Inlägg från: Anonym (MATINA12) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MATINA12)

Svartsjuk på hans ex

Hej!

Okej jag behöver råd till andra som har/eller är tillsammans med en partner som har varit tillsammans/gift med sitt ex och har barn ihop. 

Frågan handlar om hans ex och om jag överdriver eller inte. 
    Så jag är tillsammans med en man som jag både är förlovad med och har ett gemensamt barn ihop  under en rätt så kort tid. Vi är glada i förhållandet men det finns en sak som stressar mig lite. Och det är om hans tidigare ex fru som han var gift tillsammans med för cirka 3-4 år sedan och han har också ett gemensamt barn ihop med henne. Det var han som tog beslutet med att avsluta deras förhållande.
    Problemet är att hans ex verkar fortfarande ej över honom och använder deras barn som ett redskap för att hålla honom i sitt liv. Inte för barnets skull utan henne själv.
    Till exempel hon har på sina sociala medier bilder fortfarande på dom som om dom vore lyckliga ihop fortfarande. Hon skriver ofta till honom och har det som en ursäkt att dom har ett barn ihop det är saker angående barnet trots hon egentligen verkar vilja kolla upp honom.
    Min partner sade att han valde att göra slut med henne när barnet var knappt ett år då han kände att dom gled isär varandra och bästa dom kunde var att hitta lycka på varsitt håll. Han har sagt han har dejtat kvinnor efter henne och före han träffade mig. Och när jag frågar honom han vet något om sitt ex så svarar han att han ej vet eller bryr sig om något förutom om barnet. 
    Men det får min tyvärr svartsjuka och osäkerhet om att hon fortfarande visar på sociala medier upp dom som om dom vore en familj, likadant försöker hålla kontakt om onödiga saker som inte är om barnet.
    Samt en annan stor sak så har han inte nämnt till sitt ex om verkan mig eller om hans barns halvsyskon. Han säget han väntar på rätt tillfälle då han kan hamna i pengar tvist då (Ingen bor ej i Sverige eller jag längre).
    Vad tänker ni? Är jag bara sotis på ingenting när min partner har försäkrat om att dom aldrig kommer bli ihop igen? För jag litar på min partner men jag ogillar att hans ex håller på. 
  • Svar på tråden Svartsjuk på hans ex
  • Anonym (MATINA12)

Tack för ditt svar. Han har ingen regelbunden kontakt med sitt barn då båda bor i två olika städer som är med flyg 6 timmar ifrån varandra kan jag påpeka också. Han har flera gånger förut försökt ha sitt barn mer hos honom också då han verkligen saknar barnet men mamman har alltid någon ursäkt och för att få honom dit. Och därför säger han också att han har kontakt med sitt ex eftersom han vill veta hur hans barn mår osv. 
    Jag har själv sagt till honom att jag ogillar att hållas hemlig och det går mig på nerverna rent sagt. Okej om han håller barnet hemligt tills allt är ordning och reda med pengar tvist saken men vill inte hon ska tro hon kan få leka förhållande lek med honom. 

• Anonym (MATINA12)

Samt tycker ni jag borde konfrontera honom om hennes sociala medier? Vill ej låta som en svartsjuk snokade partner  bara 

• Anonym (MATINA12)

En gång när jag tog upp något liknade så sade han att varför skulle han vilja spendera så mycket pengar på att då mig att flytta till honom och vara med honom om han inte älskade mig. Och att jag är hans prioritering. Men jag blir som sagt svartsjuk på exet. 

• Anonym (MATINA12)

