Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Blir du hungrigare, eller blir du mätt?

KimLinnefeldt skrev 2025-01-21 15:40:41 följande:

Det finns något annat än att vägra sex eller ställa upp för den andres skull. Och det är att ta ansvar för den delen av relationen. På samma sätt som man vill resa ihop, träffa vänner, diskutera jobbet och politik och eventuellt uppfostra barn tillsammans, så ingår ett kärleksliv i sängen.

Ni måste prata om det och komma överens om något. Förklara för henne hur avgörande oerhört jätteviktigt det är för dig, att det är deal breaker.

Om du törs och det är tillräckligt stort för dig så förklarar du - utan att låta alltför hotfull - att du inte vill leva sexfritt resten av ditt liv. Och fråga henne hur hon tycker att du ska göra.

Så hon ska ta ansvar för hans problem? 
  • Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-21 16:04:14 följande:
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-21 15:40:41 följande:

Det finns något annat än att vägra sex eller ställa upp för den andres skull. Och det är att ta ansvar för den delen av relationen. På samma sätt som man vill resa ihop, träffa vänner, diskutera jobbet och politik och eventuellt uppfostra barn tillsammans, så ingår ett kärleksliv i sängen.

Ni måste prata om det och komma överens om något. Förklara för henne hur avgörande oerhört jätteviktigt det är för dig, att det är deal breaker.

Om du törs och det är tillräckligt stort för dig så förklarar du - utan att låta alltför hotfull - att du inte vill leva sexfritt resten av ditt liv. Och fråga henne hur hon tycker att du ska göra.

Om sexlivet inte fungerar så är det bådas problem. Man vill väl försöka göra varandra lyckliga?

(Och dra nu inte igång ett påhopp om pliktsex, om att ställa upp fast man inte vill, det jag är ute efter är att man måste ta ansvar för varandra. Om man inte vill det så bör man skiljas.)
    Fast det kanske fungerar för henne. Vem ska bestämma hur ofta ett par ska ha sex?

Precis, är man inte nöjd så skiljer man sig. Men det är ju i detta fall mannens beslut som han måste ta själv.
  • Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-21 16:23:41 följande:
    Jag tänker mig att man går varandra till mötes, att man verkligen lyssnar på den andres behov. Ingen ska tvinga sig till sex som känns obehaglig. Båda ska jobba på att hitta en lust tillsammans.

Det säger doktor Phil: Först säger du vad du önskar dig, och sen säger hen vad hen önskar sig. And then you negociate.

Att skilja sig är en mycket tråkigare lösning. Att den som vill minst ser sina behov som huggna i sten och tvingar den andre att acceptera det - det är också en väldigt tråkig lösning.
    Kompromiss, så den som inte vill ha sex så ofta ska ha det oftare, och den som vill ha det ofta får inte sex lika ofta som hen vill ha. 

Ingen tvingar någon, hoppas jag. TS är ju fri att lämna när han vill, även om han tycker det är krångligt. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (man51) skrev 2025-01-21 16:53:19 följande:
    Mmmm... den där kommentaren dyker (ofta) upp på detta forum. Inte sällan när det handlar om avsaknad av sex, intimitet, närhet.

Det kanske fungerar för henne/honom.

Men det är en ganska "meningslös" kommentar och att även ha som inställning om man önskar få till ett samtal, kanske en möjlig förändring, om ena parten upplever något i relationen som jobbigt och problematiskt. Om du ursäktar.

Sambon kanske tycker att det fungerar att byta sängkläder en gång i kvartalet också.
    Sambon kanske tycker att det fungerar att dammsuga en gång i månaden också.
    Sambon kanske tycker att det fungerar att hen sitter och spelar dataspel varje kväll också.
    Sambon kanske tycker att det fungerar att hen struntar i att sysselsätta barnen på helgerna också.

Lever man i en relation så kan man inte ensidigt bara gå runt och tycka att "detta funkar för mig". Oavsett om det handlar om sex eller annat som försiggår i en relation. OM den andra parten inte känner att "detta funkar inte för mig".

Finns det inte utrymme för samtal. Absolut. Take it or leave it. Då kan man göra valet att skilja sig.

Ja, fast många har ju den inställningen. Mannen som skiter i sitt ansvar för barnen, kvinnan som inte vill ha sex så ofta. De är nöjda så. 

Sedan är det skillnad på att städa och ha sex. Det är svårt att ha sex om lusten inte finns. Vi gör mkt, och bör göra det, som vi inte tycker om. Men sex ska inte vara en av de sakerna. 

Visst kan man prata, visst kan man göra saker så att någon får lusten tillbaka. Men det fungerar inte alltid. 

Och då är det upp till den som inte trivs att agera. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-01-22 02:57:19 följande:

Skräll att signaturen Oj är en kvinna. 

