-
Det finns flera trådar om detta här, men inte så många bra råd (och inte konstigt, eftersom det helt verkar saknas riktlinjer/kalkyler för detta, från tex försäkringskassan).Frågan är: om man har ojämn inkomst, när känns det rimligt att den ena föräldern ska bidra ekonomiskt till den andra? och hur mycket (mellan tummen och pekfingret)?Jag tänker att det kanske är fler än jag i den här situationen, och ni kanske till och med skulle kunna avslöja hur stora bidrag ni kör med?Jag (pappan) får ut 41.000 efter skatt.Mamman får ut 18.900 efter skatt.Så det är ju en hel del i skillnad.Barnet (7år) bor 50/50, vi är ganska strikta med det.Jag betalar för barnets fritidsaktiviteter (inte så mycket, kanske 1500/termin).Jag betalar för barnförsäkringen (3000/år). Detta är knappast en nödvändig utgift, men inte heller ngn lyx tycker jag.Sen så får mamma barnbidraget (1250 tror jag), men hon betalar för fritids (538 tror jag).Största "extrautgiften" för mig är dock att jag får köra med bil (ca 15km enkelresa) för att lämna/hämta på skolan, då vi valde att barnet går i skola nära mamman, eftersom hon inte har bil och hade haft svårt att ta sig till en skola nära mig.Jag har ett barn sen tidigare också (16år) som också bor här nästan varannan vecka. Den tonåringen kostar lite i drift också.Ja, så jag har ju en hel del större utgifter än mamman. Bil, större lägenhet, osv.Jag betalar 1800kr/mån till mamman nu.Eftersom det helt saknas tydliga riktlinjer så undrar jag - rimligt?Och, vad betalar ni om ni är i samma situation?
-
Svar på tråden underhållsbidrag vid växelvis boende, dock ojämna löner
-
Handlar ni båda kläder?
Ser man på kostnader för barnet så kostar ett barn i lågstadieåldern är matkostnader enligt schablon 1830 kr/månad, vilket nog är rätt så lågt räknat, så säg ca 2500 kr/månad för mat. Mamman får 1800 kr av dig och får ca 700 kr kvar av barnbidraget efter fritids är betalt, d.v.s. 2500 kr extra in per månad, samtidigt som hon har barnet hälften av tiden. Hon borde då ha ca 1250 kr över till annat. Sedan har ni båda extra kostnader för större boende, vab etc. skulle jag tro.
Fritidsaktivitet och försäkring är båda högst rimliga utgifter för barnet. -
Japp båda handlar kläder. Båda oftast second hand för man hittar lite roligare grejer så.
Andra specifika grejer som ibland måste skaffas (ny ryggsäck, skor till aktivitet, etc) handlar överlag oftast jag. Ganska små utgifter än så länge dock. -
Varför ska du betala pengar till ditt ex?? Ni har barnet lika mycket, och du betalar redan mer för barnet trots det. Och dessutom verkar hon få även din halva av barnbidraget. + att du utöver detta dessutom ger henne 1800kr varje månad!
Jag förstår inte varför du ska försörja ditt ex ånnu mer än du redan gör.
-
Yes det du säger stämmer. Sen så är det ju såklart mer än mat som kostar, jag vill ju att barnet ska kunna gå på bio hos mamman också.ABC73 skrev 2025-01-14 23:21:47 följande:
Handlar ni båda kläder?
Ser man på kostnader för barnet så kostar ett barn i lågstadieåldern är matkostnader enligt schablon 1830 kr/månad, vilket nog är rätt så lågt räknat, så säg ca 2500 kr/månad för mat. Mamman får 1800 kr av dig och får ca 700 kr kvar av barnbidraget efter fritids är betalt, d.v.s. 2500 kr extra in per månad, samtidigt som hon har barnet hälften av tiden. Hon borde då ha ca 1250 kr över till annat. Sedan har ni båda extra kostnader för större boende, vab etc. skulle jag tro.
Fritidsaktivitet och försäkring är båda högst rimliga utgifter för barnet.
Jag kunde dock inte utläsa om du tycker detta är en liten summa, stor summa, lagom?
Allt sånt är ju individuellt, men eftersom riktlinjer saknas så är det de individuella åsikterna jag får söka nu.
Ja, eller om någon mer kan komma med exempel på vad de betalar (eller inte betalar). -
Att jag bidrar mer eftersom jag tjänar mer känns ganska rimligt.Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-01-14 23:28:53 följande:
Varför ska du betala pengar till ditt ex?? Ni har barnet lika mycket, och du betalar redan mer för barnet trots det. Och dessutom verkar hon få även din halva av barnbidraget. + att du utöver detta dessutom ger henne 1800kr varje månad!
Jag förstår inte varför du ska försörja ditt ex ånnu mer än du redan gör.
Försöker bara få ett hum om hur mycket som är rimligt... -
Ni har varannan vecka? Då betalar ingen underhåll vanligtvis.
Den som köper kläder brukar ha barnbidraget.
Nu vet jag inte vad ni har för relation men jag hade inte betalt underhåll vid v/v.
Vill de gå på bio/badhus etc så får hon väl fråga om du kan stötta upp det.
Sen kan du ju lägga pengar på saker som gynnar barnet.
Men är du nöjd med upplägget så fortsätt betala.
-
Funkar tills du träffar en ny...
-
Ingen av er ska betala något till den andra. Ni är inte ens ett par, det finns ingen som helst varken laglig eller moralisk skyldighet här. Inkomster och utgifter är skit samma, var och en får ta ansvar för sina val. De saker som är värda att lyfta är detta:
*Du kan inte tvinga mamman att betala för fritidsaktiviteter (nej, jag vet att du inte tänkte det, men bra att veta)
*Den som behöver fritids betalar för fritids
*Barnförsäkringen borde ni dela på kostnaden för (men även här, kan inte tvinga)
Om du sedan väljer att betala för aktiviteter och försäkring så är det upp till dig. -
Och barnbidraget ska ni dessutom dela på, likväl som klädkostnaderna för barnet.
-
Det finns något som heter likvärdig ekonomisk standard när det handlar om barn med skilda föräldrar.
Exakt vad det innebär har jag ingen aning om, med det är en googling bort.Låter lite som det är ett sådant tänk du är ute efter.