Anonym (minus) skrev 2025-01-25 13:26:33 följande:
Bara en fundering, då jag bitvis måste åka efter bilväg så måste jag ha lyset på, på dom mörkare partierna som inte är belyst och inte bilväg räcker en pannlampa gott. sist jag körde så räckte batteriet inte hem. och då hade jag lämnat den ute i noll gradigt i ca 10 minuter...
Är faktiskt väldigt förvånad över att kapaciteten sjunker så extremt mycket bara tempen går ner till nollan. Hur skulle det då gå om tempen sjunker ner till -10, -20 osv?
Att kylan påverkar batterikapaciteten är ju bara fakta. Och det har det ju även gjort i gamla blysyrebatterier till bilar under hela 1900-talet. Det viktigaste är ju egentligen att man använder
nya fräscha batterier... I SYNNERHET VINTERTID!
Kan du inte få bort batteriet och ta in det i värmen så ligger du ju sas lite risigt till. Alt är ju naturligtvis att
KLÄ IN HELA BATTERIET med samma material som man använder som isolering i hus. Frigolit, mineralull eller liknaande fungerar ju. Men frågan är väl snarare om du kan klä in hela batteriet? Därför det måste du göra om det ska göra någon verkan.
Andra alternativet som kanske är enklare nämligen att du alltid har med dig laddaren. Och ställer batteriet på laddning när du inte använder cykeln. När batteriet laddas så stiger ju samtidigt värmen i batteriet och det gör ju att batterikapaciteten ytterligare.
Lycka till!