• Anonym (Balett)

Erfarenheter av balett? Är det en negativ miljö?

Vad har ni/era barn för erfarenhet av balett? Har hört att det är mycket kroppshets från lärare, ätstörningar, elakheter dansare emellan med glas eller spikar i varandras skor osv. Är väldigt tveksam till att låta dottern börja balett pga sånt här men har ingen egen erfarenhet av hur det är (har aldrig dansat balett) och historierna jag hört är från utomlands. Är det samma i Sverige?

• Svar på tråden Erfarenheter av balett? Är det en negativ miljö?
  • Anonym (Ja. Det var så.)

Ja, eller det var det på 90-talet, vet inte nu. Väldigt toxisk miljö med tjejer som kunde bete sig som små psykopater mot varandra. Redan som små och det blev ännu värre i tonåren när man började ge sig på (jag vill kalla det för det, ge sig på) varandras pojkvänner sexuellt för att jävlas med varandra. Ätstörningar, häftstift i skor, och en lärare som ja...uppmuntrade hård konkurrens (inte de värsta grejerna, det var inte hennes fel med häftstift och ligga med varandras pojkvänner)

• Anonym (-)

Förmodligen mycket toxisk miljö och livsstil. Det är bara att titta på hur alla prima ballerinor ser ut. Inga höfter, inga bröst, inget hälsosamt underhudsfett.

De offrar sin egen kvinnlighet och fertilitet genom överträning sen tidig barndom. Om det nu är en professionell karriär i detta yrke man siktar på då. 
    Plus alla kroppsliga skador mde lär dra på sig med tiden. Det är varken naturligt eller sunt för ryggraden att strutta omkring på tårna i flera timmar om dagen. 

• Anonym (Linda)

Min bonusdotter gick i balett som liten och just dom mindre åldrarna är helt okej , det var fokus på att det skulle vara roligt först och främst även om det i viss mån också fanns krav givetvis men på en hygglig nivå. Dock var det stort ras i gruppen när dom nådde skolåldern och det blev många avhopp när det redan då blev tydligt att disciplinen hårdnade. Har man dansat balett sedan 4-års åldern blev dom sedda som rutinerade vid 7 år och det blev oerhört tufft klimat.

• Anonym (Rob)
    Anonym (-) skrev 2025-01-16 14:32:32 följande:

Förmodligen mycket toxisk miljö och livsstil. Det är bara att titta på hur alla prima ballerinor ser ut. Inga höfter, inga bröst, inget hälsosamt underhudsfett.

De offrar sin egen kvinnlighet och fertilitet genom överträning sen tidig barndom. Om det nu är en professionell karriär i detta yrke man siktar på då. 
    Plus alla kroppsliga skador mde lär dra på sig med tiden. Det är varken naturligt eller sunt för ryggraden att strutta omkring på tårna i flera timmar om dagen. 

Ballerinor har de mest kvinnliga kropparna.  Inget överflöd av fett, vältränade och smidiga. De bejakar sin kvinnlighet på alla sätt och vis. 
  • Anonym (H)

Jag gick när jag var väldigt liten. Allt jag kommer ihåg var att läraren var väldigt elak. 

• Anonym (H)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-16 17:51:53 följande:
    Ballerinor har de mest kvinnliga kropparna.  Inget överflöd av fett, vältränade och smidiga. De bejakar sin kvinnlighet på alla sätt och vis. 
    Kräktes precis lite i munnen
  • Anonym (E)

Skulle inte döma ut en hel dansform pga av gammalt skrot. Mycket är annorlunda idag och i Sverige. Det skadar inte att testa!

• Anonym (-)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-16 17:51:53 följande:
    Iq-befriat bullshit. Fysisk kvinnlighet sitter i höfter, byst och stjärt vilket signalerar fertilitet. Hårt tränade ballerinor har ingen kvinnlighet att tala om då de ofta saknar alla dessa attribut till följd av ett onaturligt leverne med överträning sen barndomen. Ett alltför lågt kroppsfett leder också till minskad fertilitet, torrhet och ett för tidigt åldrande. 

De enda män som tänder på kvinnokroppar som liknar en benig fjortispojkes är just män som gillar män. I ditt fall tydligen i garderoben ännu. Kom ut istället för att sprida ditt trötta kvinnohat med tjatigt anorexiahetsande. 
  • Anonym (Ö)

Mitt barn dansar balett. Visst är det tuff träning. Jag känner inte igen det här med att skada varandra, tvärtom är det en väldigt sammansatt grupp - som familj. Konkurrens är det ju såklart med audition, går ju inte heller att komma ifrån med yrket. Vi har hittills klarat oss ifrån kroppshets

• Anonym (Ja. Det var så.)

Jag kommer ihåg att dansinstruktören tryckte på att vi skulle äta protein och att vi behövde minst 70gram protein/dag. Så vi åt 6 ägg vilket är 80gram protein på ett ungefär. Det var det enda jag åt vissa dagar. 6 kokta ägg och vatten. 

Svar på tråden Erfarenheter av balett? Är det en negativ miljö?