Får inte min tonåring att prata seriöst
Jag har en svår situation med yngsta dottern som är 15. Hon är väldigt inaktiv, ligger mycket i sin säng med sin telefon, sover länge och går inte upp ur sängen, äter alldeles för lite om dagarna, har problem med att komma till skolan i tid och har svårt att klara skolan, och hon förmår inte att hålla mogna och seriösa samtal. Det blir mycket drama och inte en särskilt skön tillvaro. Hon har diabetes och nu utreder vi henne för en NP-diagnos. Hon bor varannan vecka hos mig och sin mamma. Jag har jobbat mycket med att inte ta onödiga fighter för att det inte ska bli så negativ kommunikation kring henne, så det är det mest basala som jag försöker prata med henne om. Att inte sköta sin diabetes kan ju vara livsfarligt så det kan jag inte släppa. Ätstörningar har vi erfarenhet av och det är inte heller så lätt att släppa. Kombinationen av ätstörningar och diabetes... 😵. Och att försöka få henne att komma igenom skolan.Samtidigt så vet jag att relationen med henne är viktigast, men vad ska jag då göra? 5-1-regeln känner jag till, att det får vara 1 negativ sak på fem positiva. Tycker ni att jag ska sluta med att uppmana henne till att äta, ta insulin, göra läxor, gå upp ur sängen osv och snarare uppmuntra henne när hon har gjort något bra? Jag är rädd att det kan leda till ganska allvarliga konsekvenser. Ska jag bara låta henne leva sitt liv på sitt sätt? Om jag försöker prata med henne om det jag är orolig för så "flyr" hon hem till mamma. Hon säger att det inte är trevligt hemma hos mig. Det som är "trevligt" för henne anser jag är rent destruktivt, och där har vi uppenbarligen väldigt olika syn på det.
Det är en svår balansgång mellan att vinna hennes förtroende och låta henne ha det skönt på sitt sätt, och att försöka avstyra att det ska gå åt skogen.