• Anonym (fegis)

Hur vågar ni göra trådar här?

Jag har gjort fyra trådar på familjeliv, på samma tema/med saker jag velat lufta som hör ihop. Jag har inte så många människor irl att vända mig till med bara känslor och tankar, så det blev att vända sig hit.

Tråd nummer ett, blev jag totalt nedkörd i skorna i sida efter sida. Allt jag skrev var fel, var lögn, var dumt, osv. Ingen av de mest aktiva "gick med på" att det jag skrev kunde vara rätt för/enligt mig, då det var fel för/enligt dem. Ett par skrev något enstaka inlägg som var mer positivt/stöttande, men merparten var detta. Visst, några svarade faktiskt också med fakta på vissa saker jag frågade men på ett väldigt nedlåtande sätt.

Tråd nummer två, där klagades det mest på att jag hade gjort en liknande tråd 4 månader tidigare. Mina nya tankar och frågor var ingen direkt intresserade av.

Tråd nummer tre kom det ett par goda råd och tankar ifrån i alla fall.

Tråd nummer fyra fick inga svar alls, vilket så klart händer. 

Men ärlig. Efter framför allt tråd nummer ett ångrade jag att jag hade startat den. Jag tar numera mina funderingar och frågor till reddit istället. Jag skriver inga frågor själv men mycket har redan besvarats, och med mycket trevligare ton och öppenhet för att folk kan vara olika. 

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

• Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?
  • Anonym (arvet)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-19 06:19:53 följande:

KANSKE är det så att många trådar är oseriösa!? Vem vill satsa känslor och engagemang?

Då är det väl enklare att bara inte läsa dem/svara än att lägga tid på att vara elak?

Jag tycker mest det är roligt att folk inte tror en när man skriver och en situation är sann men väldigt komplex och krånglig. Hade det varit enkelt hade jag liksom inte behövt skriva om det.

Det fåtal gånger (<5) jag har trollat under åren har det däremot svalts med hull och hår...
  • Anonym (arvet)
    Anonym (Eminema) skrev 2025-01-19 09:01:49 följande:
    Jag tror att alla trådar man skriver i ska finnas med på ?mina favoriter ?? Kolla om du hittar den där.
    Nej, "Mina trådar", i menyn är det ju.

Du kan alltid hitta en tråd du själv har startat, det är inte direkt svårt.
  • Anonym (Har lagt av)
    Anonym (r) skrev 2025-01-18 21:31:23 följande:

Jag tror (= vet att jag iaf) tröttnat på alla dessa mängder av likadana trådar. Standard borde vara att länka till sin gamla tråd och utgå med nya frågeställningar från den för annars tror folk att du återanvänder trådar. Det finns så många som postar exakt samma saker veckovis men som inte står för det utan " detta är min förstå tråd håll käften idioter" när det är exakt samma frågeställning. De som står för att de haft andra trådar på samma ämne kommer inte att ha lika stora problem med kommentarer. Sen får man snälltolka lite också, det finns raka kommentarer som inte är elaka.

Gamla trådar som någon nämnde, visst om det tillför något men de som har som hobby att dra upp gamla trådar och sen gnälla för att folk påpekar att tråden är 15 år gammal och folk sedan fortsätter bråka med någon gammal postare... Sällan ett trådlyft ger något alls.

Fast även när man gör så så kommer folk gå på en med "du har fått svar håll käften idiot" typ. Och de gamla trådarna är ofta översvämmade av flera som svarar och spårar ur. Eller inte ser att det är nya frågeställningar. Eller inte kan hålla sig från att anse att just deras svar är perfekt, även om trådskaparen anser något annat och vill ha fler åsikter eller tankar.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (fegis) skrev 2025-01-18 19:51:27 följande:
    Hur vågar ni göra trådar här?

Så, hur vågar ni som fortfarande gör trådar på familjeliv, hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni ska bli alldeles söndertrasade?

Det är enkelt. Jag känner inte personerna här och de betyder ingenting för mig. De som är elaka i trådar tänker jag är misslyckade losers som tar ut sitt missnöje över livet på främlingar på nätet. Så jag tar till mig det jag tycker låter vettigt i trådarna och de som skriver elaka eller dömande saker ignorerar jag. 

• Anonym (Klarafina)

Om man vill veta folks ärliga åsikter funkar nätet bra. Vill man ha stöd är det bättre att ringa tex jourhavande präst eller använda slutna och mer kontrollerade forum än Familjeliv. Fläker man ut sin själ och låter vem som helst kommentera, så kommer även idioter att göra det. 

• Tyra myra

Vet att detta nog är OT men 

Hoppas någon kan ge mig svar på vad innebär det att någon trollar?

Förstår inte riktigt betydelsen av detta. 

Ibland dyker det upp kommentarer om att någon skulle ha trollat i inlägg eller trådstart. 

Om man inte tror på något som skrivs så är det väl bara att endera ignorera det eller säga att man inte tror på det. 

Därför måste väl att trolla innebära något annat, vad?

Varför påstår man att någon trollar

• Anonym (Klarafina)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-19 09:15:33 följande:

Det är enkelt. Jag känner inte personerna här och de betyder ingenting för mig. De som är elaka i trådar tänker jag är misslyckade losers som tar ut sitt missnöje över livet på främlingar på nätet. Så jag tar till mig det jag tycker låter vettigt i trådarna och de som skriver elaka eller dömande saker ignorerar jag. 

Samma här, ungefär. Jag kan bli sur i stunden på någon som jag tycker skriver något dumt, men hade jag varit så känslig att min själ hade trasats sönder av vad främlingar tycker, då hade jag aldrig ens skaffat inlogg här. 

Vill göra tydligt att jag inte tycker att känsliga personer är sämre människor. Vi är olika bara. Och öppna nätforum är inte något för alla. 

• Freddie K

Visst, ibland kanske man startar en tråd med livet som insats. Jag brukar ta till mig det positiva och försöka ignorera det negativa. Sen vet jag på ett ungefär vilka som går att prata med och inte och jag försöker hålla mig till de.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Klarafina)
    Tyra myra skrev 2025-01-19 09:20:33 följande:

Vet att detta nog är OT men 

Trolla är att medvetet provocera. Det kommer från engelskans troll - ett sätt att fiska. En del vill varna för troll eftersom deras inlägg ofta leder diskussionen åt ett helt annat håll än det var tänkt av trådskaparen. Trollen vill styra hur andra ska reagera och vad de ska prata om. Skriver trollet något riktigt provocerande kommer vissa att svara, trots att det inte är ämnet för tråden. Och på så vis blir tråden förstörd. Därför varnar man ibland för troll (även om forumreglerna säger att man inte får det). 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-01-18 21:37:53 följande:
    Håller med. Känns som att FL numera mest består av en handfull trådstartare som startar trådar om samma saker. Jättetrist! Mycket bättre att uppdatera sin gamla tråd. Och ja, då blir folk trötta och irriterade på TS.
    Men varför läsa och engagera sig in en tråd som inte intresserar en? Istället för att hoppa på personen och käfta kan man låta bli att kommentera/engagera sig i tråden? Hur orkar man?
Svar på tråden Hur vågar ni göra trådar här?