Jag bor i Toronto, så fråga på om det är något specifikt du vill veta.
På plussidan är att det är en av få städer i Kanada man kan bo i utan bil och kollektivtrafiken funkar bra om man bor invid tunnelbanenätet. Folk är generellt väldigt välkomnande, öppna och artiga - det är lätt att känna sig hemma, kanske för att så många är inflyttade och ca hälften är inte födda i Kanada.
Vädret är ordentligt kallt på vintern, ordentligt varmt på sommaren, en underbar, lång höst och en knappt märkbar vår.
Bostadsmarknaden är tuff och det är dyrt att både köpa och hyra. De påstår att det är en stagnation på gång just nu, men jag undrar jag.
De allmänna skolorna är bra, men kolla kanske upp så att ni inte hamnar i ett område med en skola med dåligt rykte. Det går alltid att välja den katolska skolan eller en privat skola förstås, men annars är man låst till den skolan i vars upptagningsområde man bor i.
De flesta skolor har undervisning på engelska och/eller franska. Det kan vara svårt om barnen inte kan något av dessa språk alls. Jag vet att det finns initiativ för barn som har engelska som ett nytt språk (LEAP tror jag att det heter) men av de klasskompisar mina barn har haft som varit nyanlända så har de bara fått börja i vanlig klass och det går för det mesta bra.