Inlägg från: Hjelm |Visa alla inlägg
  • Hjelm

Anmäla pedofil?

Det finns inget du kan anmäla. Fantasier är inget brott.

Men fick jag höra en sån sak skulle jag definitivt bli vaksam.

• Hjelm
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 06:58:53 följande:

Öppen fråga till er som är så chill och snackar om att fantasier är ofarliga mm. Skulle ni säga samma sak om det vore era barn?! Er partner som hade dessa fantasier?

TS frågar om hon bör anmäla, och då är svaret och faktan att det finns inget att anmäla för inget brott har begåtts. Hon kan inte ens bevisa att han sagt detta, ens om det hade varit brottsligt.

Det är ett faktum och svaret på hennes fråga. Det betyder inte att någon i tråden tycker att det är "chill" eller helt oproblematiskt att han har dessa tankar.
  • Hjelm
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:53:33 följande:
    Man behöver inte ha begått ett brott för andra ska att kunna göra en orosanmälan!!
    En orosanmälan till soc kommer absolut ingenstans på detta heller.

"En person sa till mig att han har fantiserat sexuellt om barn" hade ju varit helt omöjligt att bevisa, även om det så vore olagligt att ha flyktiga tankar och fantasier man aldrig vill förverkliga. Men det är det inte.

Skulle man kunna sätta dit någon enbart baserat på "han sa en grej en gång" skulle vem som helst kunna anklaga vem som helst för brott bara för att jävlas.

En orosanmälan baserat på detta skulle enbart kunna leda nånstans om det även fanns tydliga tecken på att barnen faktiskt far illa. Om de sagt något om olämpligt beteende från pappan eller man sett honom ta avklädda bilder på dem eller liknande.
Svar på tråden Anmäla pedofil?