• Anonym (MATINA12)

Svartsjuk på hans ex

Hej!

Okej jag behöver råd till andra som har/eller är tillsammans med en partner som har varit tillsammans/gift med sitt ex och har barn ihop. 

Frågan handlar om hans ex och om jag överdriver eller inte. 
    Så jag är tillsammans med en man som jag både är förlovad med och har ett gemensamt barn ihop  under en rätt så kort tid. Vi är glada i förhållandet men det finns en sak som stressar mig lite. Och det är om hans tidigare ex fru som han var gift tillsammans med för cirka 3-4 år sedan och han har också ett gemensamt barn ihop med henne. Det var han som tog beslutet med att avsluta deras förhållande.
    Problemet är att hans ex verkar fortfarande ej över honom och använder deras barn som ett redskap för att hålla honom i sitt liv. Inte för barnets skull utan henne själv.
    Till exempel hon har på sina sociala medier bilder fortfarande på dom som om dom vore lyckliga ihop fortfarande. Hon skriver ofta till honom och har det som en ursäkt att dom har ett barn ihop det är saker angående barnet trots hon egentligen verkar vilja kolla upp honom.
    Min partner sade att han valde att göra slut med henne när barnet var knappt ett år då han kände att dom gled isär varandra och bästa dom kunde var att hitta lycka på varsitt håll. Han har sagt han har dejtat kvinnor efter henne och före han träffade mig. Och när jag frågar honom han vet något om sitt ex så svarar han att han ej vet eller bryr sig om något förutom om barnet. 
    Men det får min tyvärr svartsjuka och osäkerhet om att hon fortfarande visar på sociala medier upp dom som om dom vore en familj, likadant försöker hålla kontakt om onödiga saker som inte är om barnet.
    Samt en annan stor sak så har han inte nämnt till sitt ex om verkan mig eller om hans barns halvsyskon. Han säget han väntar på rätt tillfälle då han kan hamna i pengar tvist då (Ingen bor ej i Sverige eller jag längre).
    Vad tänker ni? Är jag bara sotis på ingenting när min partner har försäkrat om att dom aldrig kommer bli ihop igen? För jag litar på min partner men jag ogillar att hans ex håller på. 
  • Svar på tråden Svartsjuk på hans ex
  • Anonym (Hm)

Min första spontana tanke är inte att det är exet som håller på, utan din partner. Först och främst sätter han inga gränser för deras kommunikation. Om det inte är akut kan man ha en dag i veckan, tex vid överlämning där man diskuterar veckan som gått eller pratar skola/ andra viktiga saker som båda måste ha koll på. För det andra, och kanske det absolut största, har han inte ens berättat om dig och det andra barnet. Det är den största röda varningsflagga du kan ha viftandes i ditt ansikte. Om exet inte vet att ni finns så finns det heller ingen anledning för henne att begränsa sin kontakt, speciellt om han dessutom fortsätter att besvara henne lika mycket. 

• Anonym (MATINA12)

Tack för ditt svar. Han har ingen regelbunden kontakt med sitt barn då båda bor i två olika städer som är med flyg 6 timmar ifrån varandra kan jag påpeka också. Han har flera gånger förut försökt ha sitt barn mer hos honom också då han verkligen saknar barnet men mamman har alltid någon ursäkt och för att få honom dit. Och därför säger han också att han har kontakt med sitt ex eftersom han vill veta hur hans barn mår osv. 
    Jag har själv sagt till honom att jag ogillar att hållas hemlig och det går mig på nerverna rent sagt. Okej om han håller barnet hemligt tills allt är ordning och reda med pengar tvist saken men vill inte hon ska tro hon kan få leka förhållande lek med honom. 

• Anonym (MATINA12)

Samt tycker ni jag borde konfrontera honom om hennes sociala medier? Vill ej låta som en svartsjuk snokade partner  bara 

• Anonym (MATINA12)

En gång när jag tog upp något liknade så sade han att varför skulle han vilja spendera så mycket pengar på att då mig att flytta till honom och vara med honom om han inte älskade mig. Och att jag är hans prioritering. Men jag blir som sagt svartsjuk på exet. 

• Anonym (F)

Du kan nog vara lugn. Det är hon som fjantar på och han visar tydligt att han inte har något intresse. Alla deras bekanta vet väl vid det här laget att de inte är ett par, han har ju en ny kvinna (dig) som han till och med har barn med!

Hon är inget hot mot er relation för det där är en ensidig grej hon håller på med. Många av hennes bekanta tycker nog att hon är ganska patetisk... Men din sambo kan säga åt henne att sluta lägga ut bilder på dem två, sluta skriva om honom online eller vad det nu är hon gör. Det har han rätt att kräva av henne. Samma att hon kontaktar honom om saker som inte har med barnet att göra, han kan helt enkelt bara ignorera sådana meddelanden och svara när han känner för det (helst några dagar senare). Till slut lär hon sig väl att det inte är någon idé att skriva om skit som inte är relevant. Eller så kan han säga att han inte kan hjälpa henne, att hon får lösa saker själv osv. Det beror lite på innehållet i meddelandena.

