Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Vi behöver hjälp och tips

För att 17-åringgen ska behålla en sund inställning till mat och träning utan att riskera att halka dit i ätstörningar rekommenderar jag att äta enligt vanliga tallriksmodellen. 

Absolut inga konstigheter med knäppa dieter, proteinpulver och farliga inställningar till socker och fett. Det är som att be om ätstörningar. 

Börja med enkel träning om hon är helt otränad. Promenader kan man tappa mycket vikt av. 

• Fjäril kär
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-25 10:56:58 följande:

Vi äter mestadels kyckling, kalko,  fisk, vegetarisk, nötfärs och grönsaker blir det var dag. Dricker mest vatten och till helgen kan vi unna oss lite läsk. Annars aldrig saft och väldigt sällan juice. Mjölk är enbart i mat och inte i dryckesväg. 

Jag rör mig mycket i jobbet samt går eller cyklar dit jag ska. Dotter går till och från skolan men det är endast 1800 m tur och retur. Sen cyklar hon till praktik 1 gång/veckan 4,5 km tur och retur. 

Min dotter spelar annars Ring Fit på switch någon/några gånger i veckan. Jag har precis skaffat badkort så jag kan dra till badhuset och simma men inte kommit dit ännu. Sagt till dotter att hon får följa med om hon vill. 

Då får ni se över hur mycket mat ni i verkligheten äter. Äta "nyttigt " faller på eget grepp om man äter dubbla portioner,  småäter mellan måltider  eller för all del lagar mat med massa grädde och gratänger med ost. Då får ni i er dubbla antal kalorier och det händer noll på vågen.

Fall inte heller för frestelsen att trycka i er massa proteinbars som är maxad med kalorier och faktiskt är rent godis. 

Följ tallriksmodellen och inga undantag. Är ni stillasittande på jobb och skola behöver ni ännu färre kalorier än vad ni tror. 

Var också noga med att äta ALLA måltider.  Det är viktigt för förbränning att inte fuska och hoppa över måltider.  Då blir man bara mer hungrig och äter i regel mer vid varje tillfälle och trillar ofta dit på småäta.  
Svar på tråden Vi behöver hjälp och tips