-
-
Svar på tråden Är 45 år för sent för en kvinna att bli gravid/få friskt barn?
-
Konstig jämförelse även för mig som förespråkar familjehem. Att ha andras barn hemma med kontakt med bioföräldrar och kunna hantera att barnen får åka hem är inte lätt. Alla är inte skapta för det och man ska ha varit noga med att bearbeta ev egen längtan efter fler barn/barnlöshet innan.Anonym (qwerty) skrev 2025-01-23 15:54:12 följande:
Ja sannolikt.
Samtidigt finns det 5000 barn som behöver familjehem så handlar det om "barnlängtan" eller "bevara gener längtan" ?
-
Det handlar om att TS säger sig dejta en iransk man som vill ha barn. Läs särskilt slutet.Anonym (qwerty) skrev 2025-01-23 15:54:12 följande:
Ja sannolikt.
Samtidigt finns det 5000 barn som behöver familjehem så handlar det om "barnlängtan" eller "bevara gener längtan" ?
www.familjeliv.se/forum/thread/83219735-dejta-en-kille-fran-iran -
Det är större risk för kromosomavvikelser ja men utomkvedshavandeskap har inget med ålder (eller kvalitet på äggen att göra). Risken ökar om man har haft infektioner som gör att man har ärrvävnad i äggledarna eller om man har spiral men det kan drabba vemsomhelst. Hur tänker du att det skulle ha med ålder att göra? Vet du ens vad utomkvedshavandeskap är?Anonym (J) skrev 2025-01-23 14:56:27 följande:
För sent. Det är stor risk att du får utomkvedshavandeskap och kromosomavvikelser på ungen. Ny relation eller?
Sedan ska man orka också.
Risken för missfall ökar men det är inte samma sak. Och försöka kan man ju alltid om man är beredd på att det är långt ifrån säkert att det går. Jag känner några som har fått friska barn i den åldern. -
Det ju jag har läst mig till är detta. Att gravid kan man oftast bli fram till ca tio år innan klimakteriet. Sitter för klimakteriet är strax över 50 år. Vissa är dock äldre. Vissa kan alltså bli gravida och bära samt föda friska barn när de är 45. Men det nån procents chans att lyckas bli gravid varje månad. För vissa kvinnor är det noll procents chans.
-
Snittet för klimakteriet, skulle det stå
-
Anonym (qwerty) skrev 2025-01-23 15:54:12 följande:
Ja sannolikt.
Adoption är inte för alla. Det är väldigt långt proces, oftast väldigt dyrt och psykiskt påfrestande och inte alla har så mycket kärlek inom sig att hantera det.
Mat tar inte ett barn bara sådär och lever lyckligt resten av livet.
Såna barn behöver extra kärlek. -
Prata om det mad en gynekolog, gör fertilitets utredning.
Det är ditt liv och om du vill vara gravid lyssna inte på andras åsikter.
Jag känner folk som har fått friska barn efter 40 och det här hänt under tider när fosterdiagnostik har inte varit så tillgänglig som idag. -
Mitt barns mamma blev gravid vid 42 (födde när hon var 43) men jag var betydligt yngre. Tror det spelar in. Nånstans såg jag att det var 1% sannolikhet att det skulle vara möjligt men vet inte hur det påverkas av mannens ålder. Jag var 19.
Hon trodde inte hon kunde bli det och sa varsågod och kom i mig när du vill, hur mycket du vill, det är helt riskfritt men det var inte sant. -
De flesta kan inte få det, men för enstaka går det. Man kan med andra ord inte hoppa över p-medel och tro att det är lugnt, men man ska inte heller utgå från att man kan bli med barn, om det är så att man vill det..
-
Och det var fel redan där.Anonym (A) skrev 2025-01-23 20:21:30 följande:
Det ju jag har läst mig till är detta. Att gravid kan man oftast bli fram till ca tio år innan klimakteriet. Sitter för klimakteriet är strax över 50 år. Vissa är dock äldre. Vissa kan alltså bli gravida och bära samt föda friska barn när de är 45. Men det nån procents chans att lyckas bli gravid varje månad. För vissa kvinnor är det noll procents chans.
Jag blev gravid med kopparspiral vid 46, var igenom klimakteriet vid 51.