• Jontemyran

IVF 2025

Jag och frugan har precis avslutat vårt fjärde försök som återigen tyvärr resulterade i ännu ett negativt test.

• Jontemyran

Hej!

Nej det är inget vi funderat på, egentligen inget jag har så bra koll på heller🙈.

Och tyvärr har vi inte en enda gång fått någon förklaring till varför det misslyckats heller utan bara att man behöver "nöta" på

Vi inväntar ny ägglossning och sen är det dags för den sista frysåterföringen...

Men det tar betydligt mer mentalt än vad man hade trott, och speciellt för frun...

Beklagar verkligen att det inte gått vägen för dig, men hoppas verkligen att det kommer att gå vägen för dig!

• Jontemyran
    EJT skrev 2025-05-15 04:39:10 följande:

Vad roligt med så många nya i tråden sen jag var inne senast! Jättekul med många att följa. Kan man inte försöka skapa någon slags presentationslista för alla så man kan ha koll? Typ ålder, barn tidigare eller ej, hur många försök man gjort? Vet inte vad som ner kan vara relevant att få med? 

Tycker jag låter som en superbra idé 🙂
  • Jontemyran
    Anonym (Xoxohej) skrev 2025-05-16 17:40:58 följande:
    Hej jag beklagar verkligen att den sista inte funkade. Förstår hur frustrerande och jobbigt det är. Har ni fått någon förklaring varför era insättningar inte funkar. Har ni funderat på att göra ett ERA test samt NK-test det kan vara relevant att titta på om man har mer än 3 misslyckade insättningar. Har själv haft 2 misslyckade insättningar nyligen och tittar själv på att göra dessa tester. Hoppas verkligen att det går bra för er framöver. 
    Hej!
    Nej det är inget vi funderat på, egentligen inget jag har så bra koll på heller🙈.
    Och tyvärr har vi inte en enda gång fått någon förklaring till varför det misslyckats heller utan bara att man behöver "nöta" på
    Vi inväntar ny ägglossning och sen är det dags för den sista frysåterföringen...
    Men det tar betydligt mer mentalt än vad man hade trott, och speciellt för frun...
    Beklagar verkligen att det inte gått vägen för dig, men hoppas verkligen att det kommer att gå vägen för dig!
  • Jontemyran
    Anonym (Xoxohej) skrev 2025-05-18 01:24:43 följande:
    Hej igen.
    Låter som att er klinik kör bara på massa återföringar tills någon fästet. Det är extremt påfrestande att gå igenom IVF så förstår att det kan vara tufft.Tyvärr så tycker jag att er klinik borde ha gjort ätt bättre jobb med att erbjuda er mer tester för att utreda varför. Har ni fått gå på blodprover efter ert sista misslyckade återföring enligt standar så ska de erbjuda er blodprover ett ? missfall panel? för att utesluta saker samt immunologiska tester. Rekommenderar starkt att ni tar och pratar mer er läkare innan sista återföringen och se om ni kan göra några av dessa tester. Är det så att de inte vill så skulle jag rekommendera att ni lägger till eller diskuterar med dem om assisterat hatching samt embryo glue. Jag är väldigt insatt inom IVF,  först går jag i genom det men är själv IVF barn. Har samt själv ett bakgrund inom vården samt forskning så har svårt att låta bli, försöker vara så påläst som möjligt inom IVF och fertilitet så jag kan hjälpa mig själv. Hoppas verkligen lycka till och håller tummarna på att ert sisa embryo är er framtida bebis. 
    Vi har aldrig fått någon förklaring till våra misslyckade återföringar, vi har aldrig heller fått några fler blodprover eller utredningar från vår klinik. Vi har alltid bara fått till svar att det enda som fungerar är upprepande försök!

Det är otroligt påfrestande framförallt av alla dessa misslyckanden. Vår högsta önskan är såklart en liten knodd och vi gör verkligen vad vi kan..

Vi har även sagt att OM sista återföringen inte skulle sätta sig och gå vägen så kommer vi att påbörja en ny omgång, men då är frågan om man ska byta klinik, åtminstone sätta sig ner och föra diskussioner på vad som kan göras annorlunda mm...
  • Jontemyran
    Anonym (Xoxohej) skrev 2025-05-18 15:52:43 följande:
    Ni har rätt för en förklaring samt fler tester. Tycker starkt att ni borde ta en snack med er klinik nu har rätt för svar. Har de bytt protocol för er under dessa återföringar eller kört med samma? Tycker att ni borde kolla på andra kliniker om ni inte får svar. 
    Vi har haft samma protokoll under hela denna resan. 
    Men vi behöver en förändring, sen är det såklart inte säkert att något fungerar i slutändan men det ska finnas en ärlig chans och det är ju ändå en rätt stor kostnad och det blir ju en lika stor kostnad om vi ska köra en ny omgång igen med ett paket med 3 försök.

Men då behövs det verkligen en seriös diskussion med nuvarande klinik alternativt så behöver vi se över att byta! 

Vi ger oss inte även om åldern inte är optimal!
  • Jontemyran
    Anonym (Xoxohej) skrev 2025-05-18 20:01:21 följande:
    Jag har haft två återföringar och har fått testa en ny protokoll vid varje försök för att optimera chanserna. Tyvärr så funkade de inte men det kändes bra i alla fall att kännas hörd. Tycker ni behöver ta ett snack med er klinik innan ert sista återföring. Känns som att ni har goda chanser att lyckas då ni fick ut ändå några embryon. Finns alltid ändringar samt saker att testa för att optimera chanserna. Om jag får fråga vilken klinik går ni till? 
    Kvinnokliniken i Västerås!
Svar på tråden IVF 2025