IVF 2025
Hej!
Känns så kul att jag hittade den här gruppen och får ta del av era inspirerande resor! Vi är i precis i början av resan och hoppas komma igång med IVF inom kort.
Jag har en dotter på 2,5 år som blev till på naturlig väg på första försöket. Nu har jag och min man försökt få ett syskon i ett år utan ett enda plus. Jag är 32 år och min man 31 år. I våras började jag på egen hand undersöka hur allt stod till genom att lämna blodprov för att testa hormoner och göra undersökning hos gyn (dottern förlöstes med kejsarsnitt så var orolig att ärrbildning eller liknande var orsaken till att jag inte blir gravid). Allt såg bra ut. Bad min man testa sig och efter utredning visade det sig att han har få spermier. De han har är av godkänd kvalitet och mobilitet. Läkaren sa att en naturlig graviditet är möjlig men inte självklar, och kan isf ta längre tid att få till. Jag har mått väldigt psykiskt dåligt av att försöka så vi har beslutat oss för att inleda IVF.
Någon mer som gör syskonförsök? Hur mår ni psykiskt? Känner ni stress över att ålderskillnaden mellan syskonen ökar hela tiden medan man försöker?
Jag är inbokad för ett första läkarsamtal på Sophiahemmet i Stockholm (där min redan varit för att utreda spermierna) nästa vecka och ska därefter göra en spolning. Jag hoppas vi får sätta igång med IVF snabbt efter det!
Någon annan som har erfarenhet av Sophiahemmet? Hur var er upplevelse och hur snabbt fick ni komma igång efter första läkarsamtalet/avslutad utredning?
Eftersom vi har ett barn sedan innan betalar vi själva. Jag funderar därför på det här om man ska välja ett försök i taget eller köpa "3-packet". Hur har ni andra resonerat runt det?
:)