Spucks skrev 2025-01-23 19:10:44 följande:
Jag håller med helt och hållet! När jag bodde i Sverige tyckte jag det var helt sjukt hur mycket det vabbades. Mina två barn har under sin hela förskoletid sammanlagt inte varit sjuk så mycket som föräldrar runtomkring vabbade under ett enda år för ett enda barn. Och när man läser här på FL verkar det vara helt normalt att tom vabba när man har varit på resa och kom hem sent och barnet sov för lite.
Jag fattar inte hur man ens kan ha råd med det. Samhället menar jag alltså, inte individen.
Och förskolelärarna gnäller här på FL hela tiden över hur många barn som är på förskolan och hur tufft miljön är och hur mycket barnen måste orka och hur egoistiska och barnahatande föräldrarna är som skickar sina barn till förskolan och hur personalen blir stressad och sjuk av att det faktiskt finns barn på förskolan.
Det är väl inte föräldrarnas fel om barngrupper är för stora och om personalen kräver så mycket av barnen och om personalen har en så kass immunförsvar att de blir svårt sjuka så fort någon nyser nära dem.
Det hände nåt i samband med pandemin, där när barnen skulle vara hemma en vecka varje gång de var lite täta i näsan. På vår förskola hade vi personal som fortsatte i den andan och till och med skrev egna råd. Barnens alla kläder skulle tvättas dagligen, de fick inte komma tillbaka förrän två feberfria dygn. Det var helt frikopplat från officiella råd. Sen byttes personal successivt ut och nu har vi mestadels normal personal, som tycker att sjuka barn är hemma, och friska barn är på plats.
Men jag upplever att både personal och föräldrar delvis lever kvar i pandemiåren. Det var så skönt när ingen var sjuk, hörde jag ofta på förskolan. De greppade inte att alla sjukdomar som härjade efteråt, berodde på att barnen inte utsatts för något. De kunde inte se att den gången när hela småbarnsavdelningen var sjuk och tömd och flera barn på förskolans äldre avdelningar låg inlagda samtidigt för RS och lunginflammation, var en direkt effekt av att barn under så lång tid inte utsatts för sjukdom.