För låga meritpoäng från högstadiet
Anonym (Louise) skrev 2025-04-20 00:29:58 följande:
Gick det som idag kallas försäljning och service (tror jag). Bland gamla klasskompisar vet jag en pilot, en förskollärare, en som läste civilingenjör, en blev handbollsproffs, en författare osv.
Vi var ett gäng skoltrötta ungar som hade så suveränt bra och motiverade lärare! Tack vare dem och vår praktik så fixade vi det.
Men det känns som TS ser ner på allt. I början kändes det som oron var på riktigt, nu vet jag inte. Jag har gått från att uppriktigt tycka synd om dottern till att tänka att IV kanske inte vore så dumt om man är så förnäm att man måste gå på en speciell skola med fina betyg.
Ska vi se på nästa nivå så vet jag en högskola med sämre rykte än universitet som låg nära som hade en och samma lärare i ett ämne på samma linje på de två olika skolorna.
Givetvis hade universitet högre poäng att komma in än högskola. Dock visade det sig att företag i närområdet hade stenkoll på att studenterna från aktuell linje hade bättre kunskaper än universitsstudenterna. Samma lärare hade samma tenta på de två skolorna men högskolans studenter hade högre betygsgränser på tentorna än universitet.
Lärdom - bara för att intagningspoäng och rykte är bra eller dåligt så behöver det inte avspegla sig på verkligheten uta kan vara tvärtom.