• Anonym (XCZ342)

Ekonomisk knipa.

Sparka på en som ligger om ni måste, jag bryr mig inte och kommer att ignorera er.

Arbetslös nu och varit i ca 12 månader Och haft praktik 6 månader fr. December 2023- Maj 2024.. blev inget jobb och arbetslös från Juni 2024 till nu Januari 2025.
    Börjar praktik den 30:e Januari.
    Det betyder då att jag går nu totalt 2 veckor och 3 dagar i A-kassa, 2 dagar under Januari  som jag skickar in mellan 1:a - 7:e Februari som jag ska då få den 26:e/ 27:e Februari, och vidare hela februari får jag alltså först i Mars.
    Betalda undersökningar genererar för lite, mobilspel som ger gems för at byta till pengar genererar för lite, bilen såld för länge sen, tv såld för länge sen, dator såld för länge sen ( sitter numera med en sunkig bärbar från 2009)
    För låg kredit för att låna, och sitter och funderar hur man får eller ej ekonomiskt bistånd för inkomstfallet eller om kommunen visar mig till närmaste utgång och ber mig att dra åt helvete istället?  

• Svar på tråden Ekonomisk knipa.
  • Anonym (XCZ342)
    Tow2Mater skrev 2025-01-20 18:05:21 följande:

Har du provat söka försörjningstöd?

Inte ännu... Är väl just nu i "what if " ? träsket av ett nedslag..
    Men det beror väl på vem man får komma till... Farhågor är väl att få träffa nån hyper otrevlig " Hagga".
  • Anonym (J)

Kan du låna av någon anhörig?

• Anonym (XCZ342)
    Anonym (J) skrev 2025-01-20 19:07:09 följande:

Kan du låna av någon anhörig?

Nope, kollat runt och alla har de dåligt ställt.
  • Anonym (J)

Hur mycket rör det sig om då? Snabblån typ sms lån finns ju

• Anonym (XCZ342)
    Anonym (J) skrev 2025-01-20 19:19:50 följande:

Ca 10 Lax, mat behöver jag inte bry mig så hårt om, praktikplatsen skulle visst bjuda på lunch så länge praktiken var, och helger så har jag ju fan frysen full av fisk som fångades i somras.
    Får inte låna öht, så det tåget går inte.
  • Anonym (J)
    Anonym (XCZ342) skrev 2025-01-20 19:34:01 följande:
    Ca 10 Lax, mat behöver jag inte bry mig så hårt om, praktikplatsen skulle visst bjuda på lunch så länge praktiken var, och helger så har jag ju fan frysen full av fisk som fångades i somras.
    Får inte låna öht, så det tåget går inte.
    Du kanske har något som du kan sälja för att få in pengar? Bra att du har maten fixad åtminstone. 
  • Anonym (XCZ342)
    Anonym (J) skrev 2025-01-20 19:41:10 följande:
    Du kanske har något som du kan sälja för att få in pengar? Bra att du har maten fixad åtminstone. 
    Inget jag kan skrapa ihop för att täcka räkningar med.. har inget kvar. 😫
  • Anonym (Fattar inte)

Förstår inte. Får du inte alltid pengarna månaden efter? Då måste du ha pengar från december att vänta?

• Anonym (XCZ342)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-01-20 19:50:56 följande:

Förstår inte. Får du inte alltid pengarna månaden efter? Då måste du ha pengar från december att vänta?

Gått på A- kassa som jag skickat in veckovis.. ska få nu på torsdag som kommer att gå åt till räkningarna, det jag får kvar måste jag hålla hårt om då mitt abonnemang på mobilen stängs av direkt jag är för sen, dom varnar inte ens en gång... och jag behöver kunna ringa om jag under praktikens gång skulle bli sjuk.
    Så jag åtminstone kan ringa in och säga till.
  • Mentat

Absolut inte! Det är bara att binda ris för egen rygg!
  • Mentat

Försörjningsstöd låter som den mest framkomliga vägen. Sök snarast!

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (XCZ342) skrev 2025-01-20 19:57:40 följande:
    Gått på A- kassa som jag skickat in veckovis.. ska få nu på torsdag som kommer att gå åt till räkningarna, det jag får kvar måste jag hålla hårt om då mitt abonnemang på mobilen stängs av direkt jag är för sen, dom varnar inte ens en gång... och jag behöver kunna ringa om jag under praktikens gång skulle bli sjuk.
    Så jag åtminstone kan ringa in och säga till.
    Men då får du väl pengar som vanligt? A-kassa fram till pengarna från praktiken kommer? Och om du får pengar till räkningar nu, varför behöver du 10 000? Förlåt, försöker bara förstå situationen.
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (XCZ342) skrev 2025-01-20 18:12:18 följande:
    Inte ännu... Är väl just nu i "what if " ? träsket av ett nedslag..
    Men det beror väl på vem man får komma till... Farhågor är väl att få träffa nån hyper otrevlig " Hagga".
    Det finns kriterier för försörjningsstöd och uppfyller du dem så får du pengar. Det skulle vara om du är ett gränsfall som en purken handläggare eventuellt skulle ha möjlighet att sätta käppar i hjulet. 

Jag tycker absolut att du ska ansöka.
  • Anonym (XCZ342)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-01-20 20:00:50 följande:
    Men då får du väl pengar som vanligt? A-kassa fram till pengarna från praktiken kommer? Och om du får pengar till räkningar nu, varför behöver du 10 000? Förlåt, försöker bara förstå situationen.
    Får A-kassa fram till Torsdag nästa vecka, sen får jag ansöka om aktivitetsersättning via försäkringskassa och får dom 2 dagar i januari utbetalt i februari och för februaris 20 dagars aktivitetsstöd får jag först i mars.
  • Anonym (J)
    Anonym (XCZ342) skrev 2025-01-20 20:25:56 följande:
    Får A-kassa fram till Torsdag nästa vecka, sen får jag ansöka om aktivitetsersättning via försäkringskassa och får dom 2 dagar i januari utbetalt i februari och för februaris 20 dagars aktivitetsstöd får jag först i mars.
    Sök försörjningsstödet så fort som möjligt. Vad har du att förlora?
  • Anonym (XCZ342)

Får väl gå och ansöka då efter jag betalat denna månads räkningar,..
    Har haft redan lite "fights" med 2 - 3 andra myndigheter genom dom sista 2 åren.
    Så mitt förtroende för någon myndighet är väl inte på topp just nu. 

• Anonym (J)
    Anonym (XCZ342) skrev 2025-01-21 15:06:37 följande:

Får väl gå och ansöka då efter jag betalat denna månads räkningar,..
    Har haft redan lite "fights" med 2 - 3 andra myndigheter genom dom sista 2 åren.
    Så mitt förtroende för någon myndighet är väl inte på topp just nu. 

Om du är berättigad försörjningsstöd så är du ju. 
  • Anonym (Klok)

Är du en sådan där person som är för sms lån och annat skit? En person som har det dåligt ekonomiskt då är sms lån det sämsta skiten man kan rekommendera. Det är den sämsta skiten som finns och skulle totalförbjudas.
Svar på tråden Ekonomisk knipa.