Tack återigen för svar.
    Jag är kluven och försvarar inte hans handlingar heller om ni tror det. Utan jag kan bara lyssna på min magkänsla och se hur mycket han älskar mig. För det är inget jag tvivlar på för annars hade jag garanterat trott han är med någon annan än mig från länge sen. 
    Utan det är mer hur jag ska hantera angående hans ex. Han kommer till exempelvis resa till hans barn samt ex på våren för att fira barnets födelsedag och jag vill faktiskt han ska ha ett snack med exet då. Frågan är bara hur jag kan formulera det på bästa sätt när han säger att han ogillar att prata med sitt ex och han vill ej hon ska veta något om hans liv likadant han är ointressad i hennes. Men vill endå han ska berätta då det faktiskt ger mig ångest av att kännas som en älskarinna nästan trots jag är kvinnan så att säga i hans liv. 
    Samt bör jag påpeka till honom att jag har sett hennes sociala medier och där har hon bilder på dom fortfarande som om dom vore par? Och när jag menar bilder så är det till exempelvis på Instagram där hon har såna olika mappar man kan ha och av dom är dedikerat till dom och står med rubrik "min kärlek". Jag vill inte låta som en idiot eller som en stalker typ men jag vill han ska ta mig på allvar. 

• Anonym (MATINA12)

Samt hon har inte lagt upp bilder sedan 2022 så det var ett tag sen. Utan det är mer om att hon får det att se ut att hon fortfarande är i ett förhållande med honom och det är något jag ogillar. Liksom båda följer varandra fortfarande och blir irriterad att han inte själv säger till henne eller så. 

• Anonym (MATINA12)

Ja ni har rätt. Som sagt min osäkerhet och svartsjuka få mig att tänka alla möjliga tankar när hennes sociala medier är riktat om dom tillsammans trots det var ett par år sedan. Samt han träffar knappt aldrig hans ex heller för den delen. Kanske 1-3 gånger på hela året och det är 3 dagar som max. Annars har dom bara kommunikation via sms.

Jag förstår om min partner vill ha alla pappers arbeten klara före han berättar för sitt ex angående barnet, då han gör det så han ej slipper hamna i domstol för att exet kanske vill ta dit honom dit och sedan kräva mer pengar på honom för att vara elak för han gick vidare i livet 
     (andra regler eftersom vi bor ej i Sverige som sagt.). För han har förut sagt att när allting är ordnat så kommer han berätta. Men för mig så känns det en evighet. Jag vill bara hon ska veta att jag existerar i hans liv. 

• Anonym (MATINA12)

Samt han använder fb, instagram men han lägger ej upp något eller bara haft super gamla bilder. Så han är ej aktiv på sociala medier med att lägga ut saker. 

• Anonym (MATINA12)

Kort fakta om dom: I början av vårat förhållande så berättade han att han blev tillsammans men en kvinna (exet) och snabbt inpå deras förhållande så hade exets mamma gett honom ett ultimatum att antingen så träffar du min dotter och då måste du gifta dig med henne på direkten typ, eller så går ni skilda vägar. 
    Så, han som trodde hon var rätta personen i hans liv, tog steget med att gifta sig med henne då han trodde det var rätt för tillfället. Strax efter giftermålet någon månad eller så, så upptäckte dom att hon var gravid. Och eftersom båda endå var gifta, så tänkte dom att vi behåller då vi kommer troligtvis före eller senare vilja ha barn endå. 
    Men under hennes graviditet så märkte han att dom var väldigt olika i tankar och funderingar. Han kände också att dom gled väldigt mycket ifrån varandra och han försökte rädda förhållandet men kände det var bara han och inte hon. Detta resulterade att han började må psykiskt dåligt (depression). Han valde då att avsluta och begära skilsmässa (jag har sett papprena och dom skildes 2021).  Hon valde därmed att flytta tillbaka till sin familj vilket är där hon bor nu med barnet.
    Han bodde fortfarande kvar i samma stad som dom bodde i och efter skilsmässan så reste han väldigt mycket fram och tillbaka till exet för att träffa barnet.
    Men han märkte snabbt att han ej har ekonomi att resa så mycket trots han vill träffa barnet att han frågade istället om han kan få ha henne på lediga dagar som till exempelvis lov dagar. Då kom alltid exet med en rad olika ursäkter om att han kan ej eller får ej. Främsta anledningen var att hon ville själv kunna träffa honom och använde därmed barnet som ett verktyg till det. Och under hela den processen med att ej få träffa sitt barn har gett honom ångest, depression samt han behöver träffa en psykolog och prata av sig då och då. 

Så att säga att han är ett svin är inte saken. Han straffar redan sig själv psykiskt varje dag i sina egna tankar.

Svar på tråden Svartsjuk på hans ex