• Anonym (Olivia)

Fara att göra för avancerade saker för barn?

Mitt barn är under två år men älskar böcker bland annat. På senaste tiden har barnet valt mer avancerade böcker för barn som är runt 4-5 år. Men barnet sitter och lyssnar, berättar efteråt om saker i boken. Som att dom äter pannkakor, hinken välte och efter att vi läst boken så kan barnet berätta om det i bilen. Alltså med enklare ord med karaktärer X sprang, tjuren arg, hinken välte, stegen, cykeln trasig, laga. Så saker en av böckerna handlar om, 

Frågan är om det är skadligt, om det kan bli för avancerat? Vi använder fortfarande böcker för barn i dennes ålder också. 

• Svar på tråden Fara att göra för avancerade saker för barn?
  • Anonym (M)

På vilket skulle det skada, tänker du?

• Anonym (Olivia)
    Anonym (M) skrev 2025-01-22 22:19:43 följande:

På vilket skulle det skada, tänker du?

Att det blir för svårt så barnet inte får med sig grunderna för att det blir för avancerat typ? 
  • Anonym (Lilla O)

Oroa dig inte för det. Så länge boken fångar barnets intresse så är den på rätt nivå. Självklart bör du undvika böcker med ämnen som du inte anser att ditt barn är moget för, men det handlar väl mer när man kommer upp till ungdomsböcker och vuxenböcker.

Yngre syskon har fått vara med när vi läser böcker för de äldre syskonen sedan de var spädisar. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Lilla O) skrev 2025-01-22 22:32:31 följande:

Oroa dig inte för det. Så länge boken fångar barnets intresse så är den på rätt nivå. Självklart bör du undvika böcker med ämnen som du inte anser att ditt barn är moget för, men det handlar väl mer när man kommer upp till ungdomsböcker och vuxenböcker.

Yngre syskon har fått vara med när vi läser böcker för de äldre syskonen sedan de var spädisar. 

Ja alltså det är inget opassande så utan fortfarande barnböcker. Men det är mitt första barn så blir såklart osäker. 
  • Anonym (A)

Böcker för barn i 4-5 års åldern är lugnt. 

• Anonym (V)

Vi läste böcker som var för avancerade för åldern, för att vi gillade dem mer och det fångade barnets intresse bättre, och ja, jag tror att det skadade. Man ska nog hålla sig strax över barnets nivå, men inte för långt över. Jag skulle inte ha gjort om det om jag fick ett andra barn. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 22:56:14 följande:

Vi läste böcker som var för avancerade för åldern, för att vi gillade dem mer och det fångade barnets intresse bättre, och ja, jag tror att det skadade. Man ska nog hålla sig strax över barnets nivå, men inte för långt över. Jag skulle inte ha gjort om det om jag fick ett andra barn. 

Hur har du märkt av detta?
  • Anonym (V)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-01-22 23:13:28 följande:
    Hur har du märkt av detta?
    Jag tror att hans språk skulle ha utvecklats bättre om vi höll oss mer på rätt nivå. Språket (språken för att vara exakt) var bra, särskillt det passiva språket, men jag är ganska säker på att det skulle ha varit ännu bättre om vi höll oss rätt. Det var faktiskt båda BVC och senare logoped som gjorde oss uppmärksamma på att det inte var så bra vad vi gjorde. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 23:27:33 följande:
    Jag tror att hans språk skulle ha utvecklats bättre om vi höll oss mer på rätt nivå. Språket (språken för att vara exakt) var bra, särskillt det passiva språket, men jag är ganska säker på att det skulle ha varit ännu bättre om vi höll oss rätt. Det var faktiskt båda BVC och senare logoped som gjorde oss uppmärksamma på att det inte var så bra vad vi gjorde. 
    Pratade ert barn om böckerna och innehållet då? Mitt barn berättar ju om böckerna, vad som händer och är under två år. 
  • Anonym (Läs)

Läs och PRATA med ert barn. Det behöver inte vara Max potta varje gång men kanske inte Harry Potter ännu heller. Det utvecklar språket att bli läst för och att man pratar med sitt barn. Inget bebisspråk som titta vovven och kissen och kossan. Mer "ser du där borta sitter hunden bredvid katten och tittar på kon".

Har nog tjatat hålni huvudet på mina när de var små och läst högvis med böcker. Lillasyster knäckte läskoden innan hon fyllt fem. Alla har sagt att det har ett bra och stort ordförråd. (Nåväl som tonåringar undrar man ibland om de tappat hälften... 😂)

Läs allt barnet vill läsa och ta ibland böcker som ni vill läsa. Läs ny litteratur precis som ni också läser Astrid Lindgren och Elsa Beskow. Pekböcker som Knacka på och böcker med mer text. Läs! Läs! Läs! 

...och när barnet är större och läser själv - låt barnet få läsa det de själva vill. Även om man klämmer alla Harry Potter-böckerna så kan man ibland vilja komma ihåg när man var liten och läsa bilderböcker. Låt dem göra det också. 

Svar på tråden Fara att göra för avancerade saker för barn?