• Anonym (inget fel)

Instabil syn

Min syn är så sabla instabil. Ibland ser jag som en hök. Jag kan dra ner textstorleken till både 8 och 6 i Word när jag jobbar för att jag tycker vårt sedvanliga 12 är på tok för stort. 

Ibland, som idag, har jag i princip dubbelsyn. Fortfarande skarpt, jag ser vad det står på i alla fall 8-10. Och allt annat är så klart också någon nivå av debbelt. Men det är alltid skugga snarare än riktigt dubbelt, så det finns ingen risk att jag till exempel skulle missa ett trappsteg.

Jag har varit både hos optiker och ögonläkare men eftersom det inte är hela tiden och i olika grad så hittar de aldrig något fel.

Ibland försvinner dubbelsynen efter jag har ätit, helt eller delvis. 

Är det någon som känner igen det här och har något förslag som jag kan ta med mig nästa gång jag träffar en läkare?

• Svar på tråden Instabil syn
  • Fjäril kär

Kolla blodsockret och blodtrycket.  För högt/lågt av vardera kan orsaka synrubbningar .  Väldigt vanligt att det är så man upptäcker dom sjukdomar som är kopplad till detta när man ser dåligt beroende på hur ens olika värden ligger. 

Det du säger om att synen förbättras efter du ätit tex är just en sån viktig pusselbit. 

• Anonym (inget fel)
    Fjäril kär skrev 2025-01-20 20:58:25 följande:

Kolla blodsockret och blodtrycket.  För högt/lågt av vardera kan orsaka synrubbningar .  Väldigt vanligt att det är så man upptäcker dom sjukdomar som är kopplad till detta när man ser dåligt beroende på hur ens olika värden ligger. 

Det du säger om att synen förbättras efter du ätit tex är just en sån viktig pusselbit. 

Ok, det ska jag ta upp. Det är inget de sagt något om, varken optiker, ögonläkare eller allmänläkare på vc. Tack. 
  • Jemp

Diabetes var min första tanke också. Säkerligen inte enda tänkbara förklaringen dock. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (inget fel) skrev 2025-01-20 21:28:12 följande:
    Ok, det ska jag ta upp. Det är inget de sagt något om, varken optiker, ögonläkare eller allmänläkare på vc. Tack. 
    Även stress kan påverka synen likväl som depression/utbrändhet samt givetvis pågående medicinering av olika slag. 
    Är ju väldigt vanligt med tex stressrelaterad migrän som börjar med knepig syn och antingen bara sitter i ögonen eller senare blir migrän. Väldigt många utbrända kan vittna om dubbelsyn/ skev syn på olika sätt och kan ha kört av vägen också när det kommer vid bilkörning.  

Gå igenom din hälsa noggrant . 

I allvarliga men mindre vanliga fall kan skev och konstig syn bero på tumör eller stroke/Tia-anfall.  
  • Anonym (inget fel)
    Jemp skrev 2025-01-20 21:45:30 följande:

Diabetes var min första tanke också. Säkerligen inte enda tänkbara förklaringen dock. 

Ruggigt. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (inget fel) skrev 2025-01-20 23:19:26 följande:
    Ruggigt. 
    Kolla upp det på VC.
  • Anonym (inget fel)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-20 21:53:35 följande:
    Även stress kan påverka synen likväl som depression/utbrändhet samt givetvis pågående medicinering av olika slag. 
    Är ju väldigt vanligt med tex stressrelaterad migrän som börjar med knepig syn och antingen bara sitter i ögonen eller senare blir migrän. Väldigt många utbrända kan vittna om dubbelsyn/ skev syn på olika sätt och kan ha kört av vägen också när det kommer vid bilkörning.  

Gå igenom din hälsa noggrant . 

I allvarliga men mindre vanliga fall kan skev och konstig syn bero på tumör eller stroke/Tia-anfall.  
    Jag tror inte att jag är särskilt stressad men jag lever kanske med ett mått av depression. Jag har gjort några självskattningstest på begäran av företagshälsovården och får alltid samtal efteråt. 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Ser du dubbelt/skuggan även när du tittar med bara ena ögat?

• Anonym (inget fel)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2025-01-21 01:13:12 följande:

Ser du dubbelt/skuggan även när du tittar med bara ena ögat?

Ja. 

För övrigt, idag har jag åter igen perfekt syn, haha. 
Svar på tråden Instabil syn