• Josefine1987

IVF 2025

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

• Josefine1987
    Solrosen96 skrev 2025-04-27 12:02:34 följande:
    Hej, välkommen till gruppen! 😊

Det är vanligt att flera faller bort under utvecklingen, vi hade 5 befruktade ägg men bara 2 var användbara, en satte vi in på dag 3 och en klarade sig till dag 5 o frystes in. Jag blev gravid på dag 3 embryot, tyvärr fick ja tidigt missfall efter men det har nog inte med hur många dagar den var.

Jag skulle inte ge upp redan,  har dom pratat om att sätta in båda embyron samtidigt? 

Beklagar din mammas bortgång, måste vara tufft nu 💕

Vad tråkigt att ni fick missfall, tack för att du delar med dig <3 

Dom har inte pratat om att sätta in båda samtidigt. Den enda jag pratade med i helgen var en personal på labb som inte kunde säga något om behandlingen, ingen annan var i tjänst. Jag tänker att jag ska ringa dit imorgon och ställa lite frågor innan det är dags. 

• Josefine1987
    Hejåhoj skrev 2025-04-27 12:21:47 följande:

Hej Josefine och välkommen in i tråden!
    Åh så fruktansvärt sorgligt med din mamma, stackars stackars dig vad tungt allt måste vara nu!! 😔💔 Hoppas vi kan finnas som någon slags tröst och hjälp!

Jag är ingen expert på IVF, har gjort 2sprutomgångar/äggplock och är på 3e återföring just nu. Men vi får bara befruktade ägg genom ICSI, för annars orkar inte spermierna igenom skalen på äggen, dem testade första ägguttaget då de fick ut 8ägg. De lade 4st i en skål för naturlig befruktning och inga spermier tog sig igenom fast de försökte (de sa att mina skal va för hårda alt. spermier inte riktigt orkade), de andra 4st testade de att befrukta med nål och lyckades med 3/4 och man återförde ett färskt i mig på dag 3 och lyckades frysa ett av de andra på dag 5 tror jag det va. Men ingen av dessa ledde sedan till en graviditet tyvärr fast allt hade sett bra ut med slemhinna osv. 

Nu efter byte av klinik från umeå till Falun (30 mil närmre för oss), så lyckades dem få ut bara 5ägg och de gjorde ICSI på alla och 4/5 befruktades och de lät dessa utveckla sig och jag antar för att förhindra en eventuell återföring av ett embryo som inte utvecklar sig som den ska så fick jag ett av dessa återfört i måndags på dag 5(blastocyst), och jag hade turen att de lyckades frysa in 2st på dag 6.  

jag har hört bra om blastocyst, just kanske för att man undviker att sätta in embryon för tidigt som slutar utveckla sig under dag 4-6.. Men det är nog det enda jag vet och kan tänka mig , finns säkert någon med massa mer info om detta!

Jag har även hört att den bästa miljön för ett embryo att växa till sig och utvecklas bäst är i livmodern, därav är det nog inte fel att sätta in ett 2-3dagars heller tror jag! 

förstår om du blev besviken med bara 2st befruktade, men samtidigt så vet man ju inte kan räcka med 1 eller 2 gånger. och ni har ju 2till gratis sprutbehandlingar så du kanske ska tillåta dig själv att få slappna av lite gällande det iaf och testa och se? 

många kramar från mig //J

Tack snälla för dina stöttande ord och ditt svar <3

Låter betryggande att dom anpassat din behandlingen efter tiden. Vad skönt också att vara på en klinik närmare er. 

Håller tummarna för dig framöver, fint att veta att du har några i frysen som finns där.

Ja, det räcker ju med ett litet lyckligt embryo. Jag tror jag bara blev så ledsen när det svängde från så positivt och självklart på fredagen och sen sämre besked på lördagen. Fast än jag är fullt medveten om att hela den här resan är en resa mellan hopp och förtvivlan för de allra flesta, så kunde jag inte kontrollera mina känslor.

Vilken otroligt fin tråd ni har här. Så värdefullt för många!

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-04-27 20:36:40 följande:
    De gör säkert ICSI nästa gång, så förbättrar det chanserna lite! Jag tror inte du har sämre chans en dag 3, många säger ju att livmodern är den bästa miljön! Många kliniker har väl som rutin att sätta in på dag 2-3 om det är lite färre befruktade ägg, just för att inte behöva förlora något ytterligare i värmeskåpen när de försöker odla till blastocyster..

Hos min plockade de 15 ägg, 11 var mogna, 7 blev befruktade men bara 1 litet ägg utvecklades vidare till en blastocyst. Så jag förstår lite känslan när första informationen låter bra, men i slutändan blir det inte mycket...
    Åh 15 ägg och så blir den en blastocyst, det måste vara tufft. Ta hand om dig och tack för ditt svar! <3
  • Josefine1987

Tog ledigt från jobbet (vilket är extra jobbigt då jag är ny och verkligen vill göra mitt bästa då det är ett jobbar jag kämpat för länge), åkte 3 timmars med start kl 05 imorse. När jag kommit fram ringer dom och säger att inget embryo ser bra ut :( 

Förstår verkligen att ni och många andra gått igenom det här och betydligt tuffare saker flera ggr, men det är ändå så hjärtskärande.

Nu skulle dom odla vidare två halvdana embryon, för att eventuellt frysa in dag 5 eller 6. Jag frågade flera ggr varför man inte gör en färsk återföring dag 5 om det ser tillräckligt okej ut för att frysa in, men fick inget svar.

Antar att jag ska sluta med Progesteronet, men det sa han inget om. Det var åter igen en labb-person som ringde och jag tycker det är svårt att få svar på mina frågor då eftersom det främst gäller behandlingen.

• Josefine1987
    Anonym (Miss) skrev 2025-04-27 20:47:47 följande:

Någon som vet hur det funkar om man blir gravid precis innan man börjar med sprutorna och sedan får missfall ? Måste man vänta ett helt år igen?

Det kanske är olika, men jag har vänner som varit med om det som inte behövt vänta ett helt år. Däremot behövdes en läkarbedömning om när kroppen var redo för att starta IVF, minns inte hur lång tid det tog, men inte så länge.

Beklagar verkligen missfallet. Jag hoppas du får hjälp snabbt! 

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-04-27 20:55:07 följande:
    Ja, fy, det är verkligen berg- och dalbana med IVF. Jag kände mig ganska hoppfull innan uppstart men när första resultatet blev sådär är jag inte alls lika säker på att det blir nåt syskon här...  Och plötsligt känns 3-paketet vi köpte inte alls så dumt, och som att det också snabbt blir förbrukat om vi inte kan få till några frysförsök... 
    Förstår din känsla. Tre försök känns så lite om det inte blir så många försök av varje försök.
  • Josefine1987
    EJT skrev 2025-04-30 06:37:38 följande:
    Men fy så tråkigt! Hur mår du nu? Jag hsr också min klinik ca 3 timmar bort, så det är samma problem inför återföringarna här. De kollar ju bara till dem strax innan återförande och då är jag typ redan på plats. Sån chansning... 

Idag blev det helt bekräftat att inget embryon såg ok ut. Jag har varit inställd på att det kan bli få ägg, få befruktade, få embryon och att ruvartiden kommer vara jobbig och att chansen är relativt låg även då för att det ska lyckas.

Men när vi inte ens kommer till återföring så känns det ännu tyngre. Jag känner en oro för att något är fel och att vi aldrig kommer komma till steget med återföring :(

• Josefine1987
    VSGJ2025 skrev 2025-04-30 07:16:32 följande:
    Jag ringde på onsdagen innan påsk och fick komma in direkt på ett UL och då såg slemhinnan tunn ut och jag kunde börja med hormonstimuleringen av slemhinnan dagen efter. Vi var på nytt UL häromdagen och då var slemhinnan tjock och fin och om ett par dagar ska jag börja med progestoronet och nästa vecka är första återföreningen (FET) inbokad. Äntligen är det dags! Åh vad jag hoppas att det ska gå bra. vi har ju turen med många i frysen så det gör mig nog mycket lugnare inför tanken att det inte klarar upptiningen eller inte fäster men såklart kommer det vara jobbigt ändå. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg och bara njuta av denna tid 😊❤️

själv då, några nya besked och datum? Fått några utslag på testerna? 😊
    Vad spännande med återföring nästa vecka. Håller tummarna för er! Och så fint att veta att det finns en back up, men vi hoppas ni lyckas redan nu!
  • Josefine1987
    Solrosen96 skrev 2025-04-30 08:59:31 följande:
    Men åh vad tråkigt att höra, trodde ändå att det skulle bli en återföring :/

Förstår att allt är jobbigt nu, rå om varandra nu extra mycket.

Var det här första äggplocket?  Isåfall så vet dom ju kanske vad dom ska testa att göra annorlunda nästa gång för bättre resultat. 

Läkaren var förvånad och orolig över att det inte blev ett enda användbart embryo då det såg så fint ut med både ägg och spermier.

Det fanns inget som vägledde honom till vad vi kan göra annorlunda, men vi kunde prova att byta läkemedel för stimuleringen och ev prova ICSI. 

Dock behövde jag vänta minst en cykel så att äggstockarna fick återhämta sig. Är det alltid så tro? Eller är det för att han beskrev dom som svullna och påverkade?

Jag var väldigt beredd på att det kan ta tid, men det känns jobbigt att han var så förvånad och orolig. Min sambo började prata om en älder bekant som aldrig fick barn osv och jag känner inte att jag vill ha mina tankar där :( 

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-05-01 07:29:40 följande:
    Åh, jag känner så igen mig i dina känslor och tankar. Nu fick vi ju en blastocyst men av 15 ägg kändes det ändå som jäkla ovisst resultat framåt och jag har också massa tankar om att detta kanske inte kommer gå vägen framåt. Usch, det är psykiskt påfrestande minst sagt! Fy vad jobbigt att behöva vänta en cykel också. Jag hoppas verkligen inte jag behöver göra det, för då hinner jag inget mer försök innan sommarledigheten 😔

Man får tillåta sig att sörja och vara ledsen och sen får man ta nya tag och försöka hålla uppe hoppet fast det är svårt.
    Håller verkligen tummarna att du inte behöver vänta mer. Det är så hemskt med den där sommarledigheten som stressar en, hoppas ni hinner med försök innan!
  • Josefine1987
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:20:59 följande:
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
    Vad fint att ni fått till en återföring. Måste kännas långt att vänta med de där testen, hoppas det går vägen för er!
  • Josefine1987

Hur lång tid har det tagit för er att få mens efter ägguttag (när ni inte gjort återföring alt om återföringen inte lyckats)?

Jag är lite orolig att vårt nästa försök kommer bli först i höst utifrån semesterstängd på kliniken Skäms

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-05-03 07:52:53 följande:

Nu bröt min mens igenom RD11 (testdag om två dagar). Men alltså, jag tror det står i papprena att man ska fortsätta ta progrestronet även om det börjar blöda men jag blöder liksom mycket. Känns ganska knepigt? Tänkte ju använda tamponger osv. Hur gör ni? 

Jag vet inte egentligen, men jag tänker att tillfällen då man inte ska kombinera vagitorier med tamping är främst när man har en infektion (och vagitoriet är antibiotika), annars ser jag det inte som en kontraindikation.

Kan du inte föra in progesteronet och sen tampongen? Upptaget av progesteron över slemhinnan går snabbt, så det borde inte störa att sedan byta tampong relativt snart igen.

Däremot kan ju blodet i sig försämra upptaget, då det kan lägga sig mellan progesteron och slemhinna, men det går ju inte att påverka.
  • Josefine1987
    Doris2024 skrev 2025-05-04 17:53:18 följande:

Jag fick min mens igår på BIM och fyra dagar före testdag, precis som förra månaden. 
    Undrar vad jag gör för fel. 
    Blir så besviken på min kropp när läkaren säger att mina värden är som en 25 årings trots min ålder, massor med ägg, naturlig befruktning i skålen av upptinad donerad sperma. Varför ska då min kropp inte jobba med mig när det sen är skarpt läge?!!??? 
    Jag blir bara arg och ledsen på den. 

Jag förstår din känsla till 100%. Samtidigt får vi nog försöka påminna oss om att även den mesta fertila personen och den mest fertila partnern inte heller skulle lyckas bli gravida på 100% av försöker.

Om man skulle vara ett heterosexuellt par så är det ju fullt normalt upp till ett års försök. Jag försöker ta med mig det och att bara för att vi misslyckats så behöver inget vara onormalt, det behöver inte betyda att det är mindre chans att lyckas nästa gång osv. Totalt sett är bara chansen relativt liten vid varje försök, men summerar man försöken så blir chansen ganska god att lyckas.

Vet inte om det är någon tröst och det kommer från någon som inte ens lyckats få till en återföring, så jag jag är väl inte så upplyftande, men jag tycker det hjälper mig lite att tänka så.

Oavsett, sannolikheten att du kommer bli gravid är betydligt större än tvärtom om du har ett par försök kvar <3 

• Josefine1987
    Doris2024 skrev 2025-05-05 12:58:23 följande:
    ❤️❤️❤️
    Jo jag vet, och förstår hur du tänker och det är bra. 
    Är bara lite bitter och nere just nu. 
    Är väl pms blandat med frustrationen och allt annat på en gång. Beundrar er kämpar här inne ☺️
    Jag förstår dig verkligen och känner samma. Jag bara försöker tänka sådär, det hjälper ibland och ibland inte 🥹
  • Josefine1987

Vad fint att få följa er som ruvar och även starrsky inför äggplock. Det får på något vis tiden att kännas lite snabbare till vårt eventuellt nästa försök. 

ta hand om er! 

• Josefine1987
    EJT skrev 2025-05-15 04:39:10 följande:

Vad roligt med så många nya i tråden sen jag var inne senast! Jättekul med många att följa. Kan man inte försöka skapa någon slags presentationslista för alla så man kan ha koll? Typ ålder, barn tidigare eller ej, hur många försök man gjort? Vet inte vad som ner kan vara relevant att få med? 

Ja, vilken bra idé!
  • Josefine1987
    Solrosen96 skrev 2025-05-22 16:18:40 följande:

Hej fina gruppen! 

Jag testade idag en dag innan testdag, använde 3 tester och gissa vad? 

JAG ÄR GRAVID!!!!! 🥰🥰🥰 

Testerna var lika starka som kontrollstrecket och inga spottings har jag haft denna gången.
    Åååh vad glad jag är 💕

Otroligt 😍 vad roligt. Stort grattis! 
Svar på tråden IVF 2025