• alison13

IVF 2025

MrsHoppas skrev 2025-03-01 12:09:19 följande:

Hej, ny i den här gruppen! 😊 
    Sitter här med lite rosa på pappret och mensvärken kommer smygandes. Och när mensen kommer ska vi börja vår första IVF resa. 

Är såå taggad men också nervös då jag har sprutfobi. Hur har det gått för er andra med sprutorna? Några tips? 

Hej - jag är en "lurkare" i gruppen i väntan att få IVF remiss i maj. Men jag vill ge dig lite råd då jag har också sprutfobi och har kollat runt lite om det.

Om det är du och inte din sambo/make som ska göra sprutorna, kolla med din läkare om du kan få ut en låg dos betablockerare. Det kan hjälpa med det kroppsliga reaktionen till nervositet (såsom skakande händer), vilket i sin tur kan hjälpa med den psykiska rädslan. Det finns dock några kontraindikationer mot att ta betablockerare - därför du ska be om läkareråd.
  • alison13

hej hej allihopa! 
    hoppas att ni har haft en fin sommarledighet. Och grattis till ni som har plussat nyligen!!! hoppas att allt fortsätter bra för er!! 
    jag har precis haft planeringsamtal vid RMC och ska börja någon gång inom 3 cykel! typisk att min man ska vara bortrest mitt i nästa cykeln så vi kan inte rapportera in mens då.

Ska kör på Gonal och Ganirelix - någon som har tips mm. om hur man ska hantera sprutorna osv.?

• alison13

Och kanske lite mer om mig! 

Jag (31) och min man (33) har försökt i +1 år (17 cykel). Jag har hyfsat korta cykel (snitt 23 dagar men kan variera från 20-28 dagar) kände tidigt att någonting var fel (women's intuition eller hur) och begärde en utredning redan efter 6 cykel.

Utredningen visade att jag hade okej men lite låg AMH (11 pmol/L eller 1.54 ng/ml) och AFC (12) för min ålder. Å andra sidan visade det att min man har låg morfologi (2%) och förhöjt DFI (33%). Därför fick vi lov att göra IVF trots bara 1 års försök. 

I väntan på att få göra IVF har vi provat med letrozole + progesteron i 3 cykel utan resultat. 

Skönt att vara i så fint sammanhang med alla här och få läsa om eran process och många framgånger!

p.s. sorry för min konstiga svenska - det är inte mitt första språk 

• alison13

hej allihopa

hade min ER igår. Fick 21 ägg, och beskedet imorse var att 9 av de blev befruktade. Såklart nyfiken på när ni fick det nästa beskedet? Dag 3, 5, eller 6?

och för er som är nervösa inför ER, kan jag bara säga att det var det bästa med hela IVF processen. Personalen var otrolig duktiga och snälla, och själva ägg plocket var lite obekväm, men ingen "ont". Lite öm igår och idag.

• alison13
    Wimbi skrev 2025-10-10 09:44:26 följande:
    Härligt att du fick så många befruktade! Hoppas det går hela vägen med dom.

Jag har gjort tre äggplock. Två av dom gjorde ont, ett var helt ok.
    Men vilken smäll efteråt?grät av smärta hela dagen efter två av mina plock. Fyfan.

ja jag måste nu erkänna att speciellt de två dagar efter plocket var inte alls bra. Behöver ta blod förtunnande pga OHSS risk nu... det hela processen är så pass fysisk och psykisk påfrestande 

• alison13

Vi fick veta idag att vi har fått 5 embryo till frysen. Känns otroligt men samtidigt är jag lite förvirrande. Hur kan det vara att vi har försökte få barn i nästan 2 år, utan en enda positivt, och nu får 5 bra embryon??? Jag är så tacksam för att IVF vetenskap har kommit så långt, och att vårt vårdsystem hjälper till så pass mycket. 

till ni som väntar just nu kan jag bara säga att försök leva så vanligt som det går. Som du säger ovanför - det kan vara en lättnad att du kommer snart i systemet och de tar kontroll. Trots att det är svår men själva väntan, försök bara ta det lite lugnt nu och vara snäll mot sig själv! 

Svar på tråden IVF 2025