• Anonym (F)

Men vänta nu, va?!?!? Missade sista biten - hon vet inte ens om barnet?!?! Skärpning!! Han måste berätta det för henne, det här är ju helt galet!!

Ge honom en deadline! Om han inte berättar för henne innan veckan är slut så gör du det!! Fy så dålig stil!!

Jag får ändra lite i mitt förra svar - han verkar helt klart hålla henne om ryggen i detta! Det finns ingen anledning att hålla på som han gör!

Jag skulle inte ha tolererat en sådan här sak mer än ett par veckor på sin höjd, dvs i början av relationen. Han kan ju inte ens stå för att ni är ett par!! Och sedan att ni har barn! Helt sjukt! Och hans barn måste ju så klart få träffa varandra någon dag också. Nej, det här är helt sjukt ts! Du måste sätta ner foten!

• Anonym (F)

Och om han fortsätter skylla på pengar så lämna honom! Jag köper inte det en sekund! Han har en ny familj som han vägrar stå för, svinaktigt till tusen!

• Anonym (Sara)
    Anonym (F) skrev 2025-01-20 08:38:29 följande:

Du kan nog vara lugn. Det är hon som fjantar på och han visar tydligt att han inte har något intresse. Alla deras bekanta vet väl vid det här laget att de inte är ett par, han har ju en ny kvinna (dig) som han till och med har barn med!

Hon är inget hot mot er relation för det där är en ensidig grej hon håller på med. Många av hennes bekanta tycker nog att hon är ganska patetisk... Men din sambo kan säga åt henne att sluta lägga ut bilder på dem två, sluta skriva om honom online eller vad det nu är hon gör. Det har han rätt att kräva av henne. Samma att hon kontaktar honom om saker som inte har med barnet att göra, han kan helt enkelt bara ignorera sådana meddelanden och svara när han känner för det (helst några dagar senare). Till slut lär hon sig väl att det inte är någon idé att skriva om skit som inte är relevant. Eller så kan han säga att han inte kan hjälpa henne, att hon får lösa saker själv osv. Det beror lite på innehållet i meddelandena.

Skojar du? Visar tydligt att han inte har något intresse och kan inte ens berätta för henne att han har fästmö och ett barn till? Barnen är syskon och kommer säkert vilja ha kontakt någon gång i framtiden. 

Jag tycker 100% det är han som gör mest fel. Om exet visste att han har en annan kanske hon inte skulle skriva till honom på samma sätt eller lägga upp bilder eller så. Hon tror ju att han är singel?

Är man vän med sitt ex är det iförsej inte heller jättekonstigt att lägga upp nån bild ibland på exet, jag har bild på mitt äldsta barns pappa och hans flickvän från mitt yngre barns dop till exempel. Har en bild från för några år sen också på honom och barnen från när vi var ute och åt  , då hade det gått mer än 10 år sen vi gjorde slut och båda hade nya förhållanden.  
  • Anonym (F)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-20 10:14:44 följande:
    Skojar du? Visar tydligt att han inte har något intresse och kan inte ens berätta för henne att han har fästmö och ett barn till? Barnen är syskon och kommer säkert vilja ha kontakt någon gång i framtiden. 

Jag tycker 100% det är han som gör mest fel. Om exet visste att han har en annan kanske hon inte skulle skriva till honom på samma sätt eller lägga upp bilder eller så. Hon tror ju att han är singel?

Är man vän med sitt ex är det iförsej inte heller jättekonstigt att lägga upp nån bild ibland på exet, jag har bild på mitt äldsta barns pappa och hans flickvän från mitt yngre barns dop till exempel. Har en bild från för några år sen också på honom och barnen från när vi var ute och åt  , då hade det gått mer än 10 år sen vi gjorde slut och båda hade nya förhållanden.  
    Läs gärna alla inlägg innan du kommer med invändningar.
  • Anonym (MATINA12)

Tack återigen för svar.
    Jag är kluven och försvarar inte hans handlingar heller om ni tror det. Utan jag kan bara lyssna på min magkänsla och se hur mycket han älskar mig. För det är inget jag tvivlar på för annars hade jag garanterat trott han är med någon annan än mig från länge sen. 
    Utan det är mer hur jag ska hantera angående hans ex. Han kommer till exempelvis resa till hans barn samt ex på våren för att fira barnets födelsedag och jag vill faktiskt han ska ha ett snack med exet då. Frågan är bara hur jag kan formulera det på bästa sätt när han säger att han ogillar att prata med sitt ex och han vill ej hon ska veta något om hans liv likadant han är ointressad i hennes. Men vill endå han ska berätta då det faktiskt ger mig ångest av att kännas som en älskarinna nästan trots jag är kvinnan så att säga i hans liv. 
    Samt bör jag påpeka till honom att jag har sett hennes sociala medier och där har hon bilder på dom fortfarande som om dom vore par? Och när jag menar bilder så är det till exempelvis på Instagram där hon har såna olika mappar man kan ha och av dom är dedikerat till dom och står med rubrik "min kärlek". Jag vill inte låta som en idiot eller som en stalker typ men jag vill han ska ta mig på allvar. 

Svar på tråden Svartsjuk på hans ex