• Anonym (nervös mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

• Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-16 21:48:32 följande:
    Svårt att förstå vad du menar. Hur detta kan bli en grej? Tja, det är ju nu man söker så....

Lite oklart vad du menar med nivå, men om du menar studieresultat är det ju inget som är statiskt. Mycket handlar om motivation där och då. A på något prov och D på något annat, då blir betygen där i mitten och det ger inte tillräckliga meritpoäng om skolan är populär. Det är rätt enkelt. 

Det här med att tjäna pengar handlar mer om att göra rätt saker, snarare än att ha "driv", för jobbar du med något som inte avlönas så mycket kommer du ändå inte tjäna så mycket oavsett vilket driv du har. Du kommer lära dig när du blir äldre. 

Vissa har inte förmågan till att få höga betyg är en sak, hur det är med din dotter vet jag inte. Och er uppgift som föräldrar är väl att stötta och peppa hela vägen om er dotter haft ett mål. Detta börjar man ju kämpa med senast i 7an iaf. Tränar studieteknik och lägger ner tid och kraft. 

Om du har ett driv kan du tjäna pengar på vilken bransch som helst. Du kan älska att städa och bygga upp ett stort och framgångsrikt städföretag. Du kan vara sjuksköterska och starta din egna vårdcentral och så vidare om du har ett driv? Jag tjänar redan bra, inom en bransch som inte är känd för att man kan tjäna mycket pengar inom. En medioker ekonom behöver inte dra in mer pengar än en typ snickare? 

• Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-04-16 22:37:34 följande:

Vissa har inte förmågan till att få höga betyg är en sak, hur det är med din dotter vet jag inte. Och er uppgift som föräldrar är väl att stötta och peppa hela vägen om er dotter haft ett mål. Detta börjar man ju kämpa med senast i 7an iaf. Tränar studieteknik och lägger ner tid och kraft. 

Om du har ett driv kan du tjäna pengar på vilken bransch som helst. Du kan älska att städa och bygga upp ett stort och framgångsrikt städföretag. Du kan vara sjuksköterska och starta din egna vårdcentral och så vidare om du har ett driv? Jag tjänar redan bra, inom en bransch som inte är känd för att man kan tjäna mycket pengar inom. En medioker ekonom behöver inte dra in mer pengar än en typ snickare? 

Nej, det stämmer inte. Startar man och driver privat sjukvård eller byggföretag är man knappast vårdbiträde eller byggreda. Då är man entreprenör.

Sannolikt återfinner du fler ekonomer än vårdbiträden i bolagsledningarna på exempelvis Capio och NCC. 

Tror du inser det innerst inne själv. 
  • Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-17 10:21:41 följande:
    Nej, det stämmer inte. Startar man och driver privat sjukvård eller byggföretag är man knappast vårdbiträde eller byggreda. Då är man entreprenör.

Sannolikt återfinner du fler ekonomer än vårdbiträden i bolagsledningarna på exempelvis Capio och NCC. 

Tror du inser det innerst inne själv. 
    Nu skrev jag sjuksköterska och inte vårdbiträde? vet massa snickare som driver eget och byggt upp större bolag. Det handlar om driv
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2025-04-17 11:38:13 följande:
    Nu skrev jag sjuksköterska och inte vårdbiträde? vet massa snickare som driver eget och byggt upp större bolag. Det handlar om driv
    Sak samma. 

Du missar min poäng. Du pratar byggskuttar. Sådana finns det mängder av. 
    Jag tänker större. Hur många snickare tror du det återfinns i bolagsledningarna på NCC och Peab? 
  • Anonym (Y)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-17 12:29:21 följande:
    Sak samma. 

Du missar min poäng. Du pratar byggskuttar. Sådana finns det mängder av. 
    Jag tänker större. Hur många snickare tror du det återfinns i bolagsledningarna på NCC och Peab? 
    Låter som du lägger ett orensoneligt ansvar på din dotter att hon ska sitta i bolagsstyrelse för att vara värdig.
    Om du varit lika nojjig kring hennes betyg tidigare så hade hon kanske klarat skolan bättre med mer stöd.
    Tycker synd om henne faktiskt.
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-17 13:19:05 följande:
    Låter som du lägger ett orensoneligt ansvar på din dotter att hon ska sitta i bolagsstyrelse för att vara värdig.
    Om du varit lika nojjig kring hennes betyg tidigare så hade hon kanske klarat skolan bättre med mer stöd.
    Tycker synd om henne faktiskt.
    Du missar poängen och sammanhanget. 
    Enligt somliga finns det bara två alternativ. Antingen läser man natur eller tekniskt, pluggar kvantfysik på högskolan - eller så får man jobba på Mc Donalds eller Jysk. 

Enligt andra är det bättre att läsa till undersköterska eller snickare för då kan man "starta vårdbolag eller byggfirma om man jobbar hårt". Jag påtalade bara att om man vill jobba med bolagsledning och bolagsstyrning är det sannolikt mer gångbart att vara ekonom eller jurist än att ha pluggat yrkesprogram inom vård eller bygg på gymnasiet. Rätt självklart egentligen eller hur? Glad

Eller så gör man som jag och många andra förespråkar. Man läser ett allmänt högskoleförberedande program och funderar i 3-4 år på vad man vill göra som vuxen. Inte många 15-åringar vet vad de vill. Är man dessutom inte särskilt praktiskt lagd är det inte så mycket att fundera på. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (nervös mamma) skrev 2025-04-17 16:09:29 följande:
    Enligt somliga finns det bara två alternativ. Antingen läser man natur eller tekniskt, pluggar kvantfysik på högskolan - eller så får man jobba på Mc Donalds eller Jysk. 

Enligt andra är det bättre att läsa till undersköterska eller snickare för då kan man "starta vårdbolag eller byggfirma om man jobbar hårt". Jag påtalade bara att om man vill jobba med bolagsledning och bolagsstyrning är det sannolikt mer gångbart att vara ekonom eller jurist än att ha pluggat yrkesprogram inom vård eller bygg på gymnasiet. Rätt självklart egentligen eller hur? Glad

Eller så gör man som jag och många andra förespråkar. Man läser ett allmänt högskoleförberedande program och funderar i 3-4 år på vad man vill göra som vuxen. Inte många 15-åringar vet vad de vill. Är man dessutom inte särskilt praktiskt lagd är det inte så mycket att fundera på. 
    Flickan går ut skolan med mediokra betyg och siktar självmant på att arbeta med bolagsstyrning  och bolagsledning?
  • Anonym (Lärare)

Om det är företagande som lockar dottern (inte dig) bör hon ju välja ett program som har UF. Det kan se lite olika ut på olika skolor vilka som gör det, så värt att kolla innan hon söker.

Och som sagt. Alla gymnasieprogram ger grundläggande behörighet för den som inte aktivt väljer bort det (och klarar kurserna förstås). 
  • Anonym (nervös mamma)
    Anonym (Py) skrev 2025-04-17 16:20:20 följande:
    Flickan går ut skolan med mediokra betyg och siktar självmant på att arbeta med bolagsstyrning  och bolagsledning?
    Var skulle jag uttryckt det? Jag har bara uttryckt att OM man har sådana ambitioner är det bättre med en akademisk examen än ett yrkesprogram som vårdbiträde eller snickare. Det är allt jag sagt. 
  • Anonym (Mamma till 4)

Jag har skrivit sjuksköterska flera gånger. Sedan hittar du på att jag skriver undersköterska och vårdbiträde. Din dotter har inte levererat av någon anledning. Är ni verkligen förvånade? 
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet