Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

För låga meritpoäng från högstadiet

Anonym (Louise) skrev 2025-04-20 00:29:58 följande:
    Gick det som idag kallas försäljning och service (tror jag). 

Bland gamla klasskompisar vet jag en pilot, en förskollärare, en som läste civilingenjör,  en blev handbollsproffs, en författare osv.

Vi var ett gäng skoltrötta ungar som hade så suveränt bra och motiverade lärare! Tack vare dem och vår praktik så fixade vi det. 

Men det känns som TS ser ner på allt. I början kändes det som oron var på riktigt, nu vet jag inte. Jag har gått från att uppriktigt tycka synd om dottern till att tänka att IV kanske inte vore så dumt om man är så förnäm att man måste gå på en speciell skola med fina betyg.

Ska vi se på nästa nivå så vet jag en högskola med sämre rykte än universitet som låg nära som hade en och samma lärare i ett ämne på samma linje på de två olika skolorna. 

Givetvis hade universitet högre poäng att komma in än högskola. Dock visade det sig att företag i närområdet hade stenkoll på att studenterna från aktuell linje hade bättre kunskaper än universitsstudenterna. Samma lärare hade samma tenta på de två skolorna men högskolans studenter hade högre betygsgränser på tentorna än universitet. 

Lärdom - bara för att intagningspoäng och rykte är bra eller dåligt så behöver det inte avspegla sig på verkligheten uta  kan vara tvärtom.
    Högskola och universitetet har samma utbildningar och är lika svårt/lätt att komma in på. Det är i princip samma sak men universitetet är mer forsknings/akademisk inriktat och lite "finare". 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-20 15:36:18 följande:
    Nej, det är skillnad. Ofta finns inte samma bredd, men heller inte samma djup på en högskola. 
    Vilket var det jag också skrev. 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-06-07 22:00:31 följande:
    Instämmer till 100%.
    Vad gör man om det är godkänt i kärnämnen, men generellt för låga meritpoäng för att komma in? 

Känns som att vi befinner oss exakt i samma situation. Ohälsa har funnits i bakgrunden även här. 

Jag är väldigt osäker på om dotterns meritpoäng räcker någonstans. Borde åtminstone erbjudas sommarskola eller möjlighet att få läsa upp på distans under ett år och söka in till gymnasiet nästa år. 
    PRIV (programinriktad individuellt programm) finns nuförtiden och även Individuellt alternativ. Eller olika varianter av det som tidigare var IV-programmet. Där har din dotter möjligt att få behörighet för "vanliga" gymnasiet.
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-06-07 23:41:29 följande:
    Behörighet har hon, men poängen/betygen är för låga.
    Finns då möjlighet att läsa upp betygen för att söka in ett år senare på ett vanligt gymnasieprogram? 
    Ni får väl kolla med de sk individuella programmen där ni bor. Annars går det kanske att tenta av de ämnen hon behöver högre betyg i privat? 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-06-08 10:11:01 följande:
    Ja, jag vet inte. Hon kommer få väldigt låga meritpoäng. Sista året har bara varit utförsbacke pga ohälsa m.m. 

Hon har sökt över 20 alternativ, inte bara olika skolor utan även inriktningar inom samma skola. Tittar man på historiska antagningspoäng liksom första antagningen ser det rätt mörkt ut. 

Håller med om att meritpoängen i sig inte innebär hur bra skolan är, men tittar man på andelen behöriga lärare och hur många som tar examen brukar det också vara lägre på utbildningar med lägre meritpoäng. 

Håller helt med om att högskola är det viktiga. Jag känner också till de som mer eller mindre struntade i skolan som unga, men som sen skärpte till sig, pluggade vidare och som nu har bra jobb. Det är aldrig för sent. 

Nu har jag inte resultatet ännu, men jag börjar mer och mer fundera på om det inte finns möjlighet för henne att konkurrenskomplettera på något vis och söka in ett år senare. Men visst, man får väl avvakta urval 2 och hoppas på ett mirakel av något slag. Känns sjukt onödigt det här, för jag vet att hon kan så mycket bättre. Men nu är läget som det är.
    Din dotter har inte råd att vara kräsen när det gäller skolor. Hon får helt enkelt söka till en skola där hon kommer in med sina meritpoäng, oavsett om det är en sk dårlig skola.

Det är strunt samma om skolan har låg andel med behöriga lärare eller låg andel som faktiskt tar gymnasieexamen. Vad har gjort påverkar inte henne. När hon väl går gymnasiet så är det hennes avser att plugga för att få höga betyg för att kunna läsa det hon vill på universitetet. 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-15 22:10:42 följande:

Ser tyvärr mörkt ut. Bästa reservplats är över 100.

Hon ser inte ut att komma in någonstans trots att hon valt 27 olika alternativ. 

Blir nog till att höra om hon kan läsa upp betyg under någon termin för med så här låga meritpoäng ser hon inte ut att komma in någonstans. 

Har du inte hört dig för ang om hon kan läsa upp betygen och isåfall var

Det är något ni egentligen skulle tagit reda på innan nian slutade. 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-16 18:50:52 följande:
    Nej, det var först då vi så att säga fick det svart på vitt. Därefter har alla gått på sommarledighet. 
    Det är mer än 6 månader sedan du startade tråden. Du har haft 6 månader på dig att ta reda på hur ni ska göra. Varför har du inte gjort det? 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-16 19:16:47 följande:
    Jag trodde hon skulle höja betygen under terminen. Som jag ser det är det ett dubbelt misslyckande. Både för min dotter, men även för skolan. Stor personalomsättning, bristande kontinuitet, obehöriga lärare, men även stor frånvaro både bland personal och elev. Det blev ingen bra cocktail. 

Kan dock inte erinra mig om att jag skulle kommit med någon svepande kritik mot samhället i stort. 
    Hur hade du tänkt att hon ska skulle kunna höja sina D och C betyg till A och B, på en termin när hon inte hade lyckats på de resterande 5,5 terminerna?
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-16 21:19:00 följande:
    Ta reda på vad menar du? 
    Hur hon ska göra för att läsa upp sina betyg till hösten. Eller tror du att andra ska ordna allt för din dotter? Att hon helt plötsligt får bra betyg och kan komma i nästa år?! 
  • Anonym (....)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-07-16 21:26:24 följande:
    Den frågan borde du egentligen ställa till skolan och eleven, inte till mig. Jag har inga andra svar på den frågan än vad du själv har. 

Från skolans sida efterlyser jag tydlighet och struktur. En sådan enkel sak som att det tydligt framgår vilka avsnitt som ingår och inte. Är läraren sjuk på en provdag förväntar jag mig en vikarie.  Inte att provet ska ske i efterhand en slumpmässig dag.

Från elevens sida förväntar jag mig studieteknik samt att man börjar i tid och planerar sina studier utifrån ett tidsschema. Därtill motivation. 
    Och det verkar vara något din dotter inte klarar av.... 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet