Anonym (Kit) skrev 2025-01-24 07:19:42 följande:
Kul idé, förutsatt att man inte tar upp studieplats för unga människor i behov av utbildning. Eftertraktade utbildningar med begränsat antal platser tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån. Våra ungdomar behöver dem.
Folkhögskolorna har också kurser, både seniorkurser med kanske en träff i veckan och termins- och årslånga kurser. De vill inte sällan ha åldersblandning i grupperna för bra gruppdynamik.
Jodå, jodå, där har du en "point" , man kan komma att betraktas som en inkräktare, jag är medveten om det. Nu läste jag språk och inte på Chalmers till exempel, där tanken är att man sedan ska börja arbeta som ingenjör, där hade jag känt samvetet tynga. Alla utbildningar är för övrigt inte tillgängliga för äldre.
På Humanisten finns en tidning som heter "Spionen" där studenter intervjuas och där de uttrycker åsikter om "panchisar" i lektionssalarna. Uppfattningen allmänt är att vi äldre är välkomna om vi "kan föra oss", det vill säga ha låg profil. Ofta läser man något som man redan behärskar, i mitt fall engelska som varit mitt företags koncernspråk i många år och som jag redan hade avlagt examen i för länge sen. . "Att föra sig" innebär att man får försöka dämpa sig och inte dominera lektionerna.Rätt mycket av grammatiken behärskade jag och då kan det vara frestande att "breda ut sig", men i stället får man "knipa".Man behöver inte berätta att ett visst talesätt var vanligt förr; det är inte dagens studenter intresserade av. De vill klara sina studier för ett framtida yrkesliv, så fort som möjligt, CSN tickar på. Lite besvärande var det trots allt med kandidatuppsatserna, tema Shakespeare, där jag tog handledare i anspråk. Till min oförställda glädje har jag dock sett på nätet att de har lästs och därmed kommit till användning vilket dämpar samvetskvalen. Covid kom, då tvingades jag avbryta, men under sju.är läste jag, omväxlande hel - och halvfart. Det är det bästa jag gjort i mitt liv. I kompisgänget gjorde flera pensionärer på samma sätt, inga kvällskurser där folk går för att fördriva tiden utan ordentliga utmaningar. Jag vill till och med hävda att det välmående som studierna ger befordrar hälsan och fördröjer kontakten med vårdapparaten. På så sätt kanske vi äldre studenter betalar tillbaka lite av det vi fått. Inte heller att förglömma är att godkända betyg ger universiteten poäng.