Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Kallhyra

Om en lgh är 29 kvadrat. Det finns tvättmaskin i lgh och ej tvättstuga tillgänglig. 

Det ingår varken kallvatten, varmvatten eller värme. 

Hur mkt kan detta bli slutändan varje månad? 

Om jag tvättar ca en tvätt varannan dag. Har 21 grader inne. 

hyran är 5000kr. Vad kan det bli inkl allt?

• Svar på tråden Kallhyra
  • Anonym (D)

Jag duschar kanske 10-15 min per dag

• Anonym (D)
    Dexter dot com skrev 2025-01-21 19:02:56 följande:

Det beror ju helt på hur isolerat huset är, hur skicket på fönster är, vad det är för uppvärmning, vad du betalar för el och vatten.

Det är nybyggt så lär ej vara dragigt eller så
  • Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2025-01-21 19:28:48 följande:

Jag fattar inte, kommer det inget vatten ur kranarna om du enbart betalar kallhyran?

Detta är nytt för mig så vet inte. Men det står att varken kallvatten eller varmvatten ingår
  • Anonym (D)
    Anonym (Snigel) skrev 2025-01-21 20:27:38 följande:
    1 m3 (1000 liter) kallvatten kostar 33,25 kr, inklusive moms. År 2025 gäller följande: 1 m3 (1000 liter) varmvatten kostar 96,63 kr, inklusive moms. 1 m3 (1000 liter) kallvatten kostar 39,24 kr, inklusive moms.

Hur stor elförbrukning per månad beror på lägenhetens storlek

Normal elförbrukning, lägenhet etta: 2000 kWh 
    Ok då kostar det 750kr att bara tvätta varannan dag. Läst att en maskin tvätt tar 50 liter vatten. 
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2025-01-21 20:34:54 följande:
    Ok då kostar det 750kr att bara tvätta varannan dag. Läst att en maskin tvätt tar 50 liter vatten. 
    nej nu tänkte jag fel
  • Anonym (D)
    Anonym (så blir det) skrev 2025-01-21 20:45:47 följande:

Till TS, så är det ju ett rån till och med i Stockholm att ta 5 lakan för 29 kvadrat där ingenting ingår. Låter som ett svartkontrakt.

Det är i stan i Eskilstuna. Det är byggt 2024. Men tänker om det blir typ 6200kr inkl allt så blir det ej så dyrt. Men vet ej hur mkt det kan bli. 
  • Anonym (D)

Det är en stor hyresvärd ska kan inte vara svart

• Anonym (D)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:03:59 följande:
    Skulle tro att det landar där någonstans runt 1200kr i månaden för vatten, varmvatten och el.

Nä, 6200kr/mån är inte så dyrt för en lägenhet som är producerad 2024. Några hakar?

Tog du lägenheten?

Hakar vet jag inte

Men den är ju liten. 28,9 kvadrat. Man får liksom välja mellan att ställa in matbord eller soffa, badrummet och hallen är i normal storlek så där går de mesta kvadraten.

De skrev nu att de debiterar varmvatten 75kr/mån enligt en mall, sedan får man betala mer om man använder mer än de beräknat på. Eller mindre om man använder mindre. Nu verkar det som att kallvatten ingår i hyran.

Jag ska bestämma mig idag

Svar på tråden Kallhyra