• Anonym (Pappas tjej)

Jobbig son

Min sambos son är jobbig.
    Han låter oss aldrig vara ifred.
    Han är vuxen och har egen lägenhet  men ska ändå ringa och komma hit hela tiden. 
    Vad göra?

• Svar på tråden Jobbig son
  • Anonym (Bibbi)

Vad säger din sambo om saken? Vill han att sonen ska komma på ständiga besök? Förstår han varför du tycker att det är jobbigt?

• Anonym (Vad säger sambon?)

Men hur länge har sonen bott själv?
    När kom du in i bilden dvs hade sonen flyttat när du flyttade in?
    var det så att sonen och pappan redan hade som vana att han ofta kom hem till pappan och dom vill ha det så?
    Vad säger din sambo? vill han att sonen kommer över ofta?
    Eller om han precis flyttat och känner sig ensam.
    Men allt beror ju på deras relation och om både sonen och pappan din sambo vill ha det så.
    Vill inte din sambo ha det så får han prata med sonen.
    Har du pratat med din sambo att du tycker att det är jobbigt att sonen kommer ofta och vad svarar din sambo dig då?

• Anonym (Mamma till 3)

Vad roligt att din sambo varit en bra förälder så barnet vill komma hem till er!

• Anonym (Pappas tjej)

Min sambo tycker att det är jobbigt för hans son försöker förstöra mellan oss bara för att jag är yngre. 

• Dexter dot com
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 15:28:37 följande:

Min sambo tycker att det är jobbigt för hans son försöker förstöra mellan oss bara för att jag är yngre. 

Så varför är sambon inte tydlig och rak med att sonen inte kan
    komma på besök hela tiden?
  • Anonym (Pappas tjej)
    Dexter dot com skrev 2025-01-26 15:33:54 följande:
    Så varför är sambon inte tydlig och rak med att sonen inte kan
    komma på besök hela tiden?
    Sonen tycker att det är hans hem fortfarande,  han vill ha sitt rum kvar.
    Sambon har pratat med honom.. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Go) skrev 2025-01-26 13:13:58 följande:
    Skillnad på juridiska och moraliska skyldigheter.

Moraliskt upphör aldrig skyldigheterna.
    Eh, ingen behöver vara bonusmamma åt en vuxen man. En ny partner kommer aldrig ha den rollen om hen möter föräldern när barnen redan är vuxna, och har inte heller några moraliska skyldigheter att bete sig som om hen är det vuxna barnets förälder.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-01-26 14:44:22 följande:

Vad roligt att din sambo varit en bra förälder så barnet vill komma hem till er!

Nej, det finns ju en gräns också när det blir ohälsosamt att hänga med mamma och pappa som ung vuxen.. Även om man har en bra, tajt relation med sina föräldrar måste man ju också börja stå på egna ben och hitta en kontext utanför ens ursprungsfamilj. Det är normalt och hälsosamt. 

Jag skulle bli orolig om mitt vuxna barn främst tyckte om att hänga med mig på kvällar och helger, istället för med vänner eller en partner.

• Dexter dot com
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 15:35:38 följande:
    Sonen tycker att det är hans hem fortfarande,  han vill ha sitt rum kvar.
    Sambon har pratat med honom.. 
    Då får man ju bestämma att tex på tisdagar är han välkommen och kommer han andra dagar så öppnar ni helt enkelt inte tills han förstår. Varför vill sonen inte bo själv och är han likadan mot den andra föräldern?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Pappas tjej) skrev 2025-01-26 15:28:37 följande:

Hur mycket yngre? I sonens ålder eller ännu yngre?
Svar på tråden Jobbig son