• Anonym (Kanada)

Kanada

Hej! Inom en snar framtid flyttar vi till Kanada. Var i Kanada är bäst att bo? Vi kan välja mellan Toronto, Vancouver eller Winnipeg. Vi kommer ha bil men vill helst använda kolektivtrafik så ofta vi kan. Två barn (8 och 10). 

Har någon av er varit i någon av dessa städer och vill berätta om hur det är att bo där. För-nackdelar mm. 

Barnen kan inte engelska så jättebra. 

• Svar på tråden Kanada
  • Anonym (Kanada)

Möjligen Ottawa eller Calgary också. 

• Martins07

Det dyrt att bo i de städerna ni nämnde, jag hoppas ni har fixat jobb och boende. 
    Det är mer kallt där. Ni behöver redan lära barn engelska.
    Lycka till

• FtS70

Vancouver! Lätt! Googla själv, alla är överens. Även om Toronto inte är då dumt heller.

• Anonym (Kanada)

Hur är klimatet jämfört med Sverige i nämnda städer? 

• Anonym (Toronto)

Jag bor i Toronto, så fråga på om det är något specifikt du vill veta. 

På plussidan är att det är en av få städer i Kanada man kan bo i utan bil och kollektivtrafiken funkar bra om man bor invid tunnelbanenätet. Folk är generellt väldigt välkomnande, öppna och artiga - det är lätt att känna sig hemma, kanske för att så många är inflyttade och ca hälften är inte födda i Kanada.

Vädret är ordentligt kallt på vintern, ordentligt varmt på sommaren, en underbar, lång höst och en knappt märkbar vår.

Bostadsmarknaden är tuff och det är dyrt att både köpa och hyra. De påstår att det är en stagnation på gång just nu, men jag undrar jag.

De allmänna skolorna är bra, men kolla kanske upp så att ni inte hamnar i ett område med en skola med dåligt rykte. Det går alltid att välja den katolska skolan eller en privat skola förstås, men annars är man låst till den skolan i vars upptagningsområde man bor i. 

De flesta skolor har undervisning på engelska och/eller franska. Det kan vara svårt om barnen inte kan något av dessa språk alls. Jag vet att det finns initiativ för barn som har engelska som ett nytt språk (LEAP tror jag att det heter) men av de klasskompisar mina barn har haft som varit nyanlända så har de bara fått börja i vanlig klass och det går för det mesta bra.

• Anonym (Va?)

Ni ska flytta inom snart framtid, men ni vet inte vilken stad ni ska flytta till? Ni ska väl flytta dit era jobb finns, eller?

• Anonym (Lillemor)

Det är väldigt dyrt med boende i de flesta kanadensiska storstäder. Man måste definitivt vara två personer i ett hushåll med bra karriärer för ett bra liv. Vädret är kallt och det är mörkt stor del av året, även sommaren är kall, typ som i Sverige. Förstår inte varför så många svenskar verkar vilja flytta till Kanada. Det är dyrare än Sverige och sjukvården är sämre.

• Anonym (Kanada)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-17 22:55:41 följande:

Ni ska flytta inom snart framtid, men ni vet inte vilken stad ni ska flytta till? Ni ska väl flytta dit era jobb finns, eller?

vi kan flytta varsomhelst. 😀
  • Anonym (?)

Men har ni arbetsvisum?
    Har ni sökt jobb?
    Det är ju inte att bara flytta till Kanada.

• Anonym (J)
    Anonym (Kanada) skrev 2025-01-17 22:26:20 följande:

Hur är klimatet jämfört med Sverige i nämnda städer? 

Du menar att ni är på väg att flytta dit utan att ha någon vidare koll?
  • Anonym (J)

Uppenbart att TS inte alls är på väg att flytta men fantiserar om att kunna göra det.

• Tow2Mater

Berätta varfor ni ska flytta, när och vilka parametrar ni jämfort när ni kommit fram till de städer ni nu väljer mellan. Innan ni ber folk spendera sin tid och energi att skriva en massa for att hjälpa er här. Det kan ge mer produktiva råd, och inte kännas som att slänga hjälp ner i ett svart hål.

• Anonym (signatur)

Har du inte snart gått igenom de flesta länderna i världen under ett par års tid som du vill flytta till? 

• asdfgh
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-17 22:55:41 följande:

Jag säger inte att det är så i TS fall men det är möjligt att få erbjudande från sitt företag att flytta till land X och att man då får välja på stad A, B eller C.

Som exempel är det många företag i Europa som bara accepterar remote-uppkopplingar från inom EU/Schengen/EES. Mitt företag har skitduktiga medarbetare i andra delar av världen men ska de jobba mot dessa kunder så måste de fysiskt komma hit. Har företaget ett tillräckligt stort behov av en viss kompetens i ett geografiskt område så ser jag inget konstigt med att erbjuda någon som har den kompetensen men som bor på "fel" plats att flytta.
  • Anonym (H)

Allt du frågar efter finns att söka på nätet, youtube är en bra källa.

Är inte cost of living en faktor?

• Anonym (Kanada)
    asdfgh skrev 2025-01-18 14:39:14 följande:
    Jag säger inte att det är så i TS fall men det är möjligt att få erbjudande från sitt företag att flytta till land X och att man då får välja på stad A, B eller C.

Som exempel är det många företag i Europa som bara accepterar remote-uppkopplingar från inom EU/Schengen/EES. Mitt företag har skitduktiga medarbetare i andra delar av världen men ska de jobba mot dessa kunder så måste de fysiskt komma hit. Har företaget ett tillräckligt stort behov av en viss kompetens i ett geografiskt område så ser jag inget konstigt med att erbjuda någon som har den kompetensen men som bor på "fel" plats att flytta.
    Min man har fått jobberbjudande i Kanada. Detta företag finns i flera städer i Kanada så han (vi) har möjlighet att välja stad. Bland dessa städer jag nämnde. 
  • Karriäristen

Toronto är den enda plats jag varit på i Kanada men också en av de platser, av alla jag varit på i världen, där jag skulle kunna tänka mig bo. Det är en bra plats och ganska likt Europa. Samtidigt är det multikulturella inslaget mer tydligt. Det finns en stor Chinatown med bra och billig mat.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Mia)

Härligt!Hade flyttat direkt om jag hade möjlighet!

Svar på tråden Kanada