Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

När flytta ihop?

Anonym (nä) skrev 2025-01-22 13:01:14 följande:
    Jag skulle tycka det. Efter ett halvår är man fortfarande förälskad och ser inte varandra så klart. Och då blir det dumt att slå ihop boende och ekonomi på ett så slutgiltigt sätt. Bo hos varandra alltmer, men ha kvar sitt eget boende tills man varit ihop minst et år. Jag och min nuvarande man var ihop i 3-4 år innan vi blev sambo.
    Man behöver inte slå ihop ekonomin för att man bor ihop.

Mitt ex och jag bodde ihop i nio år och hade helt separerade ekonomier från början till slut.
  • Anonym (Donna)

Jag vill inte ens bo ihop med någon.
    Har bott ihop med båda barnens fäder, plus en man till som jag lämnade för ca 5 år sedan.

Nu lever jag i en jättefin relation, men vill absolut inte bli sambo.
    Som tur är så har vi samma inställning till det.
    Vi besöker varandra ofta, är tillsammans alla helger torsdag till måndag.
    Resterande tid är skönt att vara för sig själv, tycker jag.

Med de tre jag bott med tog det kanske ett halvår med första, var väldigt ung då.
    Med nummer två tog det väl ett par år om jag minns rätt och den sista ganska exakt på dagen två år.

Tror att ju äldre man är desto lugnare vill man ta det. Eller om man aldrig bott ihop med någon.
    Jag kan förstå det, men ett halvår känns ändå lite väl kort.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-01-22 17:06:54 följande:
    Till en viss grad slår man ju ihop ekonomin oavsett om den är delad eller separat. Ekonomin påverkas ju av gemensamma beslut och kostnader bara genom att dela hyra, el, matkostnader, ev. abonnemang etc etc. och det påverkar ju mycket hur dessa kostnader delas upp, särskilt om båda parter inte har lika stora inkomster. 
    Fast det ser jag inte som att slå ihop ekonomierna.
    Självklart delar man på boendekostnader och det omkring.

Så hyra och bredbandet delade vi rakt av, matkostnad  inte 50/50 då åtgången inte var densamma. 
    Allt annat betalade var och en för sig.

Vi hade relativt lika inkomster, annars hade man ju fått ha den standard som den med lägst inkomst hade utrymme till-
Svar på tråden När flytta ihop?