Anonym (On point) skrev 2025-01-19 14:59:41 följande:
Vad som är lagom varierar självklart för varje individ. Formerna för fysisk aktivitet måste vara individuella och anpassade efter individens förutsättningar.
Det är ingenting som säger att springa fem km/vecka är bättre för hälsan än att gå/cykla till och från jobbet 5 dagar i veckan.
Styrketräning kan du väldigt enkelt klara på egen hand eller varför inte via friskvårds kortet på jobbet. Det behövs inga träningsmaskiner bara kunskap, några gummiband av olika typer och den egna kroppen för att hålla igång muskulaturen.
Andra bra sätt att främja hälsan är att delta i aktiviteter som exempel dans, eller körsång. Att vara aktiv tillsammans med sina barn eller barnbarn främjar också hälsan.
A och O i allt detta är att man är konsekvent, Att det blir en del av livet, en vana att vara aktiv.
Man måste inte späka sig för att uppnå positiva hälsoeffekter. Däremot bör man vara uppmärksam på förslitningsskador så man i tid kan korrigera aktiviteterna och eventuellt ta hjälp av fysioterapeut.
Håller med dig här. En annan individuell aspekt är ju vad man liver för liv i övrigt också. Gillar man att unna sig, som vin, öl, mat, godis, nikotin eller vad det nu än är så är det ju betydligt viktigare med högpulsträning till exempel. Jag älskar att sunda på helgerna, och lägger därför stor vikt vid mycket träning för att känna att min muskelära och kardiovaskulära hälsa är bra.
är man inget för att frossa så räcker det nog i regel med att man går över 10.000 steg om dagen för att hålla grejerna inombords i skick.
däremot dör många knall fall helt i onödan, för att man anser att det inte behövs. Man ser det i vetenskapen och jag ser det i min omgivning, rör man sig inte tillräckligt lider man betydande risk att dö en tidig kardiovaskulär död.