Inlägg från: Anonym (Sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sandra)

Bebis som är sen med krypandet

Min första son kröp inte överhuvudtaget. Han hasade på rumpan en period men kröp aldrig. Fullt normal tonåring idag. Glad

• Anonym (Sandra)

Jag kan även tillägga att min andra kröp som en tok men han började ändå inte gå fören nästan 6 månader senare än min första. Han var runt 16 månader och första runt 11 månader. 

Säger som ovanstående, barn är olika. Har du någonsin hört om en vuxen som inte kan gå pga att de inte kröp som barn? Jag har inte det i alla fall.. Så oroa dig inte, saker kommer när barnet är redo. Glad

• Anonym (Sandra)
    Mkay skrev 2025-01-16 12:25:28 följande:
    Jag läste någonstans att om de inte kryper som bebisar så finns en risk att de utvecklar motoriska problem för resten av livet, att det är en viktig ?koppling? mellan hjärnhalvorna som behöver göras m.h.a. krypandet. Därav är jag orolig och vill veta lite hur det gått med krypandet och om jag behöver ?tvinga? henne till att träna på det trots att hon börjar gråta och verkligen inte vill göra övningarna.. alla ni med bebisar som kröp, gjorde ni några krypövningar med dem eller hittade de det bara själva? 
    Som sagt, min första kröp aldrig men började gå vid 11 månader och är helt normal motoriskt nu Vid 13 år. och om man läser svaren här i tråden så är jag övertygad om att du kan andas och ta det helt lugnt.
Svar på tråden Bebis som är sen med krypandet