• ES9323

IVF 2025

Hej! 
    Känns så kul att jag hittade den här gruppen och får ta del av era inspirerande resor! Vi är i precis i början av resan och hoppas komma igång med IVF inom kort. 

Jag har en dotter på 2,5 år som blev till på naturlig väg på första försöket. Nu har jag och min man försökt få ett syskon i ett år utan ett enda plus. Jag är 32 år och min man 31 år. I våras började jag på egen hand undersöka hur allt stod till genom att lämna blodprov för att testa hormoner och göra undersökning hos gyn (dottern förlöstes med kejsarsnitt så var orolig att ärrbildning eller liknande var orsaken till att jag inte blir gravid). Allt såg bra ut. Bad min man testa sig och efter utredning visade det sig att han har få spermier. De han har är av godkänd kvalitet och mobilitet. Läkaren sa att en naturlig graviditet är möjlig men inte självklar, och kan isf ta längre tid att få till. Jag har mått väldigt psykiskt dåligt av att försöka så vi har beslutat oss för att inleda IVF. 

Någon mer som gör syskonförsök? Hur mår ni psykiskt? Känner ni stress över att ålderskillnaden mellan syskonen ökar hela tiden medan man försöker? 

Jag är inbokad för ett första läkarsamtal på Sophiahemmet i Stockholm (där min redan varit för att utreda spermierna) nästa vecka och ska därefter göra en spolning. Jag hoppas vi får sätta igång med IVF snabbt efter det! 

Någon annan som har erfarenhet av Sophiahemmet? Hur var er upplevelse och hur snabbt fick ni komma igång efter första läkarsamtalet/avslutad utredning? 

Eftersom vi har ett barn sedan innan betalar vi själva. Jag funderar därför på det här om man ska välja ett försök i taget eller köpa "3-packet". Hur har ni andra resonerat runt det? 

:) 

• ES9323
    EJT skrev 2025-08-21 21:27:16 följande:
    Välkommen till tråden! 

Vilket tufft besked med spermierna! Kommer de kanske köra ICSI då? Det ör ju fiffigt med IVF på så sätt så det måste ju öka era chanser enormt! 

Vi kör också privat och betalar själva för syskonförsök. Även vår dotter kom till naturligt på tredje eller fjärde försöket. Vår dotter är betydligt äldre än er (hon fyller 6 i januari) så åldersskillnaden är en stress och numera också stor sorg. Vi började förvisso inte försöka förrän hon var 3 år, men vi trodde ju då att det skulle ta sig inom ett år senast så absolut nax typ 4,5 års åldersskillnad. Nu blir det betydligt mer. Men jag har också accepterat läget som det är, för jag kan inte styra över det. Jag försöker fokusera på fördelarna. Och till syvende och sist skaffar vi ju ett till barn för att vi vill ha ett till barn, inte för att ge vårt barn ett syskon. 
    .
    Vi valde 3-paketet och det är jag JÄTTEglad för. IVF har inte gått så enkelt och lätt som jag trodde först. Vi är förvisso äldre än er (jag var 35 år när vi började, min partner 38 år), men alla värden är bra, min nans spermier är jättefina och många och jag hade dessutom förra året 3 naturliga graviditetet (ett missfall och två utomkvedshavandeskap). Så vi trodde ju IVF skulle vara lättplätt för på pappret borde vi inte ha något problem? Det var mer att vi var stressade över tiden som tickade och speciellt när jag fick operera bort en äggledare. Men min partner övertalade mig till 3-paket. Vi gjorde nyss 3:e försöket i paketet och jag tror tyvärr inte det kommer ta sig heller....
    Hej! 

Åh vad tufft för er att det inte verkar ta sig! Håller tummarna för att det ändå går den här gången för er! Har ni några i frysen som ni kan testa återföra om tredje försöket inte tar sig? Det är ju trots allt billigare även om det innebär att man måste betala för ytterligare försök. Om jag tolkar dig rätt verkar det som vi har lite liknande situation, att en naturlig graviditet är möjlig men verkar svårt och att det är stressen över tiden som går som gör att vi vänder oss till IVF. Så hoppet kanske lever även för er om en naturlig graviditet trots allt? 

Och jag håller helt med dig om att ett till barn verkligen är det viktigaste, oavsett åldersskillnad mellan syskonen! Det spelar ju verkligen egentligen ingen roll. Och det är det jag rationellt försöker säga till mig själv hela tiden - men det är såklart svårt att styra över sina känslor och tankar och det är en sorg att det inte blev/blir som vi först tänkte. Och som du säger finns det ju faktiskt stora fördelar med längre mellan syskonen! 

Även här är det min man som tycker vi ska köra på tre försök direkt, jag är väl försiktigt mer optimistisk. Men tror också det är skönt att slippa stressen om/när första-andra försöket inte tar. Så det lutar åt 3-paketet. Och även tre försök är ju såklart ingen garanti...

Iom att vi inte riktigt satt igång än vet jag inte vilken "teknik" läkarna tycker är rimligast för oss - hoppas få veta mer snart! 

