• Matte45

Jag har förlorat min relation

Hej.

Jag behöver ventilera en sak och är sådan att jag aldrig skulle belasta mina vänner med det. Tänkte prova om jag kan få råd här istället. 

Jag lever i en relation, +10 år, som nu kantrat eller åtminstone slutat vara. Vi hade en fantastisk start på relationen. Vi kände båda att vi äntligen hittat rätt, både i relationen och sexuellt. Vi kunde vara oss själva vilket vi båda saknat. 

Hon ville skaffa barn men jag var lite tveksam. Hade ett barn sedan tidigare och var osäker på att börja om. Men vi diskuterade saken, pratar om vikten av att fortsätta vara ett par med passion, och jag gick med att vi skaffade ett barn. Vi fick ett underbart barn som jag älskar otroligt mycket. 

Men relationen har sakta dött. Vår sexuella relation som båda såg som otroligt viktig har runnit ut i sanden. Att göra saker tillsammans finns inte längre. Hon säger att hon är trygg i sin relation och att hon inte har något behov av sex. Jag jobbar två jobb för att försörja oss då hon pluggar och har en dyr hobby som hon vägrar att dra ner på under studietiden. Jag känner mig förringad till någon som ska betala räkningar så att hon kan fortsätta med det hon vill.

De gånger vi pratat om det har hon bedyrar sin kärlek men sen händer inget mer. Jag vet att som man är det inte pk att säga att man behöver sex och någon form av bekräftelse  men ska jag bara acceptera att leva i ett förhållande som inte längre har någon passion? Jag vet att småbarnsåren är tuffa men jag har iaf tänkt att det är någonstans ett val att göra något aktivt för att behålla glöden i förhållandet.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Jag har förlorat min relation
  • Queen81

Men det är ju du som går med på allt detta. Säg STOPP! Du ska inte behöva jobba två jobb för att hon har en dyr hobby. Sluta betala för den!

Sen är du olycklig i relationen. Vad ser du själv för lösning? Ni verkar ha helt olika behov och kan ni inte mötas där så är ju lösningen att gå isär.
    Jag hade aldrig kunnat leva som du gör. Och det verkar inte du heller kunna?

• Anonym (Man)

Hon vägrar att sluta med sin dyra hobby som du betalar?

Hon låter som ett bortskämt barn, sluta betala.

• Anonym (No horsing around)

Men är hobbyn levande djur eller är det något materiellt bara? Jag skiljer på om någon tränar hundar eller tävlar i ridsport för det kan ju inte direkt läggas på hyllan och tas upp igen om två år om man säljer djuren, men det mesta annat kan man väl pausa från?

Vill hon ha den hobbyn får hon väl jobba för det då, det är hon som borde ha extrajobb för det ihop med studierna och inte du. Majoriteten av studenter jobbar deltid idag hur som helst.

Och vad i hela brinnande inferno har trygghet i relationen att göra med att inte behöva sex? Menar hon att nu när du är fast behöver hon inte ha sex med dig?

Då hade jag undrat om hon ens ville ha det från början, eller hur lite utbyte hon egentligen haft av sex i sitt liv allmänt, och med dig?

Det finns rätt mycket jobbiga frågor att ställa här men det krävs nog parterapi om det inte är för sent redan.

Alternativt har du redan lessnat och då får du väl backa ur detta så att du får tid att tänka ordentligt, för jag fattar att du måste vara så utmattad för det mesta att det är svårt att reda ut vilka negativa känslor som beror av det och vad som beror av hennes beteende mot dig.

• ragnvaldigur

Sluta betala för hennes hobby och gå ner i arbetstid. Går hon inte med på det så kräv ett öppet förhållande där du kan träffa en KK. Eller gör båda.
    Lättare sagt än gjort men inte ska du behöva slava bort ditt liv för hennes skull. Hon är vuxen och ska kunna stå på egna ben.

• Moksha

Ojojoj..

Helt objektivt tolkar jag MÅNGA röda flaggor här!

Hon låter aldrig nöjd men ställer alltid krav. 

Du själv springer och springer för att tillfredsställa?

Du är säkerligen en fantastisk och emotionell man som verkligen vill skapa en genuin och varm relation.