Självklart ska man diskutera problemet men vill inte kvinna ge mer så får hon vara bered på att mannen hittar föda på någon annans savann så att säga. Man kan inte ha kakan och äta den. 

Att vara otrogen är ingen lösning. Varför är män så rädda för att ta ansvar för sitt sexliv, att stå upp för att de vill ha sex? Nä, då ska ljugas och smusslas, för det är så jäkla bekvämt att ha markservice hemma. 

Skräll att du är en man. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Det var då) skrev 2025-01-22 06:39:32 följande:

Jag har varit där i några år och var aldrig så deppig som dagen efter vi hade haft sex, för då blev jag påmind om vad jag saknade och att det kommer dröja länge innan nästa gång. Det var ingen emotionell intimitet heller, han var väldigt undvikande så samtal löste ingenting heller.

Nu lever jag med en annan man och har ett sexliv. Ju oftare desto mer vill jag, och han med 😊

Det är väl ofta så kvinnor löser det. De lämnar en dålig relation och går vidare. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Benke) skrev 2025-01-22 08:02:36 följande:
    Om man inte vill lämna kvinnan då? Man kan ha bra ihop för övrigt utom i sängen.

Jag vill inte ha en yngre som inte ens kan laga mat o ständigt sitter med mobilen.
    Då väljer man att stanna. Man får ju prioritera vad man tycker är viktigt i en relation. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Benke) skrev 2025-01-22 08:02:36 följande:
    Om man inte vill lämna kvinnan då? Man kan ha bra ihop för övrigt utom i sängen.

Jag vill inte ha en yngre som inte ens kan laga mat o ständigt sitter med mobilen.

Precis, män är ofta bekväma och vill inte leva ensamma. Medan kvinnor ofta tycker det är skönt att leva själv för det blir mindre arbete. 

I ditt fall verkar du prioritera en bekväm vardag före sex. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Benke) skrev 2025-01-22 15:57:54 följande:

Precis, män är ofta bekväma och vill inte leva ensamma. Medan kvinnor ofta tycker det är skönt att leva själv för det blir mindre arbete. 

I ditt fall verkar du prioritera en bekväm vardag före sex. 

Fasiken heller. Jag prioriterar båda och får båda på mitt eget vis.
    Sex borta o bekväm vardag hemma. Varför välja när man kan få båda?

Och när det kommer fram?

Du kan ju inte respektera och uppskatta din partner när du så lätt kan bli av med det. Är det värt det?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Benke) skrev 2025-01-22 16:15:56 följande:

Det kommer inte fram. Jag tänker inte tala om det för na. Bara dumma människor låter sig bli påkomna. De allra flesta otroheter är o förblir okända. 

OK, du har också gått på den myten.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Less) skrev 2025-01-23 14:26:43 följande:
    Men hur ska denne kunna förföra någon om det upplevs som press?
    Bättre då att den som sällan har lust förför, eller hintar om att nu är det dags att du förför mig!
    Fast det passar ju inte TS heller: 

Och de gånger hon gör försiktiga (och knappt märkbara) försök till att inleda något som glider jag undan numera. 
  • Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-23 15:09:34 följande:
    Ja, visst är det frivilligt. Men om man hängt ihop i 23 år, äger en villa och en sommarstuga ihop, och en bil, har gemensamma barn och barnbarn, umgås mycket med varandras vänner och släktingar som utgör ett socialt nätverk - då är det inte så enkelt att bara packa väskan och säga hejsan för att det är problem med sexbalansen. Då gör man väl allt för att försöka lösa det.
    Om nu allt det du radar upp är så viktigt att man inte vill skiljas, varför vill man då riskera det genom att vara otrogen?

Jag får inte ihop det. Om man är redo att fördärva allt man vill ha kvar för att ligga med andra, då är det väl inte så viktigt trots allt?
  • Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-23 14:43:44 följande:

Use it or loose it, säger de. Sex leder till sex. Ett skönt ligg på lördagen tänder mig så jag behöver mer sex på måndagen.

Skaffa då en partner som är som du. Och ta noga reda på att ni har samma lust resten av livet. 
  • Anonym (Oj)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-23 15:35:39 följande:
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-23 14:43:44 följande:

Use it or loose it, säger de. Sex leder till sex. Ett skönt ligg på lördagen tänder mig så jag behöver mer sex på måndagen.

Man kan ha sex på egen hand också.

Och att ta reda på vilka behov av sex båda kommer att ha 28 år senare, det är omöjligt. Därför måste man hålla förhandlingen och omsorgen om varandra levande hela tiden.
    Jag vet, det var lite ironiskt skrivet. 
Svar på tråden Blir du hungrigare, eller blir du mätt?