlägget innan så var min avsikt inte att trycka ner dig och jag ber om ursäkt om det uppfattades så.
    Det hade jag kunnat göra men jag har ingen lust. För jag får inte ut något av dina pekpinnar ("det måste du väl ändå begripa") och ifrågasättanden ("hur kommer det sig att du ställer en sådan specifik fråga när du har så uppenbara brister..."). Du svarar en annan användare genom att påpeka att "det där stämmer inte" och ber personen att inte uttala sig. Men du vill inte förklara vad det är du inte tycker stämmer. Så nej, jag skippar nog att ge dig konkreta exempel. Dessutom har jag redan fått ganska många svar på det jag undrade. 

Du ber om ursäkt "OM det uppfattades så". Du ber alltså inte om ursäkt för ditt eget beteende och tar inget ansvar för det, utan lägger över ansvaret på mig ("beklagar att du TOLKADE det så"). Haha, den typen av ursäkter är jag inte intresserad av. "Det är tydligt att du inte är akademiker" och "du har uppenbara brister i det svenska skriftspråket", skriver du. Jag är av åsikten att de allra flesta skulle tolka det negativt och som ett försök att trycka ner någon. Men berätta gärna hur jag borde ha uppfattat det enligt dig. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 10:56:39 följande:
    Jag tror inte ens att någon utredning gjordes. Det är osannolikt att man skulle utreda IQ hos en person som varit så välfungerande hela livet och sen drabbas av en depression i en specifikt svår livssituation. 

Jag tror att allt i den tråden är påhittat. 
    En neuropsykiatrisk utredning kan väl ha gjorts? Även en person som varit välfungerande utåt sett, med utbildning, karriär och familj, kan väl ha lidit i tysthet och dolt och överkompenserat för sina svårigheter men till slut kraschat? Det är väl inte helt osannolikt? Jag var välfungerande utåt sett (inte akademiker men utbildad med bra jobb och lön osv.) i alla år men gjorde ändå en neuropsykiatrisk utredning när jag blev deprimerad som medelålders. 

När jag gjorde min neuropsykiatriska utredning ingick det någon form av iq-test (jag uppfattade själv inte riktigt exakt vilka delar som handlade om intelligens eller exakt hur den biten utreddes, eftersom det var väldigt många olika tester som ibland pågick i flera timmar i streck, så allt liksom "flöt ihop" för mig). Jag fick beskedet att jag inte hade någon intellektuell funktionsnedsättning. 

Jag funderar lite över syftet med att hitta på en sådan tråd. Kan det vara någon som vill veta om det går att utbilda sig på högre nivå om man har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning? Kanske en orolig förälder, vars tonåring nyligen fått sin diagnos? 

Jag är inte säker på att tråden är rakt igenom påhittad. Vad jag vet är det inte helt ovanligt att drabbas av en sjukdom som i början misstas för depression och att man då uppfattas som "personlighetsförändrad" av omgivningen och att man tar drastiska beslut som att skilja sig osv. Jag tänker att det kan vara någon som är orolig för sin kompis. Kanske vill personen ha lugnande besked och få höra att det inte kan vara något fel på kompisens intelligens eftersom hon är så högutbildad. Och därför har personen hittat på just den biten med låg iq för att se hur folk reagerar.
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (akademikerx) skrev 2025-01-14 10:54:50 följande:

Nivån idag är väldigt låg så mitt svar blir nej på din fråga.

Okej. Tack för svar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 07:38:18 följande:
    Nej, det har jag inte. Det kan mycket väl vara så att det är möjligt att ta en master trots att man skriver som en kratta. Jag är inte akademiker så jag vet inte. 
    Ja, det är det
  • Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 11:23:47 följande:
    En neuropsykiatrisk utredning kan väl ha gjorts? Även en person som varit välfungerande utåt sett, med utbildning, karriär och familj, kan väl ha lidit i tysthet och dolt och överkompenserat för sina svårigheter men till slut kraschat? Det är väl inte helt osannolikt? Jag var välfungerande utåt sett (inte akademiker men utbildad med bra jobb och lön osv.) i alla år men gjorde ändå en neuropsykiatrisk utredning när jag blev deprimerad som medelålders. 