Vissa människor vill inte skapa intimitet för att det kan bidra till sårbarhet. Därför skapar man avstånd genom att rikta om fokus mot problem eller distraktion.

I all välmening skulle jag definitivt googlat och kollat upp Narcissism här.

kom ihåg att det finns både introverta och extroverta narcissister. 
    kanske kan du få bekräftelse och hitta vad du söker? 

• Anonym (Mini)
    Matte45 skrev 2025-01-19 14:15:52 följande:
    Nej, det är väl flera lager. Att jag håller på att jobba ihjäl mig utan att någon gång få ett tack. Snarare att jag måste betala mera nästa år. Om någon frågar varför jag jobbar så mycket brukar hon snabbt slänga ur sig att det är för att jag vill ha massa pengar och skratta bort det. 

Och sex, ja vi har kanske sex var tredje månad. Jag behöver mer närhet än så.
    Tycker hon beter sig gravt osympatiskt.

Är sex=närhet för dig? Kramar hon dig t ex eller är det inget om det inte ska sexas?
  • Anonym (Sassy)

Nyfiken på vad det är för hobby hon har för vill hon ha den kvar får hon ju bidra ekonomiskt. Det är en sak att hjälpa till att försörja under studier men en avsaknad av inkomst kommer ju också innebära att ni får leva snålare och dra in på vissa saker. Det ska ju vara en plan ni gemensamt ritar upp. Du ska inte behöva gå in i väggen för att hon vill ha kvar sin hobby utan du har också rätt till återhämtning och tid att umgås med familjen. Jag tänker inte resonera i sexdelen för det kan finnas många orsaker till minskad sexlust och även gå i perioder. Men du låter ganska frustrerad rent generellt. 

• Anonym (Manöver 50)

Vilket härligt liv din sambo har 

Hon behöver inte betala så mycket i hemmet 
    ha en rolig hobby som hon själv inte behöver betala för 
    hon kan utbilda sig utan att ta lån 
    hon har en man som hon bestämmer över och som hon 
    egentligen styr som hon vill med , blir han riktigt sur eller nedstämd så kan hon släppa till med lite sex för att göra honom glad och fortsätta med allt som vanligt 

vad håller du på med ? 
    ställ krav eller sök dig därifrån , skyll inte på barnet 
    skyll på dig själv , du lever ju ett skit liv utan nån stolthet eller egen vilja , sluta tyck synd om dig själv , du är där helt frivilligt 

• Anonym (Nej.)
    Anonym (M) skrev 2025-01-19 12:17:31 följande:

Lägg ner offer mentaliteten, det är självklart att en man får säga att han behöver sex och bekräftelse. 

Och nej, du behöver inte leva i ett sexlöst förhållande. 

Nej det är inte alls självklart. Sex är något bägge skall vilja ha, sex genom utpressning "Jag behöver sex och bekräftelse, annars lämnar jag dig" är att hota sig till sex. Att få sex genom hot är inte ok. 

Mår han inte bra i relationen får han hitta ett annat skäl att lämna, han kan inte använda sexbrist som orsak. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej.) skrev 2025-02-08 07:53:50 följande:
    Nej det är inte alls självklart. Sex är något bägge skall vilja ha, sex genom utpressning "Jag behöver sex och bekräftelse, annars lämnar jag dig" är att hota sig till sex. Att få sex genom hot är inte ok. 

Mår han inte bra i relationen får han hitta ett annat skäl att lämna, han kan inte använda sexbrist som orsak. 

Tror du jag menar att han ska basunera ut till alla att han hotar till sig sex?
    Självklart kan han prata med henne och säga att han saknar sex och intimitet. 

• Anonym (Nej.)
    Anonym (M) skrev 2025-02-08 08:22:36 följande:

Tror du jag menar att han ska basunera ut till alla att han hotar till sig sex?
    Självklart kan han prata med henne och säga att han saknar sex och intimitet. 

Det är lite gråzon att göra det då sex skall vara ömsesidigt och frivilligt. "Jag saknar sex och intimitet" ligger väldigt nära "Ha se sex med mig annars kanske jag lämnar dig" det är ett förtäckt hot.
Svar på tråden Jag har förlorat min relation