Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

För låga meritpoäng från högstadiet

Jag jobbade i många år i en kommun där alla behöriga sökanden kom in på sitt förstahandsval. Skolan hade hög lärarbehörighet, dock något lägre siffror än skolor som endast har studieförberedandd program, då behöriga yrkeslärare är en bristvara och kraven på behörighet inte lika höga. Eleverna hade behöriga lärare i alla gymnasiegemensamma ämnen.

Idag jobbar jag på en skola där lägsta intag ligger runt 270. Väldigt mycket är sig likt i skolvardagen. Bra och mindre bra lärare kommer och går. 

Det blir en lite annan studiekultur om alla elever har mycket höga betyg. Men kvaliteten på undervisningen eller trivseln behöver inte vara bättre på något sätt.

• Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-05 09:03:13 följande:

Det är ju inte så tidigt att dela upp eleverna i gymnasiet.

Det som hänt är väl att nästan alla nu för tiden vill gå teoretiska program och då går betygen upp. Alla vill dessutom gå på de populära innerstadsskolorna. 

Man kan istället välja praktiskt program och sen ett år på komvux. 

Alternativt en teoretisk linje som är längre bort. 

Vad som är bäst får man avgöra själv, förstås.

Jag har en väninna som hade detta val för några år sen, för sin son. De valde Samhäll på en kommunal skola med lägre intagningspoäng. Sonen klarade inte gymnasiet. Men jag tror inte att det berodde på skolan. Nu jobbar han i alla fall i restaurangbranschen. Jag vet många unga som inte klarat gymnasiet. Men jobb har de allihop. Industri, restaurang, lager mm. 

Men ett alternativ är ju att gå ett praktiskt gymnasium, tex Barn och fritid, då får man gymnasieexamen och allmän högskolebehörighet. 

Program har det hetat i 30 år, inte linje. Och det finns yrkesprogram och studieförberedande program, inte praktiska och teoretiska. Båda varianterna innehåller praktiska och teoretiska moment, men yrkesprogrammen riktar in sig mot en viss bransch och innehåller alltid minst 15 veckors APL (praktik). Dessutom en hel del gymnasiegemensamma ämnen och alltid grundläggande behörighet till högskola och universitet om denna inte aktivt väljs bort.

Yrkesprogram är absolut kvalitativa utbildningar men om de är lättare att komma in på än studieförberedande program beror på skola och kommun. 

Men klart att det måste finnas vägar framåt för ts barn. Kanske behöver hon pendla en liten bit men det fixar hon. Se till att hon får prata med en studievägledare så snart som möjligt och gärna vid flera tillfällen.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-05 19:16:58 följande:
    Ja, det skulle ju kunna vara ett alternativ. Själva basämnena är väl samma mellan samhälle/ekonomi och inriktning försäljning/service?  Vad är det man missar genom att välja det senare? Första alternativet på samma skola låg på 270 förra året och där ligger de flesta skolor med den inriktningen eller närbesläktade program som juridik eller bara samhäll. 
    Försäljning och service är ett yrkesprogram, blanda inte ihop program och inriktning. Det är dock ett av de yrkesprogram som beskrivs som mest likt studieförberedande vilket beror på att det är mycket klassrumsundervisning, inte ute i verkstad eller liknande. Alla yrkesprogram är har alltid gått att få grundläggande behörighet på, men innehåller sedan ett par år tillbaka grundläggande behörighet som standard, kan väljas bort. 2800 poäng istället för 2500 poäng.

Eleven läser förstås mindre samhälls- och/eller naturvetenskapliga ämnen. Exempelvis naturkunskap 1a1 (50 p) istället för 1b (100 p). Ma1a ger samma behörighet som ma1b och ma2a brukar gå att välja till (ej grundläggande behörighet men ofta särskild). Ma2a ger samma behörighet som 2b som är obligatorisk på sam. 

Minst 15 veckors APL (praktik) ingår alltid. Ofta i butik på FS. Ofta goda chanser till jobb om eleven sköter sin APL även om handeln kan vara en tuff bransch.

FS är det som för några år sedan hette handel och administration. Hållbar utveckling och event har fått lite mer plats när de gjorde om. Det är mycket kommunikation och människomöten i utbildningen, man behöver inte vara proffs på det innan, men en klar fördel om man har en social ådra.

Vad man missar? Inte fullt lika bred behörighet, men det finns ju komvux. Vad man får? Goda chanser till både jobb, extrajobb och vidare studier.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-06 11:01:52 följande:
    Tack! Jag tror inte det blir något sådant val. Låter inte som det ligger i tiden med dessa enklare jobb och nästan 100% behov av att läsa på Komvux efter gymnasiet. 

