Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Vi behöver hjälp och tips

på nyttig mat och träning för viktnedgång. Min dotter (17år) och jag behöver lite hjälp på traven. Vi båda behöver gå ner 10-12 kg. 

• Svar på tråden Vi behöver hjälp och tips
  • Anonym (Ts)

Vi äter mestadels kyckling, kalko,  fisk, vegetarisk, nötfärs och grönsaker blir det var dag. Dricker mest vatten och till helgen kan vi unna oss lite läsk. Annars aldrig saft och väldigt sällan juice. Mjölk är enbart i mat och inte i dryckesväg. 

Jag rör mig mycket i jobbet samt går eller cyklar dit jag ska. Dotter går till och från skolan men det är endast 1800 m tur och retur. Sen cyklar hon till praktik 1 gång/veckan 4,5 km tur och retur. 

Min dotter spelar annars Ring Fit på switch någon/några gånger i veckan. Jag har precis skaffat badkort så jag kan dra till badhuset och simma men inte kommit dit ännu. Sagt till dotter att hon får följa med om hon vill. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Linda) skrev 2025-01-25 12:09:18 följande:
    Då får du som mamma fundera på vad du faktiskt lagar för typ av mat och vad som i övrigt finns hemma till frukost och övriga måltider.  
    Samt fundera över hur stora portioner ni faktiskt äter och hur matvanorna ser ut i övrigt.  
    Ät så rena råvaror som möjligt och skippa gräddiga grytor och gratänger .  Rejäla kycklingfiléer/kotletter stekta och gott kryddade serverad med en god sallad och smakrik vinägrett räcker som fullgod maträtt tex. 

Jag var vegetarian ett bra tag och jag har nog aldrig ätit så onyttigt i hela mitt liv som just den perioden.. pasta med gräddiga såser  och pommes med bea var mitt signum i många år . Aldrig varit så överviktig som den tiden....att jag åt salladsbuffé till lunch dagligen hjälpte ju inte när resten av dagens måltider var kassa. 

Tror det mest handlat om att vi tagit mer mat än vad vi behövt och då i kombination med mindre rörelse så går det sakta och säkert upp. 

Gräddiga såser är inget vi kör på här hemma och blir det beasås då gillar dottern endast den som är torr då hon vill ha den varm. Äter inte kött så ofta så då blir det heller inte beasås. 

Svar på tråden Vi behöver hjälp och tips