Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Min dotter var hemma pga sjukdom i nästan ett år och är i samma sits. Hon har pluggat ikapp så att hon är behörig men har för lite meritpoäng för de program hon kan tänka sig att gå. Tycker att det är galet att det inte finns bättre möjligheter att höja högstadiebetygen! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-02 15:40:44 följande:
    Gymnasiet är ju inte avgörande heller.. räcker med högskoleprovet. 
    Avgörande för vad? Gymnasie krävs ju både för många jobb och behörighet till vidare studier. Sen vill jag såklart inte att min dptter går miste om all kunskap som 3 års studier ger.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-02 19:22:29 följande:
    Syftade mer på vilket program man går. Man kan ju läsa in kurser på komvux och göra högskoleprovet. Gymnasiebehörighet behöver man ju. Men det spelar ju ingen roll om du går på Tensta gymnasium eller Lundsberg. 
    Ja, visst kan man läsa in det senare men bättre att göra det i takt med andra. Inte så toligt att harva på med gymnasiet när andra jobbar eller pluggar på universitetet.

Skolan och programmen dottern valt är inte så svåra att komma in på men det blir svårt ändå
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-02 21:00:40 följande:
    Jag ser inte att man måste göra allt i rätt ordning. Nu ser situationen ut som den gör. Vilka alternativ menar du existerar nu, en vecka innan skolavslutningen? 
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-02 21:00:40 följande:
    Jag ser inte att man måste göra allt i rätt ordning. Nu ser situationen ut som den gör. Vilka alternativ menar du existerar nu, en vecka innan skolavslutningen? 

Min poäng var att jag tycker att det är dåligt att det inte finns bättre möjligheter att höja högstadiebetygen. Jag är inte ts utan problemet för min dotter är att hon har svårt att komma in på programmen hon vill gå. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-06-03 07:51:34 följande:
    Jag tror att de allra flesta mår bättre av att gå gymnasiet i samma ålder som sina jämnåriga och ta nåt år på komvux eller folkhögskola vid behov efter än att hänga kvar med högstadiet ytterligare år. Fler har koll på vad de vill när de är 19 än 16 dessutom. 

Alla gymnasieprogram är bra och många kurser är gemensamma mellan programmen. 

Att det skulle vara jobbigt att läsa på komvux känner jag inte igen, tvärtom känner jag mååånga som läst ett par kurser där för att komplettera behörighet. De flesta jobbar ju dessutom parallellt så det är ju inte som att man bara står och stampar. 
    De allra flesta innebär inte alla. Min dotter är helt omotiverad att gå vissa yrkesprogram med låga meritpoäng, t ex bygg. Men hon har även sökt i frikvot eftersom hennes dåliga betyg beror på sjukfrånvaro, så vi hoppas att hon kommer in på något som känns okej den vägen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-06-03 07:51:34 följande:
    Jag tror att de allra flesta mår bättre av att gå gymnasiet i samma ålder som sina jämnåriga och ta nåt år på komvux eller folkhögskola vid behov efter än att hänga kvar med högstadiet ytterligare år. Fler har koll på vad de vill när de är 19 än 16 dessutom. 

Alla gymnasieprogram är bra och många kurser är gemensamma mellan programmen. 

Att det skulle vara jobbigt att läsa på komvux känner jag inte igen, tvärtom känner jag mååånga som läst ett par kurser där för att komplettera behörighet. De flesta jobbar ju dessutom parallellt så det är ju inte som att man bara står och stampar. 
    Det jag skulle vilja se är möjligheten att höja meritpoängen under exempelvis ett år. För att fånga upp de som har betyg men inte kommer in.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-03 12:26:18 följande:
    Och för din dotter ser hennes situation ut som den gör. Måste väl finnas några andra alternativ än bygg. Annars bor ni på en mycket liten ort va? 
    Nä, vi bor i en ganska stor stad. Är några yrkesprogram och ev restplatser hennes meritpoäng troligen räcker till. Hon saknar några ämnen som kräver närvaro som t ex idrott samt har inte högt betyg i något teoretiskt ämne.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-06-03 12:39:02 följande:
    Och frågan är då vad ni gjort alla tidigare år?

Läser hon mycket böcker på fritiden exempelvis. 
    Hon har som sagt varit sjuk och missade nästan hela årskurs 8 samt ämnen som kräver mer praktisk insats i årskurs 9. Med facit i hand hade det nog varit bättre om hon hade gått om årskurs 8 istället för att jobba ikapp för godkända betyg. Då hade hon förmodligen haft mycket bättre meritpoäng.
  • Anonym (Mamma)

Och eftersom extra ämnen som idrott, slöjd, musik och hemkunskap är så viktiga för att få upp meritpoängen så borde det finnas möjlighet till godkänt via t ex individuell undervisning eller sommarskola även i dessa. Skolan måste se att behörighet till gymnasiet inte räcker utan att eleverna behöver tillräckligt med poäng för att komma in också!

• Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-03 13:42:59 följande:

Ja , är man sjuk i princip hela året borde det ju vara rimligt att gå om det året. 

Förstår att er dotter hamnat i kläm. 

Men detta är ju ett ovanligt scenario och det är ju inte rimligt att ha sommarskola i de praktiska ämnena, då måste de ju ha dessa lärarkompetenser på plats på sommaren för kanske en enda elev?

Vad jag förstått är det vanligt att göra såhär när en elev haft sjukfrånvaro. Vi var helt inställda på att hon skulle gå om men rektorn fokuserade på att hon hade förmåga att plugga in behörigheten (godkänt) i de teoretiska ämnena med extraundervisning så vi sa ja till det och tänkte inte så mycket på meritpoängen. Men ja, det är väl vanligare att låga meritpoäng beror på något annat.

Har inte koll på hur många som saknar betyg i praktiska ämnen men det kan knappst vara en enda elev i en ganska stor stad. 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet