Vi behöver hjälp och tips
Anonym (Ts) skrev 2025-01-25 10:56:58 följande:
Vi äter mestadels kyckling, kalko, fisk, vegetarisk, nötfärs och grönsaker blir det var dag. Dricker mest vatten och till helgen kan vi unna oss lite läsk. Annars aldrig saft och väldigt sällan juice. Mjölk är enbart i mat och inte i dryckesväg.
Jag rör mig mycket i jobbet samt går eller cyklar dit jag ska. Dotter går till och från skolan men det är endast 1800 m tur och retur. Sen cyklar hon till praktik 1 gång/veckan 4,5 km tur och retur.
Min dotter spelar annars Ring Fit på switch någon/några gånger i veckan. Jag har precis skaffat badkort så jag kan dra till badhuset och simma men inte kommit dit ännu. Sagt till dotter att hon får följa med om hon vill.
Utifrån det du beskriver skulle jag säga att det enda "felet" ni gör är att ni äter för mycket. Det är liksom enda förklaringen. När det gäller typ av mat och dryck verkar ni ju göra helt rätt, och motion verkar ni ju få också - eller iaf du. Dottern skulle ju kunna komplettera med en halvtimme/timmes rask promenad också, 3- 4ggr/vecka (och gärna mer så klart). Men som sagt, jag skulle säga att det ni ska fokusera på är mindre mängd mat; viss försiktighet kring att räkna jalorier när det gäller dottern, men det kan ändå vara bra att veta att riktlinjen för en normal huvudmåltid är runt 500 kcal. Och undvik allt småätande emellan måltider; det är ofta där kalorierna rusar iväg. I övrigt tycker jag att Sry:s inlägg är riktig jävla superbra; läs och ta till dig av det!
Lycka till!