• Anonym (K)

Hur skulle du reagera?

Du börjar dejta en man som ger väldigt down to earth, lite hippie-vibbar. Inget hos honom utstrålar annat än att han tar sig fram på ungefär samma inkomst som du (undersköterska), vilket känns väldigt bra för dig. Ni turas om att betala för saker etc... sen börjar titta på gemensamt boende. Han skickar dyra lägenheter och villor och du tror att han bara driver med dig. Då får du veta att han hoppade på bitcoin-tåget precis i början och i själva verket är extremt rik.

Hur tar du det?

• Svar på tråden Hur skulle du reagera?
  • Anonym (Sanna)

Blir förvånad.

Men börjar undra om vi verkligen ska satsa på ett gemensamt boende, eftersom jag då inte kan stå för hälften. 

Visst skulle jag kunna bo i ett dyrt, fint hus som någon annan betalade, om de var ok med. Men då skulle jag samtidigt vilja ha ekonomin och möjlighet att kunna lämna också när jag vill. Dvs jag vill inte riskera att vara fast i ett förhållande pga ekonomin.

• Anonym (Ellis)

Det skulle kännas konstigt att han valde det sättet att avslöja att han har gott om pengar. Varför inte bara säga det rätt ut, när vi började prata om att köpa en bostad?

• Anonym (S)

Hade varit fine med det under vissa förutsättningar. 

Ett krav för mig är att äga huset 50/50 och ha lika mycket bestämmanderätt, det ska vara vårat hus. Inte hans.
    Det innebär då att antingen måste vi köpa ett hus i en prisklass som passar mig och min kontantinsats eller köpa ett hus där jag har råd med halva löpande kostnadernaför huset (alla kostnader) men att han går in med större del av kontantinsatsen (eller hela). 
    Självklart skulle vi skriva papper på att han gått in med mer i insats. 

• Fjäril kär

Jag skulle inse att det blir ett väldigt skevt förhållande rent ekonomiskt och så vill jag inte ileva..  Att köpa och äga ett dyrt hus gemensamt innebär att jag själv inte kommer ha möjlighet att flytta ut om förhållandet krisar. 
    Ska han äga huset själv och jag betalar nån form av löpande utgifter/hyra vill jag ha det på papper så jag inte förlorar på att vara sambo den dagen vi eventuellt separerar och tex har betalat på lån utan att jag vetat om det . 

I längden skulle det inte hålla om ekonomin är så skev att den ena kan leva på förmögenhet och den andra slita för sin lön. Och vad händer om den med minst inkomst blir sjukskriven eller arbetslös?  

• Anonym (Va)

Tar det....? Finns inget att "ta". Vad är problemet? Så länge han fattar att du inte kommer att ha råd med dyra semesterresor mm så är det väl bara bra. Om huset behöver renoveras kan man skriva in att han står för din halva och att det justeras vid en ev. försäljning. Och naturligtvis att ni ska ha råd utifrån era nuvarande inkomster, inte leva på hans pengar.

• Anonym (Frankensten)

Låt honom köpa huset. Ni sätter upp er båda som ägare 50/50. Du skriver på ett skuldebrev för halva huset.

Om ni flyttar isär upphör ditt ägande. Om ni säljer tillsammans så får du hälften av realisationsvinsten, resten är hans.

Lite krångligt sånt här, ni bör låta en advokat skriva. Vi fick detta gjort billigt hos en begravningsbyrå (!).

• fornminne
    Anonym (K) skrev 2025-01-23 10:10:08 följande:
    Hur skulle du reagera?

Du börjar dejta en man som ger väldigt down to earth, lite hippie-vibbar. Inget hos honom utstrålar annat än att han tar sig fram på ungefär samma inkomst som du (undersköterska), vilket känns väldigt bra för dig. Ni turas om att betala för saker etc... sen börjar titta på gemensamt boende. Han skickar dyra lägenheter och villor och du tror att han bara driver med dig. Då får du veta att han hoppade på bitcoin-tåget precis i början och i själva verket är extremt rik.

Hur tar du det?

Du menar att man inte vet vad ens partner jobbar med, eller ungefär hur mycket partnern tjänar / vilka tillgångar var och en har, INNAN man börjar diskutera gemensamt boende och gemensam framtid?

Inte för att partnern måste vara rik, utan för att det är viktigt att veta om man ska bygga ett liv ihop. Precis som eventuella skulder.

Vill man förbli särbo eller bara träffas då och då, spelar det förstås mindre roll.
  • fornminne
    fornminne skrev 2025-01-23 15:39:27 följande:
    Du menar att man inte vet vad ens partner jobbar med, eller ungefär hur mycket partnern tjänar / vilka tillgångar var och en har, INNAN man börjar diskutera gemensamt boende och gemensam framtid?

Inte för att partnern måste vara rik, utan för att det är viktigt att veta om man ska bygga ett liv ihop. Precis som eventuella skulder.

Vill man förbli särbo eller bara träffas då och då, spelar det förstås mindre roll.
    Förtydligande:

Man kanske inte behöver diskutera inkomst, tillgångar och eventuella skulder, innan frågan om gemensam bostad och en framtid tillsammans, ens kommer upp.
    Däremot i samband med det, och definitivt innan man börjar leta efter hus eller lägenhet.

Det är väl ganska självklart? Man köper väl inte grisen i säcken?
  • Anonym (jury)
    Anonym (K) skrev 2025-01-23 10:10:08 följande:

Då får du veta att han hoppade på bitcoin-tåget precis i början och i själva verket är extremt rik.

Hur tar du det?

Skulle inte riktigt tro på det. Låter som ett hustler trick, "jag är egentligen extremt rik men lever som en låginkomsttagare". 

Plus att även om han skulle ha dolda tillgångar, så kan ju du inte veta om dom kommer från bitcoins eller om så är fallet när han hoppade på bitcoins-tåget. Det kan ju vara tillgångar/bitcoins som av olika anledningar inte kan redoviseras eftersom dom inte härstammar från respektabel verksamhet..

Var verkligen kritisk till denna historia och speciellt då till vilka ekonomiska dispositioner du träffar med denne hippie.
  • Anonym (Njää luktar skumt .)

Min spontana reaktion är : känns inte helt ärligt med historien om bitcoin. Hur vet du att han talar sanning?  Varifrån kommer pengarna egentligen? 

Låter som en kille som det talades om i nån artikel före pandemin som trodde att han blivit rik på Bitcoins och när han försökte lösa in dom till pengar visade det sig att han blivit lurad och att pengarna var värda ett par tusenlappar och inte dom miljoner han blivit ilurad att han hade. 

var källkritisk till hans pengar!  

Svar på tråden Hur skulle du reagera?