• Anonym (Lily96)

IVF 2025

Anonym (Anonym12345) skrev 2025-09-15 16:36:08 följande:

Hej! Vi gör en fertilitetsundersökning för regionsfinanserad ivf och inom de kommande dagarna skickar min läkare remissen. Vi är i Stockholm. Hur lång väntetid har ni haft för remiss och i kö för olika kliniker i Stockholm?

Finns det någon specifik klinik som ni upplevt särskilt bra eller som dålig?

Tack för alla svar.

Hej! Jag har inte svar på dina frågor men undrar samma sak. Vi har fertilitetsutredning planerad nästa vecka. Hur lång tid tog det för er att genomföra utredningen? Hade du några tidigare kända ?problem?? Jag har endometrios och pco. Hoppas på att såväl utredning och ivf-kö går snabbt. 
  • Anonym (Lily96)
    Anonym (Mt) skrev 2025-09-16 21:27:21 följande:
    Vi påbörjade processen i mars, vi bor i Stockholm. Idag hade vi vårt första besök (efter remiss) och i oktober påbörjar vi vår ivf behandling.

Hos oss hittade de ingenting avvikande. Jag har inte heller någon pcos, jämn cykel och i övrigt är vi friska. 
    Tack för svar, spännande att få komma igång i oktober. Håller tummarna att allt går väl 🍀
    Anonym (Anonym12345) skrev 2025-09-17 12:39:00 följande:
    Hej, jag har också PCO och pga det väldigt oregelbundna mens. 
    Hoppas det med också! Att vänta är så jobbig. Hur länge har ni försökt?

Vi har aktivt försökt 1 år men har egentligen haft oskyddat sex i flera år och lite tänkt händer det så händer det, vi visste dock inte att jag hade PCO först i våras och endometriosen fick jag bekräftad i aug. Har dock varken fått letrozol eller nedreglering, men det kanske kommer i senare skede. 

Vart i processen står du? 😊

• Anonym (Lily96)
    Hejasommaren skrev 2025-10-10 13:26:38 följande:

Hej allesammans,

jag hoppar gärna in i tråden och ansluter mig. Nu är ju 2025 snart slut men idag skickades vår remiss till Akademiska i Uppsala för IVF. Någon av er som går där? Någon som kanske vet aktuella väntetider?

min sambos spermaprov är 10/10 men min kropp vägrar ägglossa trots flertalet kurer Letrozol så nu är det dags för IVF. Mina blodprover verkar vara i normalspannet men har konstaterad PCOS. Hoppas vi snart får vidare hjälp och tar tacksamt emot allas erfarenheter i den här resan.

Vi verkar stå i ungefär samma steg i processen.  
    vår remiss skickades i tisdags men för Sthlm. Min gynläkare meddelade att kön i Sthlm har minskat och ligger nu ca på 1-2 mån istället för 3-6 mån. Håller tummarna! Vi var tvungna att genomföra alla prov innan remissen kunde skickas, men det kanske skiljer sig geografiskt? Har inte koll på Uppsala men hoppas att väntetiden minskat även där! 

Har PCO och endometrios. Mina prover var också normala (AMH 3,8) men de hade förväntat sig högre AMH pga PCO.

• Anonym (Lily96)
    Hejasommaren skrev 2025-10-12 08:59:23 följande:

Åh vad skönt att hitta någon som är på ungefär samma plats. Håller alla tummar jag kan för dig 🙏🏻 skönt att kötiden verkar ha minskat i Stockholm, jag hoppas verkligen den gjort det i Uppsala också. Är så inställd på att vi har en lång resa framför oss.. vi har också genomfört alla prov och utredningen är klar så jag hoppas det ändå går ganska snabbt när man väl är framme i kön. 

vad gör du/ni i väntan på godkänd remiss? det känns så lönlöst att försöka under tiden då jag uppenbarligen inte ägglossar själv. Men mirakel kan ju ske.. börjar dock tycka det är rätt kämpigt med negativa ÄL-tester och en temperatur som beter sig som en berg-och-dalbana. 

