• Anonym (minus)

Elsparkcykel...

Ska några gånger VID bra före köra elsparkcykeln till min praktik, och då jag är utan bil och jag måste byta buss 2 gånger så kommer jag att ta elsparkcykeln, min praktikplats har utlovat att få ställa den i rumstemperatur och ladda den från lunch så jag inte laddar ett svinkallt batteri redan från morgon. Riktigt kalla dagar går jag till fots, tar en ca 70 minuter.

Kan de vara en idé att skära och limma ( har super epoxy hemma och ett på tok för långt liggunderlag ca 2cm tjock) att då forma och klä över batteriet.
    Min modell har batteriet på undersidan. (går ej montera bort, måste då slita bort gummimattan jag står på och de vill jag helst undvika. 

• Svar på tråden Elsparkcykel...
  • Kalle Johansson

Jag förstår inte riktigt din fråga - varför du ska klä in batteriet? Ett lithiumjonbatteri fryser inte sönder även om det blir 50 minusgrader. Möjligtvis att strömstyrkan minskar vid sjunkande temp.

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Anonym (minus)
    Kalle Johansson skrev 2025-01-25 09:10:05 följande:

Jag förstår inte riktigt din fråga - varför du ska klä in batteriet? Ett lithiumjonbatteri fryser inte sönder även om det blir 50 minusgrader. Möjligtvis att strömstyrkan minskar vid sjunkande temp.

Bara en fundering, då jag bitvis måste åka efter bilväg så måste jag ha lyset på, på dom mörkare partierna som inte är belyst och inte bilväg räcker en pannlampa gott. sist jag körde så räckte batteriet inte hem. och då hade jag lämnat den ute i noll gradigt i ca 10 minuter...
  • Kalle Johansson
    Anonym (minus) skrev 2025-01-25 13:26:33 följande:
    Bara en fundering, då jag bitvis måste åka efter bilväg så måste jag ha lyset på, på dom mörkare partierna som inte är belyst och inte bilväg räcker en pannlampa gott. sist jag körde så räckte batteriet inte hem. och då hade jag lämnat den ute i noll gradigt i ca 10 minuter...
    Är faktiskt väldigt förvånad över att kapaciteten sjunker så extremt mycket bara tempen går ner till nollan. Hur skulle det då gå om tempen sjunker ner till -10, -20 osv?

Att kylan påverkar batterikapaciteten är ju bara fakta. Och det har det ju även gjort i gamla blysyrebatterier till bilar under hela 1900-talet. Det viktigaste är ju egentligen att man använder nya fräscha batterier... I SYNNERHET VINTERTID!

Kan du inte få bort batteriet och ta in det i värmen så ligger du ju sas lite risigt till. Alt är ju naturligtvis att KLÄ IN HELA BATTERIET med samma material som man använder som isolering i hus. Frigolit, mineralull eller liknaande fungerar ju. Men frågan är väl snarare om du kan klä in hela batteriet? Därför det måste du göra om det ska göra någon verkan.
    Andra alternativet som kanske är enklare nämligen att du alltid har med dig laddaren. Och ställer batteriet på laddning när du inte använder cykeln. När batteriet laddas så stiger ju samtidigt värmen i batteriet och det gör ju att batterikapaciteten ytterligare.

Lycka till!
    Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Anonym (minus)
    Kalle Johansson skrev 2025-01-25 15:16:47 följande:
    Är faktiskt väldigt förvånad över att kapaciteten sjunker så extremt mycket bara tempen går ner till nollan. Hur skulle det då gå om tempen sjunker ner till -10, -20 osv?

Att kylan påverkar batterikapaciteten är ju bara fakta. Och det har det ju även gjort i gamla blysyrebatterier till bilar under hela 1900-talet. Det viktigaste är ju egentligen att man använder nya fräscha batterier... I SYNNERHET VINTERTID!

Kan du inte få bort batteriet och ta in det i värmen så ligger du ju sas lite risigt till. Alt är ju naturligtvis att KLÄ IN HELA BATTERIET med samma material som man använder som isolering i hus. Frigolit, mineralull eller liknaande fungerar ju. Men frågan är väl snarare om du kan klä in hela batteriet? Därför det måste du göra om det ska göra någon verkan.
    Andra alternativet som kanske är enklare nämligen att du alltid har med dig laddaren. Och ställer batteriet på laddning när du inte använder cykeln. När batteriet laddas så stiger ju samtidigt värmen i batteriet och det gör ju att batterikapaciteten ytterligare.

Lycka till!
    blir de riktigt kallt får den helt enkelt stanna hemma och att jag tar mig med mina 2 ben. med dom arbetstider jag fått på praktiken så finns det ingen buss som passar på morgonen, och att byta buss ett flertal gånger är inte vad jag är sugen på. klä sig ordentligt, och traska en ca 70 minuter ska väl inte göra nån skada..
    en trevlig playlist via mp3 spelaren så ska de nog va helt ok.
  • Anonym (minus)

Då beroende på snömängder och plogad väg eller inte kommer jag iaf att tejpa över ploppen för laddning. Slipper jag ju att en inte så synlig isklump sliter ut den och snö kommer in i hålet.

• Anonym (minus)

Ja något skumt hände imorse, klädde på mig och gick ut med sparkcykeln, minus 9 stod de när jag gick ut. startar den utan problem, men vill inte driva.
    provar ett par gånger men den vill inte och jag tar i ordentligt tänkte att lite snö ger lite motstånd så jag inte kommer upp i 5 km/h så den börjar driva och det blixtrar till i knät, haltar hem och sjukanmäler mig. sjukgymnast senare idag, dom skulle ringa.
    kan ej räta ut höger ben så jag haltar.

• mammatill6

Har åkt sparkcykel dagligen i 5 år, året runt. Har åkt i -20. Batteriet räcker kortare så jag laddar på jobbet men i övrigt inga problem. Enda gången  det inte går att åka är när det ligger nysnö för då får sparken inget fäste. 

• Anonym (minus)
    mammatill6 skrev 2025-01-31 09:26:40 följande:

Har åkt sparkcykel dagligen i 5 år, året runt. Har åkt i -20. Batteriet räcker kortare så jag laddar på jobbet men i övrigt inga problem. Enda gången  det inte går att åka är när det ligger nysnö för då får sparken inget fäste. 

Jag har bara kört den en gång i vinter vid nollgradigt, sen har den stått en vecka inomhus och 2 dagar i rumstemperatur och rengöring innan laddning.. displayen startar och jag kan göra allt men noll drift och ingen error kod, får bara kod om jag håller in gas eller broms när jag startar, startar jag den som vanligt så får jag ingen kod alls.
  • Anonym (minus)

Får be brorsan komma förbi imorgon med lite verktyg, för mina egna är 5 mil bort för tillfället och jag tar mig inte.
    Så får vi göra en operation, har en misstanke om motorn i hjulet, alla säkringar och kablar samt kontakter ser fina ut...

• Anonym (minus)

gått igenom idag, i motorn ser jag ingenting fel, den rör sig som den ska. Inga missljud eller fel på hjulet, misstankar går nu mot accelerator, när jag trycker ner den händer ingenting, när jag släpper den händer ingenting, kan få den att blinka när jag släpper den men de är kanske 2 ggr av 15 gas och släpp.

Svar på tråden Elsparkcykel...