• Anonym (M)

Anmäla pedofil?

Anonym (orosanmälan) skrev 2025-01-23 08:25:37 följande:

Man kan göra en orosanmälan om man känner oro för att ett barn far illa. Och det gör ju du. 

Att någon berättar sådan fantasier visar att den inte har ordentliga spärrar. De flesta skulle skämmas för sådana fantasier.

Bättre att anmäla än inte. Har en kompis som jobbar på Soc som säger att få anmäler.

Och vad ska soc göra, menar du?
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-23 10:54:30 följande:
    Det beror på vilken bedömning de gör efter anmälan. Bedömer de att det behövs så startar de en utredning. Och då behöver vederbörande samarbeta.
    Bedömning av vad? Något någon sade när hen var full? 

Jag tror inte du riktigt förstår vad soc gör. De agerar när barn far illa. De agerar inte på vad folk säger när de är fulla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-23 12:13:30 följande:

Bedömning av vad som kommer fram i anmälan såklart. Om TS skulle nämna att han var full vet inte jag.

Fast det enda som kan komma fram i anmälan är ju att TS hört vad någon sade när den var full. Inget annat. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:52:20 följande:
    Och du eller någon annan i tråden kan garantera att personen inte vänder dessa fantasier mot sina egna barn? Eller gör något fysiskt mot dem i framtiden? Men nej, man ska låta bli att anmäla för fantasier är ju inte olagliga och soc gör väl ändå ingenting....
    Så vad tycker du att soc ska göra? 

Man kan ju anmäla alla sina grannar, för man vet ju inte vad de gör i framtiden mot sina barn. Jag har hört pappor skrika på sina barn, nästa vecka kanske någon av dom slår sina barn. Bäst att anmäla. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:53:33 följande:
    Man behöver inte ha begått ett brott för andra ska att kunna göra en orosanmälan!!
    Nej, man kan göra orosanmälningar ändå. 

Men ingen svarar på frågan vad soc ska göra. Rent konkret. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 12:54:53 följande:
    Och problemet här är också att mamman antagligen inte vet om att hon har barn med en pedofil!
    Och då kan TS prata med henne. Om han är orolig för barnen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-23 13:25:39 följande:
    Jag har inte sagt att något annat kan komma fram. Jag svarade på vad soc gör och vad de bedömer.
    Alltså inget. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-23 14:58:13 följande:
    Hur ska ts kunna vara vaksam när hen inte är med den där kompisen 100 % av tiden hen är med sitt/sina barn?
    Om han verkligen bryr sig om barnen så pratar han med deras mamma. 
  • Anonym (M)
    Anonym (hur) skrev 2025-01-24 02:02:06 följande:
    Men bara för man är pedofil betyder det väl inte att man blir attraherad av sina egna barn. Biologiskt sett blir man inte attraherad av sin närmsta familj, och störningen pedofili gör nog ingen skillnad där. Det är nog snarare andra barn han bör vara vaksam på.
    Det är ett svar till dom som tycker han ska anmäla till soc. 
Svar på tråden Anmäla pedofil?