Inlägg från: Anonym (Sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sambo)

Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop. 

Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan. 

Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop? 

Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd. 

• Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (ja) skrev 2025-01-17 17:27:05 följande:

Det är knappast vanligt idag.

Pratar du Sverige eller internationellt? 
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-17 17:30:51 följande:

I Sverige är det inte vanligt, inte hört talas om det alls.

Har vänner som är födda på 90 talet som har föräldrar från 90 talet, dom har gjort detta. 
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 17:34:01 följande:
    Har vänner som är födda på 90 talet som har föräldrar från 90 talet, dom har gjort detta. 
    Föräldrar från Grekland och Mellanöstern ska det stå 
  • Anonym (Sambo)
    Bits1975 skrev 2025-01-17 20:38:17 följande:

Min man och jag flyttade ihop efter smekmånaden, detta är snart 22 år sedan. Vi hade inte heller älskat med varandra innan. Det har fungerat bra, det nog mest ett förhållningssätt och en syn på äktenskapet som något väldigt värdefullt antar jag.

Man håller ihop och accepterar att man förändras med tiden, att båda har sina skavanker och att jag inte kan förvänta mig att han ska göra mig lycklig, utan han duger precis som han är. Jag älskar honom och är glad att få leva resten av mitt liv tillsammans med honom. En av våra flickor är vuxen och den yngre är i nedre tonåren. Jag ser fram emot att få uppleva barnbarn, och allt annat livet vill erbjuda oss med min man.

Båda parter behöver en rejäl dos ödmjukhet, tålamod med den andre, humor, och att inte falla in i en hånfull jargong mot den andre.

Kände ni varandra innan en längre period då? Hur hade det blivit om ni inte alls synkade sexuellt när ni väl provade ihop? Att ni ville extremt olika liksom. 
  • Anonym (Sambo)
    Bits1975 skrev 2025-01-17 21:11:28 följande:
    avi gifte oss på vår 1-års dag, och började verkligen göra saker som att resa ihop efter bröllopet. Alltså, vi har egentligen aldrig varit särskilt synkade sexuellt :D  
    Men eftersom han var min första på det planet så har jag heller inte haft så mycket att jämföra med, och helheten har betytt mycket tror jag, att vi strävar åt samma håll, skrattar (oftast) åt samma saker, och att vi visar fysisk ömhet. 

Annars är vi väldigt olika, han akademiker, jag arbetare inom vård och omsorg, han är ateist, jag troende, han köttätare och jag vegetarian av etiska skäl. Jag minimalist och han gillar prylar, jag är hemmakatt och han älskar att gå ut. Orkar vi hålla ihop i över 20 år så gör nog de flesta det, haha
    Du känner inte att du saknat något då? Alltså att veta om det skulle kännas annorlunda med någon annan? Där du kan känna allt du har med din man men även att ni klickar med varandra sexuellt? 
Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?