Mkay skrev 2025-01-16 12:35:10 följande:
Det är precis så här min dotter gör. Hon skjuter sig bakåt och tar det stopp eller kommer hon ifrån sina leksaker börjar hon bara storgråta. Hjälpte du till på något sätt för att få henne att förstå hur hon kan åla sig framåt och sen hur hon kan krypa? Eller kom det bara av sig självt?
Det är väl också det som skaver att hon är sen med allt.. föddes med gomspalt som har opererats och gjort henne sen med talet också. Men även för ett - spaltbarn - är hon sen och det enda hon någonsin sagt är olika kombinationer av ?ma?, inga andra vokaler eller konsonanter. Så jag är väl orolig hela tiden över att hon är sen och ska få problem som hänger kvar sen på grund av det.. men spalten och talet är väl en annan diskussion, krypandet är väl det jag tänker att man skulle kunna hjälpa henne träna på men hur mycket fokus ska man lägga på det när hon hatar det så mycket? Eller kommer det komma av sig självt oavsett? Vet liksom inte hur mycket man ska kämpa med det, känns oftast ganska hopplöst.
Nej, en dag ålade hon plötsligt framåt bara. Vi övade inte mer än att låta henne hållas med att skjuta sig bakåt och skrika... De måste ju få försöka, liksom. Det var samma med att gå, hon vägrade släppa det hon höll i men en dag så kröp hon iväg från mig till hallen och kom sedan gående tillbaka, då hade hon bara rest sig och börjat gå. Och efter det kröp hon aldrig igen.
De löser det där själva. Min dotter har inga problem med motoriken idag, 12 år senare.