Bearbeta trauman innan barn i förhållandet utan orosanmälan mm?
Om man lever i ett förhållande med många gamla trauman ifrån händelser där partnern bla annat slått sönder hemmet, gapat sönder på en, suicid by cop hemma med insatsstyrkan mm.
Är det egentligen möjligt att prata och bearbeta sånt med en psykolog eller liknande när man fortfarande lever ihop med samma partner? Vi har även barn nu och vill inte få orosanmälningar och sånt utan bara kunna bearbeta och gå vidare mentalt/psykiskt själv.
Nu är det bättre och inget sådant har hänt sedan vi blev föräldrar. Men förstår att det kan skapa oro hos psykolog eller liknande om man berättar sånt om ens partner man lever med.
Vill tillägga att det aldrig varit fysiskt våld utan materiellt våld i hemmet och psykiskt nedtryckande/någon sak slängd åt ens håll.
Mådde mycket dåligt med dagliga panik attacker under perioden även som gravid.
Har skuldkänslor gentemot barnet pga det och känner att jag inte har någon att prata med eller vet inte ens om jag vill.
Som höggravid mådde jag så dåligt att jag satt på vinden och planerade hur jag skulle ta livet av barnet och mig när det var ute.
Någon tanke jag ALDRIG någonsin skulle få nu och aldrig haft igen, helt sjukt att jag ens kunnat sitta och tänka så som höggravid😳
Barnet är det bästa som hänt mig och det finaste jag har i livet❤️❤️❤️❤️
Vill ha fler barn i framtiden men mitt mående under den graviditeten har även gjort mig rädd för att vara gravid igen-vill inte må så som jag gjorde psykiskt då en gång till.
Ska jag behöva leva med trauman och händelser obearbetade hela livet?
Vi har det bra nu och vill inte att det rivs upp till att bli problem och att orosanmälning mm pga hur det var förr innan vi hade barn med i bilden.
Jag vill bara få hjälp med att bearbeta, eller kan jag göra det själv hemma-hur? Tips?
Snälla lämna bara seriösa svar och spara dåliga skämt eller påhopp för er själva🙏🏼