P.s. ny på Familjeliv så hoppas det här blev rätt i hur man svarar i en tråd!
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-22 15:17:07 följande:

Ja, vi låter väldigt lika i våra situationer! Vi försöker fortfarande naturligt mellan stimuleringsgångerna såklart - man vet ju aldrig om det kanske tar sig ändå som du skriver ☺️

Vi har bara fått två blastocyster (6-dagars dessutom, därmed lite lägre chans med dem) till frysen under våra försök. Imorgon har jag eventuellt insättning av resultatet av vårt tredje försök - men jag är högat tveksam till att något embryo klarat sig till blastocyst så jag väntar mig ett telefonsamtal imorgonbitti med inställd insättning. Det ingår sedan ett frysförsök i vårt 3-paket så efter denna omgång har vi alltså ett betalt försök kvar innan vi behöver betala på nytt. 

Hur mycket kostar 3 paket vs per gång på Sophiahemmet? Vi går hos Carl von Linne i Uppsala. 

Håller tummarna att ni snabbt kan få komma igång snart! 
    EJT skrev 2025-08-23 10:37:54 följande:

Det blev ingen återföring för mig. Fanns inget att sätta in. Så nu vänder jag hemåt igen...

Åh nej är det sant?? Usch, vad tråkigt!! Och att du hann åka dit till och med... Håller tummarna för ert frysförsök sen!!! Hur mår du nu? 

På Sophiahemmet kostar ett försök 46 500 och 3-paketet kostar 93 000. Återföring av fryst kostar 25 500. Vad kostar det hos Carl von Linne? 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-26 05:29:07 följande:

Ja, blä, det var ingen rolig upplevelse. Första gången jag behövde bända hemåt. Både jag och min man blev väldigt nedslagna av detta, men kliniken frös i alla fall ner en blastocyst dag 6 så det var en liten, liten tröst att vi i alla fall fick ut nåt av denna omgång. 

Det är liknande priser hos CVL. 44000 för stinuleringsförsök (90 000 för 3-paket), 22' för insättning. 

När tror du att ni kommer vara klara med spolningen etc pch kan göra ert första försök? 
    Usch jag förstår det... Känner med er!! 

Jag som är helt ny på detta - hur kommer det sig att de kunde frysa ner en blastocyst men inter återföra den direkt..? 

Jag ska på mitt första läkarbesök på fredag (min man har redan varit där som sagt). Dock är det fel tid i min cykel så kan inte göra spolningen då. Hoppas därför få en tid för det kort efter mensen, vilket skulle vara i början/mitten av september. Ska dock på läkarbesöket på fredag försöka propsa på att få komma igång så snart som möjligt, iom att vi vet att min man har för få spermier redan. Vet inte riktigt vad mer spolningen ska ge eftersom vi redan vet att vi har en utmaning och lär behöva ifv oavsett..? Eller ser man något i spolningen som också spelar någon roll vid ivf?
    Realistiskt hoppas jag att vi får komma igång i början av oktober kanske. 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-28 21:31:25 följande:
    Men då spelar det ju ingen roll vid IVF? Eftersom hon skrve att partnerns spermier ändå var dåliga så var ju ivf det bästa alternativet oavsett...
    Ja, precis... Men kanske är bra att kolla ändå om det är så att det är dubbelfel, så vi har alla kort på bordet. Jag ska fråga idag på mötet! 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-28 20:11:11 följande:
    För den blev blastocyst dag 6 istället för dag 5 (vissa utvecklas långsammare). Man kan inte sätta in en blastocyst dag 6 i färsk cykel för då är tajmingen med livmodersslemhinnan och implamationsfönstret "stängt". Dag 6-blastocyster har sedan lite lägre graviditetschans, men runt 30% chans att de fäster ändå vid frysinsättning så det är ju helt okej! 

Vad tråkigt med tajmingen av spolningen! Jag vet inte heller varför man gör spolning, vi har inte gjort någon. Jag håller tummarna att ni får komma igång där i början oktober som ni tänkt! Spännande ändå ☺️

Lycka till på läkarbesöket imorgon! Du kanske får svar om spolningen då?
    Okej, jag fattar! Så komplext allting, mycket att lära! 
    Då håller vi tummarna för att frysåterföringen går vägen sen!! 
  • ES9323
    EJT skrev 2025-08-29 18:43:56 följande:
    Hur gick mötet?
    Jo bra. Fick göra en undersökning och läkaren gick igenom mina blodprovssvar - allt såg jättebra ut. Läkaren menade på att hon absolut tror vi kan bli gravida på naturlig väg, med främsta argumentet att det gått tidigare, men att det kan ta tid iom min mans nedsatta prov. Och hon kan ju inte svara på om det tar 3 månader eller 3 år. Så upp till oss vad vi känner att vår tidsfrist är liksom, om vi vill försöka i månader eller år till, eller starta IVF. Och de är redo att sätta igång nästa mens om vi skulle vilja det. Jag vill dock göra spolningen efter nästa mens för att ha alla kort på bordet, och efter det får vi väl utvärdera/känna efter hur länge till vi vill försöka innan IVF. Vi började ju försöka bara i november så möjligen att vi ändå fortsätter försöka till årsskiftet eller så. Även om jag säker kommer känna att det var waste of time om det ändå slutar med IVF efter årsskiftet. Så vi får se hur vi gör helt enkelt... 
Svar på tråden IVF 2025