Ezmeraldah skrev 2025-01-21 00:15:38 följande:
Själv kan jag utläsa mycket mer än så...
Jag frågade inte efter statistik utan om din åsikt. Ungefär som ifall du läser ett recept i en kokbok och nån frågar om du tycker att det verkar gott. Då behöver man kanske inte svara "för att veta om det är gott måste man låta tusentals människor över hela världen smaka och jämföra med allt de ätit under veckan och fört dagbok över samt testa varje ingrediens i ett labb i Österrike och sammanställa alla smakupplevelser i ett stapeldiagram blablabla...". Nej, det räcker kanske att svara "ja, den soppan låter god, den lagar vi ikväll" eller "nja, jag är inte så förtjust i morötter och den verkar vara lite för kryddstark för min smak".
Ställer du frågan om jag tycker den verkar förförisk utifrån min egen åsikt så kan jag svara på den. Men ställer du frågan om jag tycker den verkar förförisk bättre än gemene man. Det är en större fråga jag inte kan besvara eller tycka så mycket om för det blir för svårt att tycka om.
På fråga 1 kan jag svara Ja. Jag tycker den verkar förförisk åt TS baserat på att TS gillar svaren och går igång på det. Då måste den ju ha varit förförisk som en slutsats.
Förförisk till mig, nej, eftersom den är inte ombedd att förföra mig. Om jag ber den förföra mig på ett sätt som funkar för mig så kanske det blir ett ja på den frågan. Där måste jag ju be den kommunicera så det passar mig först.
Förförisk bättre än gemene man ja det kan jag inte svara på utan att veta mer.
På samma sätt som ditt exempel med soppan. Att svara på om den verkar god för en själv javisst. Men svara på om soppan verkar godare än gemene mans lagade soppor är något annat.
Med förhoppning om ett uttömmande svar på din fundering. :)