Håller tummarna för er också, och alla andra i tråden🍀Ja vad gör man i väntan?jag tror inte att jag sitter på svaret. Jag känner mig hoppfull än så länge. Lite som land i sikte - även om jag vet att resan ofta är lång och plågsam, men jag känner ändå att våra förutsättningar ökar radikalt med att få hjälp vid IVF. Känner inte samma stress längre. Vi försöker nog leva på så normalt som möjligt. Kanske strunta i ÄL-test och temp men fortfarande ligga vid det fertila fönstret. Allt kan såklart förändras om desperationen dyker upp igen😉

Frågade min sambo nyss hur han resonerar. Han tänker sig några lugna månader, där tankarna snarare hamnar i hur vi ska berätta för vänner och familj att vi påbörjar en IVF-resa.

Vi tar tacksamt emot tips på hantering av väntetiden och hur man kan berätta för omgivningen utan att det känns krystat.  

• Anonym (Lily96)
    Kanin och katt mamma skrev 2025-10-31 18:32:11 följande:

Hej alla starka kvinnor. 

Jag har varit inne och läst mycket här under min IVF behandling. Ni alla är otroligt starka?

Lite bakgrund om mig.
    Vi började vårt första IVF försök via landstinget (ICSI) februari 2025.  Då körde vi med kort protokoll med Gonal F 175 med en ökning till 200, tillsammans med Ganirelix och Ovitrelle. Jag fick ut 11 ägg, och 6 befruktade med planerad dag 5 återföring. Dock får jag samtal 1 timme innan återföringen att ingen klarade sig. 

Andra IVF försöker startade April 2025, även här kort protokoll. Menopur 225 tillsammans med Fyremadel och Ovitrelle. Jag fick ut 9 ägg varav ett befruktades och återföring på dag 2 som inte ledde till något. 

Vi tog en paus under sommaren och påbörjade vårt sista gratis försök med ett långt protokoll. 

28/9 start med Synarela nässprej 3 gånger om dagen, sedan påbörjade vi med Fostimon 225 och nässprej två gånger om dagen. Efter 7 dagar på Fostimon bytade vi till Menopur 275 i tre dagar och därefter ännu en ökning till 300 Menopur. Efter 30 dagar med nässprej, 13 dagar stimulering och 3 ultraljud senare så tog vi Ovitrellen 28/10 och gjorde äggplock 30/10. Efter äggplocket fick vi reda på att hela 18 ägg har plockats (en liten överstimulering på köpet) och idag har vi 10 befruktade embryon med planerad återföring på tisdag (dag 5).

Nu är väntan fruktansvärt? oroligheter att de ska ringa dag 5 och säga att det inte blir några embryon, oroligheter över att detta är mitt sista gratis försök? detta är verkligen fruktansvärt...

Stor kram till dig - resan till barn kan verkligen vara en bergochdalbana. Jag hoppas att allt går vägen denna gång och att det är nu din nästa resa börjar.🥰 Positivt med 18 utplockade och 10 befruktade, håller tummarna att det går bra på tisdag! 🍀
  • Anonym (Lily96)

Hej alla! 

Vi fick i fredags 31/10 den efterlängtade remissbekräftelsen. Blev chockad hur snabbt den behandlades, ca 3,5 v.  

Nu till min fråga - vi bor i Sthlm-området och får välja mellan:
    - Livio
    - Sthlm IVF
    - Sophiahemmet
    - C-medical
    - Ovumia
    - Reproduktion KS

Har ni några erfarenheter kring dessa, både positiva och negativa. Eftersom vi fick info på fredag em när allt var stängt har jag inte hunnit kontakta de olika mottagningarna. Tacksam för tips och råd inför val av aktör. 