Synd bara att det är så höga antagningspoäng till de bra skolorna. Samtidigt förstår jag att alla vill gå i de bra skolorna och ingen vill gå i de dåliga. 

Det bästa vore om ingen gick i de dåliga så de fick lägga ned, eller ombildat sin verksamhet så den blev bra. Inte att de fick pengar för att leverera skit. 
    Du vet att samhäll är det program som flest elever blir arbetslösa efter? 

Om det är något som borde lägga ner så är det väl det. Och det är också delvis vad som gjorts, man har stramat åt antalet platser och utökat i branscher där det behövs folk. 

Är det du eller dottern som har dessa märkliga idéer? Jag har haft massor med elever som inte klarar ekonomiprogrammet och är väldigt ointtesserade av alla ämnen på programmet samt vidare studier, men där föräldrarna pushar på att de måste gå studieförberedande "för att inte stänga dörrar". Sveriges utbildningssystem är dock utformat så att det alltid går att komplettera med teoretiska ämnen men är svårare med praktiska, så jag tycker det är ett grovt feltänk.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-17 16:09:29 följande:
    Du missar poängen och sammanhanget. 
    Enligt somliga finns det bara två alternativ. Antingen läser man natur eller tekniskt, pluggar kvantfysik på högskolan - eller så får man jobba på Mc Donalds eller Jysk. 

Enligt andra är det bättre att läsa till undersköterska eller snickare för då kan man "starta vårdbolag eller byggfirma om man jobbar hårt". Jag påtalade bara att om man vill jobba med bolagsledning och bolagsstyrning är det sannolikt mer gångbart att vara ekonom eller jurist än att ha pluggat yrkesprogram inom vård eller bygg på gymnasiet. Rätt självklart egentligen eller hur? Glad

Eller så gör man som jag och många andra förespråkar. Man läser ett allmänt högskoleförberedande program och funderar i 3-4 år på vad man vill göra som vuxen. Inte många 15-åringar vet vad de vill. Är man dessutom inte särskilt praktiskt lagd är det inte så mycket att fundera på. 
    Om det är företagande som lockar dottern (inte dig) bör hon ju välja ett program som har UF. Det kan se lite olika ut på olika skolor vilka som gör det, så värt att kolla innan hon söker.

Och som sagt. Alla gymnasieprogram ger grundläggande behörighet för den som inte aktivt väljer bort det (och klarar kurserna förstås). 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-03 01:05:33 följande:
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-02 21:00:40 följande:
    Jag ser inte att man måste göra allt i rätt ordning. Nu ser situationen ut som den gör. Vilka alternativ menar du existerar nu, en vecka innan skolavslutningen? 

Min poäng var att jag tycker att det är dåligt att det inte finns bättre möjligheter att höja högstadiebetygen. Jag är inte ts utan problemet för min dotter är att hon har svårt att komma in på programmen hon vill gå. 
    Jag tror att de allra flesta mår bättre av att gå gymnasiet i samma ålder som sina jämnåriga och ta nåt år på komvux eller folkhögskola vid behov efter än att hänga kvar med högstadiet ytterligare år. Fler har koll på vad de vill när de är 19 än 16 dessutom. 

Alla gymnasieprogram är bra och många kurser är gemensamma mellan programmen. 

Att det skulle vara jobbigt att läsa på komvux känner jag inte igen, tvärtom känner jag mååånga som läst ett par kurser där för att komplettera behörighet. De flesta jobbar ju dessutom parallellt så det är ju inte som att man bara står och stampar. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (....) skrev 2025-07-18 11:50:07 följande:
    Jag är helt enig. Men det är ett högskoleförneredande programmet som ts dotter faktiskt kan komma in på. 
    Det är ett yrkesprogram. Alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet och därmed möjlighet att studera vidare, men att kalla vård och omsorg för ett högskoleförberedande program är inte korrekt. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (....) skrev 2025-07-18 19:35:24 följande:
    Jo, det är helt korrekt eftersom det ÄR ett högskoleförberedande program sedan hösten 2023. 
    Som sagt, alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet. Vård och omsorg precis som bygg och anläggning eller försäljning och service som också nämnts i tråden, plus alla andra. De är dock fortfarande yrkesprogram. 

Jag är mycket positiv till yrkesprogram och tycker fler borde välja det, just för att de både ger goda möjligheter till jobb men utan att stänga dörren för vidare studier. 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet