Vi behöver hjälp och tips
Som flera sagt, inga tokiga dieter som är omöjliga att hålla. Skit i träning och sånt att börja med, lägg allt fokus på maten.
Jag växte upp med föräldrar som hade dåliga och bristfälliga matvanor och blev överviktig från 8-9 års ålder. Mellan åldern 30-33 gick jag ner 40 kg. Det enda jag gjorde var att ändra kosten. Jag tränade ingenting. Det jag gjorde var att lära om mig själv om vad mat är, vilken mat som får en att må bra, vilken mat som gör en mätt osv. Och så gjorde jag långsamt kostförändringar som jag ville skulle hålla över tid, typ resten av livet.
Låt det ta tid, snabba viktnedgångar är oftast inte så hållbara och risken är att man går upp allt igen (eller ännu mer). Babysteps, prova byt ut vissa saker, testa ett nytt recept i veckan.
Läs på om vad för mat som gör en mätt länge, som är kalorifattig men näringstät, och fokusera på att laga GOD mat. Det är möjligt att äta både nyttigt och gott, man behöver bara lära sig vilka kryddningar man gillar och hur man ska tillaga saker på rätt sätt. Man kan dra ner ganska mycket på mat om man äter mycket grönsaker till som gör en mätt. Jag hade länge svårt för att äta grönsaker som dom är, så jag brukade krydda grönsakerna eller doppa dom i en spicy yoghurtsås. Gör en rolig grej av det att ni ska prova nya recept tillsammans, testa olika saker. Förändringar blir enklare om man gör det lite roligare och inte ser det som pest och pina.
Sen, försök inte att småäta mellan måltiderna. För mig funkar inte mellanmål, jag försöker bara att äta tre måltider per dag, men dom måltiderna ska vara "smarta" och göra mig mätt länge. Men MÅSTE jag av någon anledning äta ett mellanmål så blir det något genomtänkt som jag har med mig i väskan. Inte att jag går och spontanköper något på pressbyrån, för är man hungrig och trött fattar man dåliga beslut.
Jag unnar mig fortfarande godsaker, pga gott, men istället för att äta ett helt paket glass kan jag ta lite glass i en liten kopp, och vara nöjd. Jag kan äta godis, men inte 1 kilo utan köper små påsar, eller den lilla biten geisha istället för en hel chokladkaka geisha. Köp en minipåse med chips. Köp lite: och ät upp det. I början kunde jag inte ha onyttiga saker hemma, för jag åt upp allt på en gång. Nu har jag nog med pli på mig att kunna ha t.ex en påse hemma och hälla upp lite i en liten skål, och låta resten vara kvar till nästa helg. Välj en dag i veckan då ni får unna er, men tänk över vad ni köper. Unnar mig även läsk ibland, men då blir det zero-läsk. Och köper alltid en liten burk, inte 1,5 liter. Och jag dricker den antingen till mat, eller bara som den är. Så att inte läsken blir ett tillbehör till exempelvis chips.
För att det inte ska bli negativt laddat med vissa saker, försök göra det till en kul utmaning, t.ex att om ni lyckas bara äta godis på lördagar i x antal månader så gör ni en kul aktivitet tillsammans som belöning, typ går på spa eller gör något annat skoj. Eller att ni räknar ut hur mycket pengar ni lägger på onyttiga saker varje månad, och så bestämmer ni att ni lägger dom pengarna på ett sparkonto för att göra något roligt, t.ex ta en weekend. Sånt kan motivera en ganska mycket, när man har en dålig dag eller känner "varför håller jag på med det här, jag orkar inte".
Sen; Var fan snäll mot er själva. Allt är inte förgäves för att man råkar äta mindre bra en dag. Ge inte upp vid minsta motgång. Det kommer komma dagar då man fuckar upp, då är det bara att ta nya tag efteråt och fortsätta. Jag har ett mycket bättre förhållande till mat idag, men självklart kan jag äta helt kokko ibland, t.ex när jag har pms. Då kan jag vräka i mig bubs-godis som att det inte fanns en morgondag. Det är okej. Det är vad man gör i det stora hela som spelar roll, och jag försöker tänka "ja, jag har ätit massa jävla bubs-godis idag, men jag har pms och mår piss, imorgon är en ny dag då det kommer kännas annorlunda. Allt kommer bli bra". Haha.
Lycka till! Ni kommer klara det!