• Anonym (Lily96)
    JNMK skrev 2025-11-02 09:13:45 följande:
    Vad skönt att det gick så fort med remissen ⭐️

tipsar om QIVF för att jämföra klinikernas resultat. sen kändes det viktigt för oss att helg inte skulle påverka så vi valde sophiahemmet. Är nöjda än så länge. Läkarna känns empatiska men realistiska och barnmorskorna är otroligt gulliga och snälla. Önskar dock att Sophiahemmet hade gjort både standard ivf och icsi på första, eftersom man annars inte har mer resultat än att veta att befruktningen inte funkar om det visar sig vara ett problem på första försöket. verkar också som att olika kliniker räknar lite olika om vad som är ett försök, Sophiahemmet räknar ett äggplock som försök oavsett om det blir något tillbaka, medans vissa andra (tror tex Livio) inte räknar det som ett helt försök utan återföring (men är lite osäker).

Tack för att du tar dig tid att svara. Innebär det att Sophiahemmet har öppet även på helger? 

Ringde ni runt till de olika klinikerna för att se väntetid ect?

• Anonym (Lily96)

Skönt att höra att det gått bra för er båda! 🥰

Vi har nu äntligen bokat tid för IVF och har vårt första möte om 2 veckor. Känns så spännande! Och skrämmande?Det blir så verkligt helt plötsligt.

Vi valde mellan Stockholm IVF och Sophiahemmet. Fick superfint bemötande via telefon av de båda, så till slut föll valet på den med kortast väntetid och bäst öppettider under jul/nyår.

• Anonym (Lily96)
    JNMK skrev 2025-11-05 09:42:29 följande:

Tack och vad kul att ni nu har fått en tid! förstår att det känns både pirrigt och läskigt, samtidigt är det ju så skönt att komma framåt, ska bli spännande att följa om du vill dela med dig 🥰 vilken klinik blev det? 

jag är så glad och lättad idag, vi ringde för att höra om befruktningen och av 10 mogna ägg hade 8 blivit befruktade!!! mycket kan ju hända på vägen till på lördag men är så glad och tacksam bara över den här milstolpen 🙏

Åh vilka härliga nyheter! 8 av 10 det är ju fantastiskt! 🤩
    Vi valde till slut Stockholm IVF i Hammarby. Det ligger bra till geografiskt för oss också. 
    Hejasommaren skrev 2025-11-05 15:09:57 följande:

Har ni gjort HSSG före remiss till IVF eller i samband med IVF eller inte alls pga det hade blivit IVF oavsett resultat?

Inte alls - jag blev avrådd att göra det pga edometrios. Då vill man inte vara inne och störa då det kan stjälpa mer än hjälpa, men hört att det kan vara bra för andra 😊
  • Anonym (Lily96)
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-14 14:17:12 följande:

Jag hade återbesök på gyn idag, jag har ett stigande HCG på 45. Dock blöder jag fortfarande en del, men de kunde inte förstå varför. Ena läkaren säger att HCG borde sjunka rejält men den andra säger att HCG stiger innan den sjunker och att det är förmodligen pågående missfall. Jag fick en till tid på söndag för blodprov för att se ifall HCG har sjunkit. Min sambo försöker bara finnas där för mig, han gör så gott han kan. Men han är också ledsen? 

nä men kliniken säger inte så mycket, är lite besviken där för när jag ringde in idag så erbjuder dem ingen samtalskontakt eller egen undersökning. Dem sa att jag får vänta tills på söndag. Jag blir bara ledsen?

Vad skönt att du mår bättre! Du kommer hinna repa dig ordentligt fram tills din insättning. ❤️
    Ja asså jag är lite förvånad att de lät mig göra en insättning när risken för överstimulering fanns. Denna veckan är verkligen den värsta jag har varit med dem. Önskar att dem sa stopp för mig med.

Fy så tråkigt att höra💔 Fick upp hoppet nyss när jag läste att du fick positivt via blodprov och ev blödning pga irritation. Hoppas blödningen avtar. Ni får ta en dag i taget. Styrkekramar till dig och din partner! 
Svar på tråden IVF 2025