När jag gjorde min neuropsykiatriska utredning ingick det någon form av iq-test (jag uppfattade själv inte riktigt exakt vilka delar som handlade om intelligens eller exakt hur den biten utreddes, eftersom det var väldigt många olika tester som ibland pågick i flera timmar i streck, så allt liksom "flöt ihop" för mig). Jag fick beskedet att jag inte hade någon intellektuell funktionsnedsättning. 

Jag funderar lite över syftet med att hitta på en sådan tråd. Kan det vara någon som vill veta om det går att utbilda sig på högre nivå om man har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning? Kanske en orolig förälder, vars tonåring nyligen fått sin diagnos? 

Jag är inte säker på att tråden är rakt igenom påhittad. Vad jag vet är det inte helt ovanligt att drabbas av en sjukdom som i början misstas för depression och att man då uppfattas som "personlighetsförändrad" av omgivningen och att man tar drastiska beslut som att skilja sig osv. Jag tänker att det kan vara någon som är orolig för sin kompis. Kanske vill personen ha lugnande besked och få höra att det inte kan vara något fel på kompisens intelligens eftersom hon är så högutbildad. Och därför har personen hittat på just den biten med låg iq för att se hur folk reagerar.
    Ja, det kan ha gjorts. Men en noggrann utredare skulle veta att depression kan både skapa och maskera symtom som inom neuropsykiatriska tillstånd. Så därför skulle utredningen ha kommit fram till att det var alltför osäkert att ställa diagnos. I synnerhet en diagnos som IF. 

Man kan självklart inte komma och säga att någon som gått en universitetsutbildning och skött ett krävande arbete har ett IQ på särskolenivå. I så fall är ju den utredaren helt inkompetent.  

Syftet med att hitta på en tråd kan väl vara precis vad som helst? Skapa en intressant diskussion? Försöka påvisa att universitetsutbildning inte kräver något? 

Och om det nu var så att en utredning visat låg IQ, men personen i övrigt påvisar normalt IQ. Då får man ju tänka utifrån verkligheten, inte utredningen. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 11:31:43 följande:
    Ja, det kan ha gjorts. Men en noggrann utredare skulle veta att depression kan både skapa och maskera symtom som inom neuropsykiatriska tillstånd. Så därför skulle utredningen ha kommit fram till att det var alltför osäkert att ställa diagnos. I synnerhet en diagnos som IF. 

Man kan självklart inte komma och säga att någon som gått en universitetsutbildning och skött ett krävande arbete har ett IQ på särskolenivå. I så fall är ju den utredaren helt inkompetent.  

Syftet med att hitta på en tråd kan väl vara precis vad som helst? Skapa en intressant diskussion? Försöka påvisa att universitetsutbildning inte kräver något? 

Och om det nu var så att en utredning visat låg IQ, men personen i övrigt påvisar normalt IQ. Då får man ju tänka utifrån verkligheten, inte utredningen. 
    Rent teoretiskt kan man ju ja drabbats av en förvärvad hjärnskada och fått betydligt lägre iq än vad man tidigare haft. I mitt tidigare svar till dig gav jag exempel på vad som skulle kunna orsaka en förvärvad hjärnskada. Även akademiker kan råka ut för en bilolycka och få en hjärnskada som leder till lägre iq än vad man haft tidigare. Eller något alla andra exempel jag tog (det låter inte som du läste kommentaren du svarade på...?) Helt osannolikt är det ju inte. 

Jag känner till en kvinna som jobbade som var högutbildad och hade bra jobb men i 50-årsåldern ramlade hon och slog i huvudet och kunde plötsligt inte sköta sitt jobb, började begå misstag gång på gång och fick varningar och blev till slut uppsagd. Ingen förstod vad som var fel. Tidigare hade hon alltid skött sitt jobb prickfritt och var väldigt begåvad inom många områden och väldigt socialt kompetent men plötsligt var hon som förbytt och betedde sig väldigt märkligt, hittade inte hem, kom inte ihåg sina barns namn osv. Så småningom gjordes en minnesutredning och datortomografi och det visade sig att hon hade fått Alzheimers sjukdom till följd av skalltrauma trots att hon bara var runt 50 år. Det tog lång tid innan det upptäcktes och i början misstänkte man depression och utmattning. 
Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?