Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-26 14:12:08 följande:
Och jag skulle aldrig riskera att en familj blir hemlösa utan att tagit reda på om jag kunnat hjälpa och förhindra det!
Vadå dom blir väl inte hemlösa första gången polisen knackar på?
Jag har vänner som är poliser och jobbar även i ett yrke där vi samarbetar med polisen. Dom ser sånt här hela tiden och kan vara behjälpliga i att dom får den hjälp dom behöver, eller(!) att den som blir utsatt i förhållandet om det är så får stöd, och den som utsätter kan bli lagförd. Eller; finns det orsaker till att dom bråkar som missbruk. Och finns det barn i hemmet så är det numera även ett brott mot barnen att dom är vittnen till våld. Plus att socialtjänsten kopplas in automatiskt om det finns barn i hushållet och polisen knackar på.
Som du ser finns det en massa kompetenta professioner som arbetar med sånt här, det är bättre att dom får göra sitt jobb än att jag ska riskera någonting som granne. Och vad är tanken att jag ska göra? "Nu får ni sluta bråka, aja baja!".
Jättefint att du känner att du kan och vill knacka på, men om jag ligger halvnaken i sängen 02:30 och hör ett mastodontbråk rasa i grannlägenheten så är inte min första tanke "Åh, nu ska jag ta på mig kläder, skor, och gå dit och knacka på!". Utan min första tanke är att ringa störningsjour och 112.
Om vi bortser från att det är synd om dom och att dom har uppenbara problem om dom håller på och bråkar på det sättet; så är det ju ett faktum att dom inte kan bete sig hur som helst i ett flerfamiljshus. Och om en av konsekvenserna blir att dom till slut blir vräkta så är det ingen grannes fel.